Hermafrodita olasz. Vagy francia?

2006.12.12. 08:48

Nincs mese, ma már egy ilyesfajta haszonjármű bemutatója több érdekességet és meglepetést tartogat, mint a személyautóké. Ha akarom, feltörekvő vállalkozásom segédereje lehet, de akkor is számíthatok rá, ha nagy a család.

Ritkaság, hogy ennyire nem tudom eldönteni egy autóról, mire alkalmasabb: teher- vagy személyszállításra? 8 üléssel, de két fővel gyanúsan jó a rugózása, úttartása. Ha viszont rendszeresen tonnával megrakva hajtjuk, akkor sem kell attól félni, hogy leülne, arra van az opcionális légrugózás.

Első benyomás: sokkal nagyobb, mint volt. Lapos és hosszú, épp fordítva, mint eddig. Áramvonalas orrát hatalmas és igen drágának látszó fényszórók díszítik. Mit díszítik, uralják! Nem szívesen játszom a pótlás gondolatával; még szerencse, hogy citroënes és peugeot-s forrásból is beszerezhető, mivel pontosan azonos azokéval. Mielőtt beleélnénk magunkat a divatos személyautókhoz való hasonlatosságba, a rémületes méretű és alakú, natúr fekete hűtőrács-lökhárító kombinációja ránt vissza a valóságba.

Ma már kevesen csinálják így, a két ikertestvér, a Peugeot Expert és a Citroën Jumpy is a márkájuk stílusjegyeit kapták, ahol klasszikus hűtőrácsnak helye nincs. A forma nem új, simán összekeverném a Mercedes Vitóval. Annál is ragaszkodtak a frontoldali fekete légbeömlőhöz, felfelé ível a fényszóró is, és az sem nélkülözi a sportosság szerény sugallatát a szálkás izomzatra emlékeztető hosszanti bordákkal.

Ez egy teherautó – a hím jegyek

A jól bevált hármas együttműködés sokadik gyümölcse a Fiat Scudo. Teljesen új alapokon, figyelembe véve a változó trendeket: ezt a kategóriát már csak 70 százalékban vásárolják szállítók, eszközigényes munkát végző mesteremberek. A maradék hobbi- vagy a még inkább pénzszóró családi célra veszi, de nekik később bő terjedelmet szentelünk.

Tehát a teherautó. Ekkor legfeljebb két kollégát ültethetünk magunk mellé, de legalább a maximum 1200 kilogrammos terhelhetőség nem csappan annyira. (Isten ments' újból a sarat dobálni a felkészült illetékesekre, de azért vicces, hogy a nagyobb festőbrigád két autóval kénytelen megközelíteni a munkahelyét, ha nem akarják az áfát ajándékba adni az államkasszának.) Öt karosszériaváltozatban rendelhető, a kisebb is tekintélyes 4,8 méter, a nagyobb 5,13 méteres hosszával az átlagparkolóból erősen kilóg. Nagy a tengelytávolság is, 3 vagy 3,12 méter; szűk fordulókban érhetnek kellemetlen meglepetések.

Ezek az adatok egyetlen célt szolgálnak: minél több rakományt tudjunk szállítani. Öt, hat és hét köbméteres a csomagtér, 1000-1200 kg a teherbírás. A rövid tengelytávhoz 5000 liter és 1-1,2 tonna tartozik. A hosszított kivitelben 6 köbmétert találunk, és mindenképpen jár hozzá a nagy raksúly. Ha még egy púpot is kérünk rá, máris felegyenesedve nézhetünk körül benne. Legalábbis ha 175 centinél nem nőttünk nagyobbra. A raktér legkisebb, kerékdobok közötti mért szélessége 1245 mm, ennél érdekes módon 8 mm-rel keskenyebb az ajtónyílás. A begyömöszölhető tárgyak maximális magassága 1,27 vagy 1,63 méter lehet.