Dacia-Renault kontinuitás

2004.06.04. 09:16
Már napokkal az indulás előtt alig bírtam magammal, folyton vigyorognom kellett, ha az új autótípusra gondoltam. A híres-hírhedt Dacia márka újjászületik, a pitesti üzem feltámad, négyajtós, ötüléses autó készül ötezer euróért, muhaha. Azért nem voltam egészen biztos a dolgomban, hiszen az X90-es projektet, az új Dacia megalkotását a Renault neve fémjelezte, márpedig a Renault mostanában igencsak tudja, mit csinál.
csik.jpg

Feltámadott poraiból a román főnixmadár: június elsején-másodikán Párizsban lehullt a lepel a Renault ötezer eurós autójáról, a Dacia Loganről. Bár az új román-francia csoda száraz adatait és gyártási stratégiáját a minap bemutattuk , azért álljon itt egy beszámoló az új modell nemzetközi, sajnos egyelőre csak statikus, tehát behúzott kézifékű kocsikat prezentáló sajtóbemutatójáról is. Elvégre egy ilyen egzotikum mindenképp megér két misét is!

Lelkemben tehát enyhe kajánsággal fűszerezett kíváncsisággal indultam Franciaországba Dacia-lesre - hogy aztán a gép leszállása után a magyar virtus és a harci kedv is feltámadjon bennem. A Renault annyira büszke volt az új modellre, hogy hatalmas csinnadrattát szervezett a Logannek. Minden az új Dacia sziluettjét viselte, az útbaigazító táblák, a kis kitűzők, a sajtóanyagok, de még a WC-feliratok is. És voltak zászlók. A magyar zsurnalistacsapatot szállító busz táblájára Szíria zászlaját festettek gondos francia vagy román kezek. Aztán ugyanilyen tábla fogadott minket a szálloda előtt ránk várakozó hostessek kezében is, majd hasonló táblán láthattuk viszont a szír szív számára oly kedves lobogót a HUNGARY felirat környezetében a Renault fejlesztési központja, a TechnoCentre előtt felépített hatalmas bemutatósátor recepcióján is.

Már éppen kezdtem vesszen Trianon-hangulatba kerülni, de szerencsére még mielőtt rázendítettem volna a székely himnuszra, megláttam, hogy a szlovének nálunk is rosszabbul jártak. Ők - nyilván az 1965-től a Romániát is integráló KGST-vel szerződésben álló Jugoszlávia és a román-jugoszláv nép testvériségének emlékére - kaptak egy vörös csillagos lobogót. A népek barátságát olyan installációk is próbálták elmélyíteni, mint a meghívott országok fővárosainak irányába mutató távolságjelző táblák, a világtérképre tűzött kis zászlók (itt már mind színhelyesen), a Budapest-kártyát is tartalmazó tábla, melyre busz-metró- és egyéb jegyeket ragasztottak.

Aztán még egy tökönrúgás: az X90-projektben érintett országok rendszámtáblái között hazánkat egy UAA-000 feliratú, piros-fehér- kék zászlóval kiegészített kis hamis rendszám képviselte. Ezek után már csak hab volt a tortán, hogy Louis Schweitzer úrnak, a Renault elnök-vezérigazgatójának beszédét minden nyelvre szinkrontolmácsolták, kivéve a magyart. A szlovák kollégák tehát anyanyelvükön hallhatták a történetet, nekem meg kellett elégednem az angollal.

Na mindegy, az érintett pr-os tanácsadó vagy szervező már valószínűleg a Szajna valamely hídja alatt alszik azóta (ha a Logan Nissan-emblémával futna, akkor pedig karddal a gyomrában nyugodna), koncentráljunk inkább az autóra. A Renault 1995-ben vette célba az Európán kívüli piacot, ekkor jelentette be Louis Schweitzer, hogy 2010-re évi négymillió autót akarnak eladni. '98-ban, Jean-Marie Hurtiger vezetésével indult az ötezer eurós autó projektje, ennek végterméke a Dacia Logan. Az autó fejlesztéséről, várható áráról, a Renault gazdasági koncepciójáról korábban számoltunk be, most nézzünk egy-két információt arról, milyen spórolásokkal lesz olcsó a Logan. Még akkor is, ha nálunk ez az olcsóság valahol a Daewoo Kalos kétmilliós árszínvonala körül lesz majd keresendő.

A Renault nem kívánt a minőségen spórolni, inkább kitaláltak egy új kifejezést, amit a just-in-time, a TQM (Total Quality Management) vagy a kaizen mellett tanulhatnak majd a főiskolákon a jövő menedzserei. Az X90 projekt vezérelve a design-to-costgyis a költségekre optimalizált tervezés volt. Igazából már a Twingo megtervezésénél is így dolgoztak, tehát, idézve a Renault sajtóanyagából és a jövő tankönyvéből: "Az elképzelés lényege, hogy a teljes tervezési folyamatot a megbízhatóság és a gazdaságosság köré építik fel. A módszer integrálja a termék- és folyamatanalízis elemeit. A paraméterek között teláljuk a megvalósíthatóságot, a kalkulált nyereséget, a helyben rendelkezésre álló erőforrásokat, valamint - lényegi szempontként - a megbízhatóságot."

És így tovább. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Logan javarészt hagyományos és strapabíró anyagokból, acélból, kemény, de tartós műanyagból készül. A karosszéria könnyen megformálható lemezekből áll, a szélvédők alig íveltek, az oldalablakok egy-egy darab üvegből készülnek. A teljes műszerfal egyetlen gigantikus, egyszerűen beszerelhető műanyagtömb. Ahol lehetett, felhasználták a létező autók elemeit, így a karosszéria és a futómű jelentősebb elemei a Nissan és a Renault közös "B-platform" modelleiből, valamint a Clióból származnak, amiket könnyedén elő tud állítani és össze tud szerelni a már elkészült pitesti-i, moszkvai, marokkói, illetve a 2006-tól munkába álló kolumbiai és iráni üzem.