2003.05.27. 11:19

A nyugat-lengyelországi, közel 600 000 lakosú Poznanban rengeteg a látványosság. Több mint húsz múzeum mellett akad egy 220 000 m2-es gyár, ahol a nagysikerû ezerötös Polszkikat és Tarpan teherautókat gyártották. A gyönyörû Tarpan ma már a múlté, a futószalagokról a jól ismert Transporterek indulnak a nagyvilágba. Nem is akármilyen Transporterek, ugyanis megkezdõdött az ötödik generáció sorozatgyártása.

 
 

Az utóbbi 53 évben mindenki megismerte a Transporter nevet. Akár szélsõséges hippi vagy szorgos kõmûves, a tulajdonosnak kellemes és kínkeserves emlékek fûzõdnek a Volkswagen áruszállítójához. Bájait a harmadik generáció után elvesztve inkább az ipari vonalon erõsített, majd a negyedik generáció napjaink részévé vált. Nem különösen szép, de megbízható igásló.

 
   
    A gyönyörû Tarpan

Ma már közhelyként hangzik, de a sofõr kényelme is elõtérbe került. Nem legyinthetünk, hogy ugyan, ez csak egy teherautó. A piac komoly feltételeket diktál. Egy haszongépjármûnek ugyanolyan biztonsági és kényelmi normákat kell teljesítenie, mint egy személyautónak. Légzsák, ABS, ASR és még vagy húsz hárombetûs szó.

 
   
 

Szép, színes, többféle felépítményû, különbözõ motorokkal szerelt autók vártak ránk a Poznanhoz közeli szerény hajlékunk parkjában. Negyven kilométeres tesztköröket javasoltak az egyes modellek megismeréséhez. A Transporterek királyával, a MultiVan-nel indultam az elsõ körre. Mivel az egyik legfelszereltebb, legerõsebb modellt választottam, a kényelem és a dinamika kifogástalan volt. A mûszerfal finom puha gumi, kellemes kárpit, állítható a kormány (le és fel), állítható az ülés, villanyablak stb. A motor a legnagyobb dízel: 2,5 literes 175 lóerõs.

 
   
   

Hátul egy tökéletes tárgyaló. Légkondicionáló rendszer, kisasztal, forgatható székek, könnyen hozzáférhetõ elektromos csatlakozók a hordozható számítógépek, telefonok részére. Az ülések alól elõre és hátulra is öles dobozokat lehet elõhúzni. A megfáradt brókerek néhány mozdulattal ággyá alakíthatják irodájukat. A MultiVan fedi a valóságot, nem csupán fellengzõs elnevezés.

 
   
 

A T4-es gyûlöletes, padlóból meredezõ váltója eltûnt, helyette a kormány mellett, a rendkívül ötletesen dzsojsztik váltónak nevezett megoldást alkalmazták. A könnyen kapcsolható, most már jól elérhetõ váltókartól két bowden közvetíti a parancsokat. A váltó hat sebességes, ez minden öthengeres motorhoz széria.

 
   
   

Természetesen választható a hatsebességes Tiptronic váltó, aminek elõfeltétele, hogy öt vagy hat hengerrel legyen egy fedél alatt. Tulajdonképpen nem is egy fedél alatt, hanem kettõ alatt. Ugyanis az új T5 motorháztetejét kinyitva még egy borítás állja utunk. Olaj, víz, ablakmosó - ennyi a dolgunk, további piszkálgatás tilos. Van egy ablakocska, ami alá betekinthetünk, de a sofõri kényelem a szerszámosládát is kiszorította a Transporterbõl.

 
   
 

2003 végétõl négykerék-hajtású, Haldex viszkokuplungos T5-öst is lehet rendelni. Ezeket a modelleket -a hagyományoktól eltérõen - már nem Syncro-nak, hanem 4MOTION-nak fogják hívni. A MultiVan kényelméért természetesen nagyobb árat kell fizetnünk, ráadásul a magasabb felszereltség miatt nem is Poznanban gyártják. Aktuális bemutatónk tárgya a T5, mint haszongépjármû volt, ezért következõnek egy dobozos változatot választottam, 86 lóval.

 
   
   

Átlagos felszereltség, a villanyablak a parkolóban maradt, a váltón is csak ötig láttam az osztást. Halált megvetõ bátorsággal a Wasowo falu környéki lehetetlenül keskeny utakon 140-es tempót értem el. Ez a teljesítmény inkább csak elégséges. Ha van még a bukszában egy kis pénz, szerintem nem szabad megspórolni azt az ötödik dugattyút. Akkor 130 vagy 174 lóerõt állíthatunk munkába.