Édes kettes

Teszt: Ford Transit Durashift

2002.08.02. 11:17

Se kuplung, se váltókar: négy kapcsoló a középkonzolon és négy a kormányon - a hátsókerekes, 90 lóerős Transitokon.

 
   
   

Kezelése egyszerű, mint bármely automataváltóé, egyetlen nagy problémája a Durashift váltónak, hogy nagyon könnyen hozzászokik a sofőr a kényelemhez. Egy hétig hajtottam ezt a Transitot, és miután átültem egy manuális volánjához, kevés híja volt, hogy elbambulva le ne fulladjak a pirosnál. A válasz egyszerű: vissza kellett szokni a kézi váltáshoz és a kuplungoláshoz.

Az ötsebességes Durashift nagyon hasonlít egy szokványos automataváltóra, de van pár különbség. Például nem kúszik magától, csak gázadásra. Persze ahhoz, hogy sebességbe tehessük, itt is rá kell lépni a fékre. Egy automatával ellentétben a Transitot nem kell üresbe rakni, hogy be tudjuk indítani, a gyújtáskapcsoló elfordításánál automatikusan üresbe kapcsol, igaz hogy ehhez egy kicsit gondolkodnia kell.

 
   
 

Üresen az "economy" program használata a célszerű, az alacsonyabb fogyasztás eléréséhez alacsonyabb fordulatszámnál kapcsol nagyobb sebességi fokozatba. Amikor megpakoltuk a járművet, a vontatási programot kellett használnunk, ugyanis az "economy" üzemmódban egy meredekebb lejtőn már csak lendületből volt képes felkapaszkodni.

A téli üzemmódot szerencsére nem állt módunkban kipróbálni, hó hiányában. A versenyzői vénával megáldott sofőrökre nem gondoltak, hiszen (bármennyire megdöbbentő egy teherautónál) a váltó nem rendelkezik sport fokozattal.

 
   
   

Előzéseknél egy Trabant mégsem jelent leküzdhetetlen akadályt, a gázpedálra gyakorolt erőkifejtéssel kiválóan lehet befolyásolni, hogy a felkapcsolást mekkora fordulatszámnál hajtsa végre a váltó. Ha a padlólemez horpadásáig nyomjuk, majdnem leszabályozásig húzatja a motort. A hagyományos automatához hasonlóan a Durashiftet is lehet visszaváltásra kényszeríteni a gázpedál hirtelen megnyomásával. Közepes pofon a pedálnak, egyet vált vissza, nagy pofon, kettőt.

Ha valaki nem tudja elfogadni, hogy egy gép kapcsolgasson helyette, akkor a "direction" gomb megnyomásával átválthat manuális üzemmódba, és maga kapcsolgathatja a fokozatokat a kormányon elhelyezett kapcsolókkal. A hátramenetet az "R" gomb kétszeri megnyomásával használhatjuk. A középkonzolba épített váltópanel miatt a Ford által forgalmazott rádiósmagnókat el kell felejtenünk, mivel az nem fér be a panel alá.

 
   
 

Fülkéjét kétszemélyesre alakították, így végre testközelből próbálhattuk ki, hogy ez a megoldás ezerszer jobb a háromszemélyes változatnál. Egy 3,5 tonnás furgon kipakolásához nem is elengedhetetlen feltétel a két rakodó. Igaz, váltókar hiányában nem panaszkodhattam, hogy a váltásnál útban van a szomszédom lába, nem lihegett a nyakamba senki, és nem próbálták eltulajdonítani a jól megérdemelt könyöklőmet.

A magasított támlás ülések nagyon kényelmesek, a szimpla utasülésnek köszönhetően mindkét ülés kiválóan állítható különböző méretű és igényű sofőrökhöz és utasokhoz. Állítható magasság, dönthető üléslap, dönthető háttámla, könyöklő mindkét oldalon. A sofőrülés mögött a válaszfalat is úgy formálták, hogy a háttámla minél jobban hátradönthető legyen, bár ha túlzottan lehajtjuk, a kormányzáshoz és a váltó kezeléséhez igencsak nyújtózkodnunk kell.

 
   
   

A rakodórekeszek tágasak, oldalzseb, kesztyűtartó rendben. A tükrök nem okoztak meglepetést, hiszen már a kilencszemélyes Tourneo kisbusznál is megszoktam, hogy az autó oldalsó holttere minimális, hála az alsó nagylátószögű tükröknek.

A Durashift váltó csak a 90 lóerős turbódízel motorral szerelt hátsókerék-hajtású modellekhez rendelhető. A 2,4 literes töltölevegő-hűtéses négyhengeres, soros turbódízel 90 lóerős, 4000-es fordulatnál és 200 Nm-es forgatónyomatékát 1800/percnél adja le. Rádiósmagnó hiányában csak a motor hangjában gyönyörködhettünk, ami szépen muzsikál, főleg 2000-es fordulatszám felett, amikor fütyülni kezd a turbó. A 90 lóerős motor tökéletesen mozgatja a járművet terhelve és terheletlenül egyaránt.

 
   
 

Pár nappal a teszt után egy kollégám Transitját hátulról megtörték. Egy srác elbambult és 50-el belerohant az álló Transitba. A vétkes személyautó eleje teljesen összetört, viszont a Transit hátsó ajtaján mindössze egy apró horpadás és egy horzsolás ékeskedett a találkozó után. Masszív.

 
   
   

A raktér és a talaj között mért 53 centiméteres rakodómagasság a fellépők segítségével nem akadály. A Ford menettulajdonságait tekintve jól vizsgázott, bár néha a csikorgó kerekek árulkodtak, hogy csak egy picivel több gáz kellett volna, és a jármű valamerre kitör. A legstabilabb furgon címre kevés eséllyel pályázik. Főleg kanyarodásnál kell a gázpedállal óvatosan bánni. Azt pedig nem árt megszokni, hogy a terhelt járműnél feltétlenül használjuk a váltó vontatási programját.

Értékelés: 4 - A hirtelen manővereket nem kedveli, amúgy semmi baj nincs vele.          
 
  MWB
 
  
 MWB 330 középmagas tetős  MWB 350 középmagas tetős  MWB 330 magas tetős  MWB 350 magas tetős
hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm
magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2563 mm magassága: kb. 2563 mm
tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes)
hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm
raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm
raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1796 mm raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1455 kg teherbírás: 1675 kg teherbírás: 1437 kg teherbírás: 1675 kg
 
  LWB
 
  
 LWB 330 középmagas tetős  LWB 350 középmagas tetős  LWB 330 magas tetős  LWB 350 magas tetős
hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm
magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2563 mm magassága: kb. 2563 mm
tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy)
hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm
raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm
raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1796 mm raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1455 kg teherbírás: 1675 kg teherbírás: 1437 kg teherbírás: 1675 kg
 
  MWB 350 magas
 
  
 MWB 350 magas tetős
hossza: 6356 mm
magassága: kb. 2585 mm
tengelytáv: 3750 mm (nagy)
hátsó túlnyúlás: 1702 mm
raktér hossza: 4107 mm
raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1560 kg
 
  További adatok:
 
 A jármű szélessége: 2360 mm (tükrökkel), 1974 mm (tükrök nélkül)
A raktér szélessége: 1390 mm
Rakodómagasság: kb. 665 mm terheletlenül, kb. 574 mm terhelve