Terep, szántás, vasúti vontatás in einem

2005.03.24. 11:03

Adatlap Unimog U400 U400 - 2000

  • 6374 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 231 LE @ 2200 rpm
  • 810 Nm @ 1200 rpm
  • Végsebesség:
    85 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 40 000 000 Ft


Szinte minden csatlakoztatható

Ha tolunk, szórjunk is felkiáltással valamivel kétmillió alatt kaphatunk olcsóbb sószórót, de akár egyszerre három karral füvet is nyírhatunk, vagy szerelhetünk a fülke mögé takarítógépet, ha az udvar felsöprése a cél. Az óriásporszívót szerencsére ki is próbálhattam egy körre. A kipróbált darab nem a leggyengébb, viszont a legegyszerűbb működésű, hazai gyártású szerkezet volt. Ehhez közel 12 millió forint és az adóterhek befizetése után juthat, aki legszívesebben ilyennel takarítana.


A szuperporszívó lelke

A működési elve csupán annyi, hogy a nagynyomású, munkavégzésre szolgáló hidraulika-rendszerre csatlakoztatva megforgat két kefét, amelyek a kilocsolt vízzel megkötött koszt egy gégecső elé terelik. Ezen keresztül egy szintén hidraulikus hajtású óriási ventilátor szívja fel a tárolótartályba a szemetet. A szívóerőt jellemzi, hogy egy bemutató után a kisebb öntöttvas csatornafedeleket a szemét közül kellett előhalászni az Unimog puttonyából. A rendszerhez tartozik egy flexibilis cső is, amivel akár az út szélét is felporszívózhatjuk, ha éppen ahhoz támad kedvünk.


Mindent jól látni

Természetesen idális esetben az egész folyamatot a légkondicionált, hangszigetelt és pormentesen zárt fülkéből élvezhetjük, ahonnan az óriási, fűtőszálas szélvédőn keresztül tökéletes kilátás nyílik a tájra. És hogy esőben se kelljen nélkülöznünk a látványt, két óriási, igen ötletes rendszerben működő ablaktörlő teszi a dolgát. Amikor az egyik vízszintesen áll, a másik függőlegesen és fordítva. Szem nem, csupán az ablak marad szárazon, ahogy óriási területet tisztítva kalimpálnak előttünk.

Számmisztika

Az Unimogok számozása legalább olyan érdekes, mint maga a szerkezet. 1953-tól a 401-es és a 402-est gyártották, amiből arra következtethetnénk, hogy az utolsó számjegy a modell generációs sorban elfoglalt helyére utal. Ebben van is némi igazság. A középső számjegy változása ellenben egyértelműen a variánsokat hivatott megkülönböztetni egészen 2000-ig, amikor teljesen felborult a 47 éves rendszer. Igaz voltak zavarok már korábban is. A hosszú, azaz S-sel jelölt 404-est 1955-től, a rövid 405-öst 1958-tól, a 406-ost 1963-tól gyártották. Ezután került bevezetésre 1966-ban a 403-as és a 421-es, majd 1971-ben a legkedveltebb és legismertebb rövid 404-es is bemutatkozott. A 407-es 1985-ös színrelépésekor tisztult valamelyest a kép. Az 1988-tól gyártott 417-es, 427-es és 437-es mellett már csak az 1987-ben megjelenő 435-ös volt kissé zavaró, de nem sokáig. 1992-ben megjelent az utolsó konzervatív számozású Unimog-család a 408 és a 418-as. 1966-tól az alapszámhoz tartozott egy három vagy négy számjegyből álló kiegészítő jelzés is, amely a típuson belüli eltérő kivitelű modelleket különböztette meg. A 408-as megszűnésekor a régi számozási rendszer is átalakult kissé, mivel mára csak a 0-ra végződő megkülönböztető jelzés maradt. Ebből a számjegyek száma alapján azonosítható a kialakítás fajtája. Tehát az U 300, U 400 és U500-as szám különböző hasmagasságú, műanyagfülkés traktorokat takar, míg az U 3000, U 4000 és U 5000-es az acélkabinos, teherautósabb kivitelek jelölésére szolgál.


Itt a kormány. Hol a kormány?

