Édes kettes
Teszt: Ford Transit Durashift
Se kuplung, se váltókar: négy kapcsoló a középkonzolon és négy a kormányon - a hátsókerekes, 90 lóerős Transitokon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kezelése egyszerű, mint bármely automataváltóé, egyetlen nagy problémája a Durashift váltónak, hogy nagyon könnyen hozzászokik a sofőr a kényelemhez. Egy hétig hajtottam ezt a Transitot, és miután átültem egy manuális volánjához, kevés híja volt, hogy elbambulva le ne fulladjak a pirosnál. A válasz egyszerű: vissza kellett szokni a kézi váltáshoz és a kuplungoláshoz.
Az ötsebességes Durashift nagyon hasonlít egy szokványos automataváltóra, de van pár különbség. Például nem kúszik magától, csak gázadásra. Persze ahhoz, hogy sebességbe tehessük, itt is rá kell lépni a fékre. Egy automatával ellentétben a Transitot nem kell üresbe rakni, hogy be tudjuk indítani, a gyújtáskapcsoló elfordításánál automatikusan üresbe kapcsol, igaz hogy ehhez egy kicsit gondolkodnia kell.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Üresen az "economy" program használata a célszerű, az alacsonyabb fogyasztás eléréséhez alacsonyabb fordulatszámnál kapcsol nagyobb sebességi fokozatba. Amikor megpakoltuk a járművet, a vontatási programot kellett használnunk, ugyanis az "economy" üzemmódban egy meredekebb lejtőn már csak lendületből volt képes felkapaszkodni.
A téli üzemmódot szerencsére nem állt módunkban kipróbálni, hó hiányában. A versenyzői vénával megáldott sofőrökre nem gondoltak, hiszen (bármennyire megdöbbentő egy teherautónál) a váltó nem rendelkezik sport fokozattal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Előzéseknél egy Trabant mégsem jelent leküzdhetetlen akadályt, a gázpedálra gyakorolt erőkifejtéssel kiválóan lehet befolyásolni, hogy a felkapcsolást mekkora fordulatszámnál hajtsa végre a váltó. Ha a padlólemez horpadásáig nyomjuk, majdnem leszabályozásig húzatja a motort. A hagyományos automatához hasonlóan a Durashiftet is lehet visszaváltásra kényszeríteni a gázpedál hirtelen megnyomásával. Közepes pofon a pedálnak, egyet vált vissza, nagy pofon, kettőt.
Ha valaki nem tudja elfogadni, hogy egy gép kapcsolgasson helyette, akkor a "direction" gomb megnyomásával átválthat manuális üzemmódba, és maga kapcsolgathatja a fokozatokat a kormányon elhelyezett kapcsolókkal. A hátramenetet az "R" gomb kétszeri megnyomásával használhatjuk. A középkonzolba épített váltópanel miatt a Ford által forgalmazott rádiósmagnókat el kell felejtenünk, mivel az nem fér be a panel alá.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fülkéjét kétszemélyesre alakították, így végre testközelből próbálhattuk ki, hogy ez a megoldás ezerszer jobb a háromszemélyes változatnál. Egy 3,5 tonnás furgon kipakolásához nem is elengedhetetlen feltétel a két rakodó. Igaz, váltókar hiányában nem panaszkodhattam, hogy a váltásnál útban van a szomszédom lába, nem lihegett a nyakamba senki, és nem próbálták eltulajdonítani a jól megérdemelt könyöklőmet.
A magasított támlás ülések nagyon kényelmesek, a szimpla utasülésnek köszönhetően mindkét ülés kiválóan állítható különböző méretű és igényű sofőrökhöz és utasokhoz. Állítható magasság, dönthető üléslap, dönthető háttámla, könyöklő mindkét oldalon. A sofőrülés mögött a válaszfalat is úgy formálták, hogy a háttámla minél jobban hátradönthető legyen, bár ha túlzottan lehajtjuk, a kormányzáshoz és a váltó kezeléséhez igencsak nyújtózkodnunk kell.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A rakodórekeszek tágasak, oldalzseb, kesztyűtartó rendben. A tükrök nem okoztak meglepetést, hiszen már a kilencszemélyes Tourneo kisbusznál is megszoktam, hogy az autó oldalsó holttere minimális, hála az alsó nagylátószögű tükröknek.
A Durashift váltó csak a 90 lóerős turbódízel motorral szerelt hátsókerék-hajtású modellekhez rendelhető. A 2,4 literes töltölevegő-hűtéses négyhengeres, soros turbódízel 90 lóerős, 4000-es fordulatnál és 200 Nm-es forgatónyomatékát 1800/percnél adja le. Rádiósmagnó hiányában csak a motor hangjában gyönyörködhettünk, ami szépen muzsikál, főleg 2000-es fordulatszám felett, amikor fütyülni kezd a turbó. A 90 lóerős motor tökéletesen mozgatja a járművet terhelve és terheletlenül egyaránt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Pár nappal a teszt után egy kollégám Transitját hátulról megtörték. Egy srác elbambult és 50-el belerohant az álló Transitba. A vétkes személyautó eleje teljesen összetört, viszont a Transit hátsó ajtaján mindössze egy apró horpadás és egy horzsolás ékeskedett a találkozó után. Masszív.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A raktér és a talaj között mért 53 centiméteres rakodómagasság a fellépők segítségével nem akadály. A Ford menettulajdonságait tekintve jól vizsgázott, bár néha a csikorgó kerekek árulkodtak, hogy csak egy picivel több gáz kellett volna, és a jármű valamerre kitör. A legstabilabb furgon címre kevés eséllyel pályázik. Főleg kanyarodásnál kell a gázpedállal óvatosan bánni. Azt pedig nem árt megszokni, hogy a terhelt járműnél feltétlenül használjuk a váltó vontatási programját.
Értékelés: 4 - A hirtelen manővereket nem kedveli, amúgy semmi baj nincs vele. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
