Vérszag a versenypályán

2007.08.20. 00:36

Adatlap Volkswagen Golf Gti - 2005

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5100 rpm
  • 280 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.2 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • 7 908 000 Ft

Adatlap Opel Astra Opc - 2005

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 241 LE @ 5600 rpm
  • 320 Nm @ 2400 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.4 másodperc
  • Végsebesség:
    244 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • 8 519 000 Ft

Adatlap Honda Civic Type-R - 2010

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 201 LE @ 7800 rpm
  • 193 Nm @ 5600 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.6 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • 8 149 000 Ft

Mindennapok

Két második helyezettünk van. Az Astra és a Civic nagyjából ugyanazt tudják. A motorjuk alacsony fordulaton viszonylag halk, felpörgetve azonban kifejezetten hangos, és autópályán sem olyan csöndesek, mint az egyszerű, sportosítatlan változatok. A futóművük ráz, ami nemcsak akkor kellemetlen, amikor gyanútlanul gurulunk át egy keresztbordán, de akkor is, amikor gyorsan akarunk menni, ugyanis az útegyenetlenségek a feszes futómű miatt gyakran dobálják az autót, így nehezebb úton tartani. Aki OPC Astrát vagy Civic Type-R-t vesz, készüljön fel rá, hogy a plusz lóerőkért cserébe kompromisszumokat kell kötnie a hétköznapokban.

A GTI-tulajdonos ezzel szemben olyan autót kap, ami gyakorlatilag pontosan ugyanúgy használható, mint a mezei változatok. A Golfnak csöndes a motorja, autópályán sem zajos, és az útegyenetlenségek sem hozzák zavarba. Ez az autó szinte ugyanazt nyújtja, mint az összes többi Golf, és még egy csomó pluszt. Sportos, mégis kényelmes, kellemes, élhető, övé a harmadik pont, vitának helye nincs.

A versenypálya

Megmértük a köridőket. Nem néztünk guminyomást, nem állítottuk be a futóművet, és én, a jobb híján tesztpilóta sem gyakoroltam az autókkal, hogy faragjunk az időkön; nem ezen volt a hangsúly. A köridők tehát csupán viszonyítási alapnak szolgálnak, a lényeget amúgy sem az óra mutatja, hanem a mosoly a sofőr arcán. A Civic volt a leggyorsabb, 1:30,3-as kört futott, az Astra két másodperccel maradt el ettől, a GTI pedig az Astránál is sokkal lassabb volt, de mondom, nem ez a lényeg.

A GTI nem való versenypályára. Puhány, alulkormányzott és élettelen a másik kettőhöz képest. Bár lassabb is, elsősorban nem a köridővel volt a baj. Nem kellett óra, hogy megérezzük, utcán elég lehet ennyi, de versenypályán senki sem fogja hanyatt vágni magát; a futómű és a motorerő is kevésnek bizonyult. A kulturáltság itt inkább hátrány, a csöndes motor és a kellemes rugózás miatt a GTI-nek ezt az oldalát nem kedveltük meg.

Az OPC annál meggyőzőbb volt. Ennek a legbrutálisabb a motorja, keményen tart a futómű; sokkal élvezetesebb a Golfnál. Volt azonban problémánk ezzel is. Az Astrában nem tudtuk kikapcsolni a biztonsági rendszereket. (Utólag kedves olvasóinktól megtudtuk, a Sport gombot nyomva tartva a rendszer kiiktatható, csak amikor a bemutatón voltam, még nem volt ilyen opció, ezért nem is erőlködtem.) A Sport gomb megnyomása után az autó közvetlenebb, az elektronika engedékenyebb lesz, de versenypályán, ahol az ember a legvégső határokat feszegeti, ez nem elég. Az Astra körideje sokkal közelebb lett volna a Civicéhez, ha a fékasszisztens nem kapcsol be minden féktávon, hiszen ilyenkor hiába veszi el a sofőr a lábát a pedálról, a fékek nem oldanak azonnal, így az autó az ideálisnál jobban lelassul. Az OPC Astra sokkal élvezetesebb, élőbb a GTI Golfnál, de lehetne még közvetlenebb, még precízebb.

Sportosság tekintetében az egyetlen szívómotoros versenyző, a Civic Type-R toronymagasan nyert. Csodálatos hangja van, az alul viszonylag gyenge motor a hétköznapokban sokakat elkedvetlenít, de versenypályán nincs ezzel gond, hiszen folyamatosan fordulaton tudjuk tartani, márpedig ott van ereje bőséggel. Ennek volt a legpontosabb a kormánya, ez hajtotta végre legprecízebben a sofőr elképzeléseit. Jó a súlyelosztása, és közvetlen, vagyis a sofőr minden pillanatban pontos visszajelzéseket kap arról, ami az autóval történik. Ez állt a legközelebb a versenyautókhoz. Ekkora egyetértés tán még soha nem volt a Totalcar szerkesztőségében: az utolsó pontot a Type-R vitte.

Verdikt

A tesztelt autók közül

Az Astra 8 519 000, a Golf 7 908 000, a Civic 7 350 000 forintba kerül. Aki elsősorban sportkocsit szeretne, minden más szempontot háttérbe szorít, ne gondolkozzon sokat, vigye a Civicet, jó szórakozást kívánunk hozzá. Az Astra előnyei közé tartozik a jó megjelenés, a brutális, már alul is nyomatékos turbómotor és a gyors futómű, hátránya viszont a magas ár és a maradi műszerfal. A Golfra az összehasonlító teszt végén kicsit másképp tekintettünk, mint a másik kettőre. A GTI külön kategória. Az vegye, aki sokat autózik, ezért a vezetés élményénél fontosabb neki a mindennapi kényelem. A Golf sokkal kulturáltabb vetélytársainál, igaz, ugyanannyival rosszabb sportkocsi.

Totalcar értékelés - Honda Civic Type-R - 2010

Sportautónak langyos, sportos családinak rideg és gyenge, átlagos az ára. Civicnek 4 csillag, igazi Type-R-nek csak 3 lenne.