Az ablaktörlők szimmetrikus elhelyezésére a magyarázat igen egyszerű. A VarioPilot rendszer segítségével a kormány szabadon választott oldalra helyezhető. Tehát ideális esetben szó szerint ott folytathatjuk a munkát, ahol az előttünk dolgozó kolléga abbahagyta. Ha havat tolt, akkor a bal oldal esélyesebb, de ha éppen padkatisztítás volt soron, vagy szegély-, esetleg ároknyírás, inkább a jobb oldalon érdemes vezetni. A rendszer igen egyszerű. Egy karral oldhatjuk a kormányt és a pedálokat a hozzájuk tartozó mechanikáról, majd a középső műanyag burkolat eltávolítása után szabadon tologathatjuk az egészet a műszerfallal együtt. Mikor a túloldalon a helyére került a szerkezet, kattanás jelzi a kapcsolatok létrejöttét, majd a burkolatok visszaszerelése után máris angolszász rendszerben folytathatjuk utunkat. És hogy ilyenkor is minden vezérlő egységet elérhessünk, azokat mind-mind a két ülés közé helyezték.


Oldalváltáskor lekapjuk

Itt foglal helyet minden kis kütyü a lámpakapcsolótól az összes segédberendezés vezérlőjén át a Telligent elektropneumatikus kapcsolású, robotizált váltó vezérlőkarjáig. A váltó szintén érdekes szerkezet. 8 előre- és 6 hátrameneti fokozata van, ahol kuplung kezelésén kívül csak a kívánt értékre kell nyomkodnunk a kis karocskát, és a következő pedálnyomásra az elektronika máris a megfelelő állásba teszi a fogaskerekeket. Mivel a segédberendezések általában állandó fordulaton működnek tökéletesen, ezért a váltó alkalmas arra is, hogy megadott fordulatszámra állítva az elektronikát, a fordulatszám csökkentése nélkül válthasson sebességet a pilóta, ezzel gyorsítva vagy lassítva a járművet.

További műszaki paraméterek

Futómű Portáltengelyek, spirálrugókkal, lengéscsillapítókkal és stabilizátorral
Hajtás Állandó összkerékhajtás középső, hátsó differenciálmű-zárral
Fékek Kétkörös, nagynyomású rendszer (18,5 bar), tárcsafék mind a négy keréken, kikapcsolható blokkolásgátlóval (ABS), terhelésfüggő fékerőszabályzóval (ALB), rugóerőtárolós rögzítőfékkel, fékbetétkopás-jelzővel
Szabad hasmagasság 370 / 400 / 420 mm
Levegőrendszer Vízhűtéses kényszerhajtású kompresszor, 18 bar nyomás mellett 260 l/perc kapacitással
Hidraulika-rendszer Négy darab kétirányú kör, ebből egy nagynyomású munkavégzésre is alkalmas, a karosszéria több pontján csatlakozókkal
Szervizigény 1200 munkaóránként

Unimog U400

Ehhez a váltóhoz rendelhető még egy kiegészítő osztómű is, amellyel az előremeneti fokozatok száma megnégyszerezhető. Így már 32 különböző áttétel mellett adhatja le a motor a 231 lóerőt (2200 1/min-nél). Igaz, nem érdemes ennyire pörgetni a szerkezetet, mivel a legnagyobb, 810 Nm-es forgatónyomaték az 1200 és 1600 közé eső fordulatszám-tartományban jelentkezik. Ezen a fordulaton árkon-bokron, hegyen-völgyön áttör az U400-as. Nehéz terepen a legkisebb áttétellel, üzemi fordulatszám mellett akár a 120 méter/órás sebesség is tartható - 10 perc alatt 20 méter, tehát menet közben akár a boltba is beugorhatunk kifliért. Országúton 85 km/h-ig gyorsíthatunk. Ez a traktor már nem csak támadásra, menekülésre is alkalmas.


Az Unimog express

Ha pedig se földút, se országút, választhatjuk a síneket is. Vezető kerekek és a megfelelő vonóadapter segítségével akár 800 tonnányi vagon is mozgatható a legerősebb Unimoggal, bár ilyenkor már nem elég az egyszerű fix összeköttetést biztosító tengelykapcsoló. Elindulás vagy váltás alkalmával hamar az enyészeté lenne a tárcsa. Ezért vasúti célokra az Unimoghoz kifejlesztettek egy speciális, intelligens kuplungot, amely a terhelésnek megfelelően folyadékos közegben adja át a szükséges erőt, folyamatosan figyelve és változtatva azt.

A szerző értékelése

A kedvenc négykerekű játékszerem. Semmire sem tudnám használni, mégis úgy érzem, hogy egy ilyennel sohasem unatkoznék.