Kicsit még csiszolni kell

Teszt: Lada 110

2002.01.03. 07:49

 
   
 

Lada 110 1.5i 16V (21103), Imre
Eredetileg az olcsóbbik 8 szelepes verziót gondoltam megvenni, de aztán a próbaút meggyőzött, hogy a 16 V jobb lesz. Viszonylag jól felszerelt az autó. Termosztátos a fűtés (ami a gyakorlatban is nagyon jól működik), elektromos ablakemelők, központi zár és immobilizer is van (bár ez utóbbi inkább csak bosszúság forrása, mert nem a kulcsba épített jeladója van, hanem egy külön kis dobozka).

A műszerfal elég szokványosnak mondható, csak 4 mutatós műszert tartalmaz: km-óra, ford.-mérő, benzinszint jelző és vízhőfok mérő. Nekem nagyon hiányzik ezek mellé még egy, ami az aktuális olajnyomást mutatná, de sajnos csak egy piros lámpa van. Amihez kellene, ahhoz persze nincs sípoló visszajelzés, az ugyanis nem zavarja, ha úgy marad a világítás, pontosabban csak a helyzetjelző, a tompított kialszik a gyújtás elvételével.

Az éjszakai megvilágítás mindenütt izzókkal van megoldva, így nappal muszáj minimumra venni a megvilágítást, mert egyébként az ablakemelők panelje igencsak meleg. Éjszaka viszont jól látható. A sebességváltó oroszosan durva, a rükvercet nem könnyű megtalálni. Talán nem is baj, mert az 1-es mellett van.

 
   
   

A féket próbáltam jó és rossz úton egyaránt, jól fog, nem húz semerre. A kezdetek óta kicsit javult is a véleményem. Úgy látszik, kell neki egy kis bekopás. A garanciás szerelő egyébként megvigasztalt: sok egyéb mellett azt is megtanulták az oroszok a nyugatiaktól, hogyan kell 20 ezrenként cserélendő fékbetéteket gyártani.

A kormány könnyű, pontosan irányítható az autó, jó az egyenesfutás. Gondolom, ezek csak javulnak, ha a gagyi orosz gumik helyett kap majd valami jobbat. A futómű azért arról is gondoskodik, hogy az emberfia tudja, orosz autóban ül, mert időnként (főleg parkolóba ki-be álláskor, egyéb elég "extra" helyzetekben) innen-onnan azért hallatszik egy-egy koppanás, illetve a fékbetét minden reggel kattan egyet.

 
   
 

Az eltelt 3000 kilométeren a fogyasztás 6,55 literre jött ki. Ez nagyjából megfelel a gyári értékeknek (5,0; 6,3; 8,8), de mivel még elég nyers a motor, nem nagyon tulajdonítok neki jelentőséget. Az utazósebesség később sem lesz nagyobb, most is 110 körül megyek már vele, 5-ben ennél a tempónál bőven 3000 alatt van a motor fordulata.

A lámpatest Bosch gyártmányú (mégis rajta áll: Made in Russia), elég jól világít. A tompított és a hosszú fény egyaránt egyszálas izzót kapott, ennek megfelelően a tompított nem alszik ki átváltáskor. Ez nekem a korábbi autóimhoz képest némi megszokást igényelt.

Eddig már 2 alkalommal kerestem fel a szervizt. Először vásárlás után pár nappal, mert a gyári ukrán akkumulátor addig bírta a küzdelmet, majd mintegy 500 km megtétele után jelentkezett egy elég érdekes hiba: alapjáraton ki-ki hagyott a motor, illetve alacsony fordulaton ha nagyobb gázt kapott, fulladt, mielőtt felpörgött (olyan "időnként 3 henger megy"- érzés volt.)

 
   
   

A jelenséggel kapcsolatban elég nagy a tanácstalanság, hosszas érdeklődés, után szállította valaki a megoldást: a gyárilag előírt 0,9-1 mm gyertyahézagot 0,8-ra kell állítani. Nem nagyon hittem benne, hogy ez megoldja a problémát, de megoldotta.

Ha már úgyis ott voltam, kicserélték az ablakmosó szintjelző adóját, megigazították a bal első ajtóban az üveget (kicsit ferdén volt berakva és befújt mellette a szél), illetve be volt szorulva az egyik szellőzést szabályzó lapka a középkonzolon. Ezt is sikerült pár perc alatt megjavítani. Azért maradt még pár apróság (pl. egyre nehezebben záródó csomagtér) a kötelező 3000-es garanciára is.

Ami viszont ennél talán kicsit komolyabb: előjött egy szoftverhiba. Hideg téli napokon (hidegindítás után) valamit lambda hibának néz a kontroller (pedig nem az), és feleslegesen felgyullad a Check Engine. Némi utánjárással és nem kis segítséggel kiderítettem, hogy az a szoftver van benne, amiről a VAZ elismerte, "problémás a diagnosztikai része".

Majd ezt is megpróbálom kijavíttatni, lehet, hogy nem lesz egyszerű menet, mert telefonon már érdeklődtem, és azt mondták, hogy "a vezérképviseletnek van erről a kérdésről álláspontja". Összességében eddig nem bántam meg, hogy megvettem az autót. Voltak (vannak) ugyan gyerekbetegségei, de mindent figyelembe véve nem volt rossz vétel egy 1.0 "Miautónk" áráért.

 
  Az itthon forgalmazott Lada 110 szériafelszereltsége:
 
 metálfény, hengerenkénti Bosch befecskendező és elosztó nélküli gyújtás kopogásérzékelővel, dupla optikás halogén Bosch fényszórók, fehér burájú első és oldalsó irányjelzők, integrált hátsó helyzetjelző ködlámpák, első ajtókba épített fényvisszaverők, teleszkópos motortér kitámasztás, utastérből is nyitható csomagtérfedél, központi zár, négy elektromos ablakemelő, biztonsági ajtómerevítések, állítható magasságú első biztonsági övek, négy fejtámla, hátsó könyöklő, pohártartó és síléclyuk, fűthető hátsó szélvédő, automata fűtőrendszer belső keringetéssel és hátsó lábtérfűtéssel, időzítetten elhalványodó utastérvilágítás, fedélzeti ellenőrző rendszer, állítható kormánymagasság, fordulatszámmérő, analóg kijelzős óra, gyújtáskapcsoló világítás, szabályozható fényerejű műszervilágítás, utastérből állítható fényszórómagasság, egyben dönthető hátsó ülés, teljes pótkerék, tűzoltó készülék rögzítési hely a vezető ülése alatt, mentőláda rögzítési hely az anyósülés alatt

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.