R, de miért pont R?

Haszonjármű-bemutató: Scania R

2004.06.24. 11:37

A Scania név a legtöbb ember szemében a svéd technika és megbízhatóság legnagyobb közúti megtestesítője. Általában a svéd cég termékeit gondoljuk az utak rozsdamentes királyának, az igazi nagy acélnak, ami egy olyan földrészről érkezik kicsiny, mérsékelt éghajlatú hazánkba, ahol télen gyakran embert és vasat próbáló a hideg, amikor pedig nem fagy, a tenger sós kipárolgása mélyeszti veszedelmes fogát mindenbe, ami csak egy kicsit is hajlamos az oxidációra.

csik.jpg

A rozsda nem válogat, az autós újságírók igen. A tesztvezetésen volt is miből. Hatféle motor, négy különböző váltó kétféle választható vezérléssel és különféle diferenciálművek jellemzik az R sorozat hajtását. A motorválaszték a 11 literes 340 lóerős változattól indulva egészen a 16 literes, V8-as 580 lóerős szörnyetegig terjed. A legerősebb már csak a külön neki készített 12+2 sebességes váltón keresztül képes ön- és vezetőkímélő módon az úttestre juttatni azt a 2700 Nm-t, amivel az R 580 minden mozdíthatót kétségtelenül és visszavonhatatlanul megmozdít.

 
  Az előzmények
 
 A jól ismert, az R családra igen hasonlító és oly szeretett, még a saabos emlékeket magán viselő 4-es sorozat mostantól a múlté. Hét év gyártás után váltotta fel utódja, amely a várakozások ellenére nem az ötös számot kapta, hanem betűjelet visel. Korábban mindenféle különleges dolgokat jelöltek a legnagyobb Scania számozásával, így a szám- és betűkombináció, valamint annak színezése alapján a felépítményre, a motorra vagy akár a befecskendező-rendszer típusára is következtethettünk. Ennek a jelölésrendszernek csak egy biztos pontja volt, a háromjegyű szám utolsó számjegye, a 4-es. A zavaros - az értelmezéséhez komoly előtanulmányokat megkövetelő - rendszert most egy R betű és a lóerő jelölése váltotta fel. A tengelyek számát, elrendezését és a fülkét úgyis mindenki felismeri, akit érdekel, a Bosch adagolók pedig már a múlt ködébe vesznek. Így a kizárólag Cummins üzemanyagellátó-rendszerrel készülő R sorozatú Scaniák jelölésbeni megkülönböztetése teljesen feleslegessé vált. A letisztult formákhoz végre letisztult számok tartoznak.

A program szerint mindenki két szerelvényt próbálhatott ki a Rába-ring valóban kamiontesztelésre készült kanyarjaiban. A kilenc nyergesvontató közül azonban csak egy volt R 580-as, így a szakma kiéhezett képviselői szinte közelharcot vívtak az ezüstmonstrumért. Aztán miután eldőlt a gigász sorsa, a vesztesek gyorsan az egy-két R 470-es felé vették az irányt, vagy igyekeztek egy opticruise-os kamiont keresni. Mivel nem szívesen harcolunk senkivel, a sor végén álló kézi váltós 420-ashoz sétáltunk, amiből a nyitott ajtókon át teljes hangerővel szólt a zene. Kellemes kalandnak néztünk elébe.

Beülve kiderült, hogy a kamionhoz tartozó fiatalember hétköznap nem sofőrként, hanem szerelőként dolgozik a Scania budapesti műhelyében, és direkt erre az alkalomra kérték el főnökeitől, hogy ő is vigyázza a hozzánk hasonló, a Rába-ringen ritkán kamionozó újságírók testi épségét. A testi épségünkben nem is esett kár, de a lelkünk megrendült. Azóta sem tudok rájönni, miért nem járok gyakrabban kamionnal a Rába-ringre.

Az üres pótkocsit húzó 420 lóerő segítségével nemcsak hogy pillanatokon belül elértük az elektronikusan behatárolt 90 km/h-t, hanem a sebességet vezetőnk bíztatására a kanyarokban is könnyedén tartottuk. Próbáltak már egy 18 méteres, 36 tonnás szerelvénnyel, 90-nel kanyarodni? Jobb, mint a bándzsidzsámping! Persze ezt otthon senki se próbálja ki, mivel a mutatványhoz elengedhetetlenül szükség van legalább egy közepes méretű elliptikára.

A hétköznapi, közúti kanyarokban mégis érdemes inkább lassítani, ami a vezetőfülkében uralkodó, csak a turbó lelkes fütyüléstől zavart csendben nem mindig egyértelmű. Az új R mindent megtesz, hogy a lehető legalacsonyabbra csökkentese a sofőr és utasa környezeti terhelését. Személyautósan a kormányról szabályozhatjuk a rádió mellett a tempomatot, a lejtmeneti sebességtartót és az információs kijelzőt is. Emellett kétféle kialakítású műszerfal közül választhatunk, és ha be akarunk illeszkedni az információs társdadalomba, fedélzeti számítógép is a rendelkezésünkre áll.

Ez a számítógép nem ám a megszokott komputerecske, hanem igazi, Intel-alapú egység. Akár a közismert, de kevésbé kedvelt operációs rendszerek valamelyikét is futtathatjuk rajta, miközben telefonként, tolatókameraként és navigációs rendszerként is működhet. A kifordítható kijelzőn ágyból is nézhet tv-t vagy DVD-t a kikapcsolódni vágyó sofőr, de ami a legfontosabb, a rendszer ráköthető a vállalati logisztikai rendszerre is, így menet közben folyamatosan friss információkat kaphat és szolgáltathat a járművezető. Ettől még nekünk kell bevenni a kanyart.

Sajnos az első húsz perc hamar véget ért, úgyhogy szomorúan búcsúztunk, és egy másik változatot kerestünk. De nem találtunk. Ismét elhiénázták a nagyvadakat. Hiába szerettük volna az Opticruise-t, a Scania saját fejlesztésű robotizált váltóvezérlését is kipróbálni. Pedig ezt a rendszert már a Scania buszaiban is nagyon megszerettem, ráadásul kezelése most még egyszerűbbé vált. Hosszú utakon nem mindegy, milyen küzdelmek árán jutunk át egy nagyvároson. Az új, gyorsabb szoftverrel szerelt váltót - valamint a retardert is - mostantól a jobb oldali bajuszkapcsolóról vezérelhetjük, így akár a kormány elengedése nélkül is kapcsolhatunk sebességet, vagy üzemeltethetjük a lassítóféket.