2005.09.09. 08:19

Legutóbbi találkozásunk gyászosra sikeredett. Az akkori tesztautó olyan borzalmasan lelakott volt, hogy rossz tapasztalatokkal, csalódva adtam vissza a forgalmazónak, aki a cikk megjelenése után csúnyán megsértődött. Később kaptunk egy másikat, de ki tudja miért, az sem teljesített valami fényesen.


Navara vs. PickUp

A Navara az előző generáció Nissan PickUpjának legjobban felszerelt változata volt. Valójában sima PickUp extrákkal. Mára a Navara levált a PickUpokról, és külön típus lett. Míg a PickUpok eredeti formájukat megtartva megmaradtak igavonónak, az újbatett Navara más karosszériájával funkciójában hasonló, de inkább a SUV-ok irányába húzó platós hobbiautó lett. Magyarországon a Navara mellett továbbra is kaphatóak lesznek az előző generációk.

A Hungaroring Adventure parkjába invitáltak a kis erődemonstrációra. Az erődemonstráció jelen esetben nagyon komolyan vétetik. Az új Navara szerény, 2,5 literes, közvetlen befecskendezéses, 174 lóerős (128 kW), 403 Nm nyomatékú, második generációs közös nyomócsöves turbódízelmotort kapott. Értik, kérem? 403 Nm! Ezt egy mozdony is megirigyelné. Jó, tudom, hogy egy Nohab csak mosolyogna, de annak a tudatában, hogy a Porsche 911 Carrera 3,8 literes motorja is 400 Nm, nem rossz. A park instruktorai nem is engedtek váltani. Egyes felezőben alapjáraton másztunk fel a meredélyen, csurogtunk le a lejtőn. Imádom a nyomatékot!


Terepre vittük, és bírta is a terepet. Szegény Navarát valahogy mindig erre kárhoztatják. Nincs mit tenni, az a célközönség, aki a sípályák tetejére, az erdők mélyére vagy a vízpartra vágyik, és a hátán cipeli élete értelmét. A 33°-os első és 25°-os hátsó terepszög még nem lenne gond, de a minimális szabad magasság 238 mm, ami kevesebb, mint az elődé, és sajnos elő is fordult, hogy a földön húztuk a küszöböt. Létrakeretes alvázzal készül, ehhez rögzítik a karosszériát. Elöl független felfüggesztést kapott kettős lengőkarral és csavarrugóval, hátul teherautós merevtengelyt laprugókkal.

A terepezést a kapcsolható négykerék-hajtás indokolja. Normális esetben csak a hátsó kerék hajtott, majd miután bekapcsoljuk a négykerék-hajtást, a nyomaték 50-50 százalékban oszlik meg az első és a hátsó tengely között. Találunk egy automata funkciót is, ami figyeli a kerekek megcsúszását, és csak vész esetén kapcsolja a négykerék-hajtást. Ma már csak hagyományos kézi vagy automata váltókar maradt, eltűntek az egyéb botok. A középkonzolon egy tekerőgombbal és néhány kapcsolóval minden lehetőséget vezérelhetünk.


A Navara tervezése a Pathfinder-projekt szerves része volt, így gyakorlatilag szemből nem lehet megkülönböztetni a két típust. A hajtásláncot, az alváz kialakítását és az általános technikai specifikációkat is a Pathfindertől örökölte. Nekem nagyon tetszik a meghízott, kicsit szögletesebbé vált karosszéria. Most, hogy tilos a bozótrács, talán több figyelmet szentelnek az orrkiképzésnek. A jellegzetes brutális orr színre fújva talán még jobb, mint a krómos változat.

Honnan a név?


David Navara
Rövid nyomozásba kezdtem hogy vajon honnan jött a Navara név. Az tudjuk, hogy két r-rel írva több dolgot is jelent, és minden szál Spanyolországba vezet. Például Navarra (Navarre) egy spanyol tartomány, pontosabban egy kiváló borvidék Spanyolország északnyugati részében, területe 10 391 km 2 lakossága 569 628 fő. Az is kiderült, hogy volt egy spanyol fregatt Navarra néven, amit az 1970-es években tervezett amerikai Oliver Hazard Perry osztály (FFG-7) bázisára épült, és 1992. október 23-án bocsátották vízre. Létezik egy Navarra egyetem, (Universidad de Navarra) amit a da Vinci-kódból ismerős Opus Dei elnevezésű, katolikus lelkiségi mozgalomhoz tartozó professzorok hoztak létre 1952-ben.
Egyetlen egy r-rel írt Navarát találtam, az pedig az 1985. március 27-én született cseh sakkmester, David Navara. A kérdés nem kérdés többé. A Nissan az ifjú nagymester iránti tiszteletből róla nevezhette el nagysikerű pickupját.

