Emlékezetből nem könnyű

Teszt: Hyundai i20 1,25 - 2009

2009.03.10. 13:49

Friss és látványos stílusával, rugalmas belső terével, osztályelső biztonságával és magával ragadó vezetési dinamikájával a nagyszerű, új i20 a figyelem középpontjában áll.

Az Európában tervezett és fejlesztett új modell célja az európai autósok magas elvárásainak legmagasabb szintű kiszolgálása, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a Hyundai új modelljéhez kilométer korlátozás nélküli 5 év garanciát ad. Az i20 gazdag felszereltséggel és motorválasztékkal érkezik meg a rendkívül éles verseny által jellemzett európai B szegmensbe. A kezdetben csak ötajtós kivitelben elérhető modellhez 2009 elején csatlakozik a sportosabb, háromajtós i20 is.

A Getz-et felváltó modell alacsonyabb, hosszabb és szélesebb elődjénél; az ötajtós i20 megnyújtott, 2525 mm-es tengelytávot kapott, ami tovább javítja a tágas belső tér helykínálatát.

A luxus és a sokoldalúság harmonikusan ötvöződik az új i20 tágas és gazdag felszereltségű utasterében. A modell már alapfelszereltségi szinten is tartalmazza a klímaberendezést, a négyhangszórós, rádiós, CD-lejátszós, MP3-funkciós audiorendszert beépített adatkijelzővel, a multi-funkciós kormánykereket, a guminyomás ellenőrző rendszert, az állítható magasságú vezetőülést, a kulcs nélküli nyitást, illetve az elektromos működtetésű ablakokat és visszapillantó tükröket. Az i20 szérialistája révén máris vetélytársainak többsége előtt jár.

Az i20 ötüléses utastere a mindennapi használhatóságra helyezi a hangsúlyt: a hátsó üléstámla 60:40 arányban osztva dönthető, az alacsony rakodóperem mögött pedig 295 literes raktér van. Az i20 emellett egy sor intelligensen elhelyezett rakodóhelyet, többek között két pohártartót és egy nagyméretű, hűtött kesztyűtartót is kínál.

Emlékezetből biztos, hogy nem tudnám lerajzolni. Rémlik, hogy a hátsó lámpája emlékeztetett valaminek a hátsó lámpájára, az eleje olyan Suzuki Splash-szerű valami volt, az oldalára pedig a Walter de'Silva-féle híres dájnemik lájn került, csak fordítva. Van olyan megvilágítás és szög, ahonnan egész jól néz ki, egyébként Rüsselsheimtől, mármint a Hyundai tervezőközpontjától többet vártam volna.

Tehát alapban villanyablak, villanytükör, klíma, hifi, stb. Ugyanakkor ha a hyundai.hu-n nézzük az árakat és felszereltségeket , azt látjuk, hogy az első két felszereltségi szinten még távirányítós központi zár nincs. Persze elképzelhető, hogy a kulcs nélküli bejutáshoz egy profin előre meghajtogatott gemkapcsot adnak, de inkább arra gyanakszom, érdemes alkudozni a dílerrel.

Semmi gond, csak ha idén csinálnánk meg azt a kiskategóriás ötös összehasonlító tesztet , megint utolsó lenne a forma és a tartalom kategóriákban. Annak idején a Getz kényelmesebb és olcsóbb volt a mezőny többségénél. A kényelem most inkább egy jó futóművet jelent.

Az ár meg olyan, hogy olcsóbb is van a kategóriában, meg drágább is, az i20 legnagyobb baja tehát nem az ára, bár koreai kategóriatársa, a Kia Rio 1,4-es az induló motorral, klímával 2,5 millió. És ennyiért van már ötajtós Mazda2 is, 75 lóval.

Az i20 egyetlen komoly baja, hogy létezik a Kia Cee'd, ami nem kis baj. Az alap, klímás Cee'd ugyan lassan három éves lesz, de mivel új korában se nézett ki űrhajónak, ma se hat divatjamúltnak. Műszakilag meg aztán végképp nem: azt a 109 lovas 1,4-est máig se érte utol a konkurencia. Az 1,4-es Cee'd, amivel jókat csapatni ugyanúgy lehet, mint családostul lemenni a térképről, 109 lóerővel, 360 literes csomagtartóval és bőséges hellyel a hátsó ülésen.

A hét év garancia sem mindegy – öt év használat után még két év garanciával mégis csak jobban meg lehet szabadulni egy autótól. Ami egy kategóriával nagyobb is, mint az i20: +12,5 centi tengelytáv, ++25 centi hosszúság, +8 centi szélesség. És mindkét autó hárommillióról indul, klímával. Erre most mit mondjak? Az i20 jó kis autó, csak erősebb érvek kellenének mellé.