Izgalmában fel is állhat

Teszt: Volvo FH-FM D13A - 2006

2006.03.27. 07:55

Személygépkocsiban sem mindegy, miben ülünk, a kamionok közt is vannak álommárkák. Nekem a svédek.

Talán nem minden személyautó és kamion ugyanolyan, még ha tudom is jól, hogy de. És mégis, történhet még olyasmi, ami teljesen izgalomba hoz. Ez pedig tíz aranyló Volvo a reggeli nap fényében.

A tíz gyönyörű, aranytestű próféta, akikkel legutóbb a Gibraltári-szoros közelében volt szerencsém találkozni, szinte minden kivitelt képviselt, amit csak a Volvo kamion téren bemutathat. Egy, a legnagyobb Volvók legkisebbikéből, az alacsony tetős FM-ből; egy az FM Globetrotter kabinos változatából; kettő a Globetrotter FH változatból; és öt darab a Globetrotter XL fantázia nevű, óriási FH kabinos nyerges vontatóból.

Volvo F sorozat

A Volvo kamionjainak típusjelzése az F kezdőbetűben teljesen megegyezik. Ám rejtélyes az utána következő betű és szám. Jöjjön hát a beavatás. Ezek adják meg a kamion méretét és motorját. Az új, 13 literes motorhoz nem jár szám, a korábbi 12 literest a betű után írt 12-vel jelezték.

Az FL, mint flow, a legkisebb, a többitől teljesen eltérő, hagyományos dizájnú, kis fülkés, rövid távú fuvarozásra tervezett, 12 tonna össztömegű változat. Tulajdonképpen az egyetlen, amelyik kilóg a sorból, az FL-en kívül ugyanis minden Volvo kamion megszólalásig hasonló, csupán szakavatott szemek tudják megkülönböztetni őket. De most aztán mindenki szakavatott lehet, ha akar.

Az FL után következő méret az FM(edium). A közepes változat szemből teljesen megegyezik az FH(igh)-val, egészen a legfelső hűtőmaszk fölött lévő Volvo feliratig. Itt ugyanis az FM-nél a szélvédő következik, az FH-n erre további 25 cm-nyit még várni kell. A napellenző fölött az FM-ek és az FH-k lehetnek eltérőek, és lehetnek teljesen egyformák, mivel a kabin méretét meghatározó tetőkialakítást a vevő rendeli meg.

Ezzel szemben a legnagyobb Globetrotter XL fülke csak az FH-hoz rendelhető, nemrég mutatták be prémium változatát, az FH 16-ost. A 16 literes motor két teljesítményváltozatából a 660 lóerős kivitel birtokolja a legerősebb hétköznapi használatra szánt nyerges vontató címét, nemrég szerzte meg a Scania alig egy éve bemutatott, 620 lóerős V8-asától.

A tizedik egy önálló, platós FM volt, 60 tonnás szerelvény-össztömeggel. Ez azt jelenti, hogy az FH-hoz rendelhető legkisebb, 400 lóerős motorral (az FM-ben ez a 360-as után már a második szint) a saját 26 tonnáján felül még 34-et képes elhúzni maga mögött. Ehhez a 60 tonnához az új, automatizált váltón kívül jár még egy hegymenetet segítő rendszer is, ami a fékekkel mindaddig mozdulatlanul tartja a szerelvényt, amíg 1050-es percenkénti fordulaton ébredő 2000 Nm neki nem feszül a kerekeknek.

Ha megmozdult a vas, az I-Shift (a Volvo váltójának fantázianeve) rögtön teszi a dolgát. Kuplungol, vált, ahogy kell, most már 60 tonnával is. A rendszer az új szoftverrel és a fokozott teherbírással nemcsak 44 tonnáig és 2400 Nm-ig , hanem 130 tonnáig és 2500 Nm-ig képes a 12 sebességet mechanikai sérülés nélkül, a lehető legfinomabban váltani. De ne gondolják, hogy ez ilyen egyszerű.

Ha már ott álltak a többiek is, mind a kilencen pótkocsival vagy félpótkocsival, muszáj volt kipróbálnom valamelyiket. A félpótkocsit bevallom, jobban szeretem. A neve ellenére ez is egy egész és makulátlan pótkocsi, csak ezt nyerges vontató húzza, és önállóan csak letalpalással képes megállni a lábán, így hát ő jobban fél, hogy egyedül marad. Szóval a nyerges vontató a zsánerem, de a kihívásokat is szeretem, így rögtön egy 40 tonnás, 480 lóerős, Euro 5-ös FM-re esett a választásom.

A sportosra nyírt csöppség igazi élménynek bizonyult. A hajtáslánc és a tengelyek teljesen megegyeznek az FH-ban és az FM-ben, csupán a padló magassága a különbség. Beülve olyan érzés fogott el, mintha nem is egy 40 tonnás monstrum, hanem csupán egy sima plató lenne mögöttem, néhány raklapnyi kartondobozzal. De ez az érzés elinduláskor szertefoszlott.

Diszkrét Volvo-emblémával és légzsák-figyelmeztetéssel éled a műszerfal, miután elfordítom a kulcsot. Kis várakozás után újabb negyed fordulatra hat henger sora kel életre a fenekem alatt, és halk dörmögéssel tudatják, útra készek vagyunk. Láb a féken, kéz a karon, ezután jött az izgalom. Hogyan is működik az I-Shift? A kar előre-hátra mozgatásával viszonylag egyszerűen választhatunk funkciót. Elöl az R, a hátramenet, mögötte az üres, majd az automatizált és a kézi rendszer aktiválható.

Rendben is van, betettem A-ba. Fék fel, és gázt neki. Erre aztán megmozdultak a kuplung mozgatására szolgáló munkahengerek, és rövid csúsztatás után megmutatták a váltónak milyen erő is van a D13A jelű új motorban. A váltó erre azt gondolta, jobb, ha ő most vált egyet. Így aztán a motor visszakozni kényszerült, míg a kuplung kiemelt, és a fogaskerekek vidám táncot jártak tengelyükön. De csak a megfelelő pillanatra várt. Amint érezte, hogy a tárcsák összeszorultak, újra mély levegőt vett, és meg sem állt 2200-as percenkénti fordulatig, mivel a Granada környéki hegyek meredekek ám.