Valami örökre elveszett

2008.08.08. 00:31

Adatlap Subaru Impreza Wrx Sti Top - 2008

  • 2457 cm3-es,boxer 4 hengeres benzines
  • 301 LE @ 6000 rpm
  • 407 Nm @ 4000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.2 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • 13 250 000 Ft

A formaterv puhánysága sajnos a vezetési élményben is visszaköszön. Az előd papíron lassabb és gyengébb volt, de úgy tépte az aszfaltot, mint kokainon hizlalt pitbull a pudlikutyát. Természetesen ez is olyan, mint a veszedelem, de valahogy sokkal modorosabb formában. Városi autónak kellemesebb, el kell ismerni, de ki az, aki nem azért vesz WRX STi-t, hogy megőrüljön? A kipufogó is halkabb, az utastér is csendesebb, kicsit olyan a gyorsulás élménye, mintha egy dögerős nagy autóval mennénk, nem egy félig raliautóval.

Természetesen az első féktávon már újra biztosak lehetünk, hogy nem nagyapa Lexus LS600 -asával vágtázunk, a négydugós fékek olyat lassítanak az autón, hogy egészen biztosan kifejelnénk a szélvédőt, ha a rémület nem merevíttette volna ki a lábainkat az első gyorsítással egy időben. Mielőtt azonban megérkezünk a kanyarba, álljunk meg egy pillanatra, nézzük meg, milyen játékokat találhatunk az Imprezában.

Van benne menetstabilizáló, úgy hívják: VDC (Vehicle Dynamics Control System). Ha nem nyúlunk a gombhoz, éberen figyel, minden indításnál automatikusan újra indul és beleszól a vezetésbe, ha az autó megcsúszik. Érdemes minden egyes alkalommal azonnal kikapcsolni. Van SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive), mely a gázreakcióért illetve a motorvezérlésért felelős. „Intelligent” módban arra törekszik, hogy alacsonyan tartsa a fogyasztást – roppant idegesítő, ki akar lomha STi-t, nem is értem. „Sport” módban már nem olyan rossz, de egyértelműen a „Sport Sharp” üzemmód használatát javaslom, ilyenkor érezni igazán a 300 lóerőt.

A Multi-mode DCCD(Driver’s Control Centre Differential) a központi diffivel játszik. Ha akarjuk, 50-50 százalék arányban osztja el az erőt a két tengely között, de végső állásban is csak 40-60-at tud. Először azt hittem, nem érzem majd a különbséget, meglepő, hogy ez a számokban kifejezve semmiségnek tűnő differencia az életben micsoda különbséget jelent. 50-50 módban egy nem túl izgalmas, igaz, nagyon stabil, de kicsit sem játékos, enyhén alulkormányzott autót vezetünk. Ha azonban manuális üzemmódban beállítjuk, hogy a lehető legtöbb erő menjen hátra, rögtön elkezd fickándozni a feneke: aszfaltúton mindenképpen ez utóbbi beállítást ajánlom.

Ha jól elcsavargattunk mindent, izgalmas kalandban lesz részünk. Az új STi hátra kettős keresztlengőkarokat kapott s ez jót tett a futóműnek, a súlypont továbbra is alacsonyan van, a sofőr mélyen elsüllyesztheti magát az autó belsejében, onnan élvezheti, ahogy egyre fogynak a fokozatok, miközben az útszéli cserje barnászöld masszává folyik össze.

Olvasóink írták

Én kényelemre 8-at adtam neki, de sportautók közül a legjobb, amiben valaha ültem. A Lancer kagylóülésébe például egyszerűen be sem fér a vállam.

Írjon ön is ítéletet !

Valami azonban hiányzik. Az új STi már nem az a rosszfiús aszfaltszaggató, ami volt, csak egy nagyon komoly alapokon nyugvó, dögerős sportkocsi. Ellenfele továbbra sincs, nem fél sem az M3-as BMW-től, sem a Lexus IS-F-től, de még a 911-es Porschétól sem; semmitől az égvilágon. Persze előfordulhat, hogy olyan útszakaszra téved, ahol egy hajszállal lemarad, de a közutak 95%-án még ezekkel az extrém gépekkel is fogja tudni tartani a lépést, laza talajon, esőben pedig röhögve hagyja őket maga mögött.


Addig jár a szemtelen galamb a kútra... Kattintásra videó indul

Ja, megtartotta még egy remek tulajdonságát: még mindig nagyon könnyű vezetni. Miközben olyan gyors, mint egy versenyagár, olyan kezes, mint a legjobban nevelt német juhászkutya: extrém helyzetekben is könnyen irányítható, nem szemétkedik, nem ugrik ki alólunk. El kell ismerni hétköznapi használatra sokkal alkalmasabb az elődjénél, de versenyautónak valahogy nem az igazi.

Subaru Impreza WRX STi

Totalcar értékelés - Subaru Impreza Wrx Sti Top - 2008

Még mindig elképesztő versenygép, de valami elveszett a brutalitásából. És csúnya is. Hétköznapokra ezt, aszfaltszaggatáshoz az elődöt javasoljuk.