Egy olvasónk alaposabb munkát végzett és kiegészítésként a következőt küldte:
"Az autó elsőszámú felvevő piacán számos "Navara út" található, de mint családnév is elterjedt, sőt számomra hajaz egy kicsit a navajo indiánokra is, de kétség kívül nyerő az ifjú cseh sakkmester. A Navarone ágyúit, illetve azok robosztus erődjét, mint párhuzamot már elsütötte más médium. A Navaro/Navarra nemesi családnévről bővebb információ itt található: http://www.houseofnames.com/xq/asp.c/qx/navaro-coat-arms.htm Továbbá az egy "r"-es Navarák közül nekem Kristen, Ernest, Gerald, Adolf,... Navara, esetleg Mirko Navara matematikus is tetszik. Ők legalább nem olyan fiatalok, hogy ausztrál kereskedésekben árválkodó, még a '80-as évekből származó, vagy a '95-től közismert Nissan Navarák névadóiként kizárhassam őket."


KingCab, KingPlato

A Navara kétfajta karosszériával - King Cab és Double Cab - kapható. A Fordnál és a Mazdánál már megismert, B-oszloptól mentes King Cab karosszériaváltozatban két felnőtt fér el az első üléseken, míg mögöttük a lehajtható alkalmi üléseken senki sem fér el. Hivatalosan persze két gyermek, és rövidebb utakon akár két felnőtt is utazhat. Ebédelni talán elmennénk vele, de ne essünk túlzásba. Az egyik kipróbált változatnál egyáltalán nem raktak bele hátsó ülést.

A Double Cabnál jobb a helyzet. Ott már tisztességes ülések vannak hátul, és a PickUphoz képest megnőtt utastérben akár öten is kényelmesen elférnek. Rakodóhelyek mindkét fülkében vannak gazdagon, az utas oldalán két kesztyűtartó található, összesen 6,4 literes űrtartalommal, a középső konzolon pedig 6 literes tárolóhely várja a kacatokat.


Annak idején ekéztem a gagyi belsőt, a rémes műszerfalat. Ma már egy szavam sem lehet. Az egyszerűsége mellett azt hiszem, ma kategóriájában a legszebb és emellett a legkényelmesebb is. Nem szeretnék átesni a ló túloldalára, mindenki döntse el maga, de szerintem ide nem kell szebb belső.

A platón a kerékjárati dobok belógása minimális, a kerekek közti szélesség 1130 mm, így akár egy quad is (pld. Yamaha YFZ 450) kényelmesen felfér. A King Cab platóját (1860 mm hosszú) még fel is csukhatjuk, de a Double Cab esetében (1515 mm hosszú) lehajtva kell hagyni az ajtót. Ebben az esetben sincs gond, mert profi mozgatható rögzítőfüleket kapunk. Öt sínt lehet felerősíteni a platóra, egyet-egyet az aljára, plusz egyet-egyet a plató falaira. A sínekben ötletes önzáró kocsik csúsznak, amikhez egyszerűen köthetjük a rakományt.


Imádom a nyomatékot!

A Navarát csak Spanyolországban gyártják, és a mozdonymotor mellett kategóriájában egyedülálló módon hatsebességes kézi váltóval vagy ötsebességes automatával is rendelhetjük. A legolcsóbb King Cabba nettó 5 133 416 Ft-ért, a legdrágább automata Double Cabba nettó 7 513 250 Ft-ért ülhetünk.

A sajtótájékoztatón az utóbbi idők legszebb PowerPoint prezentációját láttam. Szépen, dizájnosan elkészített oldalak, lelkes bemutató. Az új Nissan-csapat kicsit döcögősen, de meggyőzően beszélt az új típusról. Ha csak ennyi információt kapok, akkor is elbizonytalanodom, de ki is próbáltam a kocsit, így nagy bajban vagyok. Tetszett, lelkemre. Már csak abban bízhatok, hogy a jövőbeli tesztautón csak kopog majd valami...

Árak

Modell    Hengerűrtartalom (cm 3) Teljesítmény kW (LE) Nettó ár (Ft)
              
NAVARA King Cab 2.5D XE 2488 128 (174) 5 133 416
   2.5D SE 2488 128 (174) 5 941 250
   2.5D LE 2488 128 (174) 6 410 667
NAVARA Double Cab 2.5D XE 2488 128 (174) 5 460 917
   2.5D SE 2488 128 (174) 6 105 000
   2.5D SE+ A/T 2488 128 (174) 6 661 750
   2.5D LE 2488 128 (174) 7 185 750
   2.5D LE A/T 2488 128 (174) 7 513 250