Sportbusz

Teszt: Mazda MPV

2002.10.08. 08:04

 
   
   

És ha megvan a szög, lehet emelni. Nem biztos, hogy mindkét oldalon kiakad, ezért néha már olyan benyomást kelt az ember, mintha Alekszandr Karelinnek próbálna bevinni egy tust: csavarja jobbra-balra, néha kicsit megemeli, billegeti, fojtogatja, elengedi, káromkodik. Negyedmagammal kísérleteztünk, négy meglett férfiember, köztünk Depardieu, a technikus, aki nemcsak arcra, de testalkatra és erőállapotra is megszólalásig az Obelixet alakító színészóriás. Többször is gondosan áttanulmányoztuk a használati utasítást, de így sem volt könnyű meccs. Az utastérvariálási rendszer, legalábbis a kiszedés hamisítatlan szovjet konstrukció.

Az új MPV festésében viszont legalább egységesebb eloszlásban láthatók a metálszemcsék.

 
   
 

Minden kapcsoló rendben, csak az az ember kap egy virtuális körmöst, aki három automata ablakemelőt is kispórolt egy alapvetően kisszériás autóból - a Mazda nem ezen fog milliókat megtakarítani. Jó hosszú teherautó-váltót kaptunk, a kapcsolások érzete persze finom, személyautós, de magasan ülünk, messze a padlótól, el kell, hogy érjen hozzánk a rúd.

Hátul dobfék van, de akkora, mint a multimilliomos Rudi pergője, a fékhatással így természetesen nincs baj. Szeretni, gyorsan megszeretni leginkább azért lehet, mert egy pillanat alatt meg lehet szokni az erejét, nem kell óvatoskodni, mint egy-két túlságosan harapós konstrukciónál. Beül az ember, vezet és egyből jó, észre se vesszük, ha nem nézzük végig az ellenőrző listánkat.

 
   
   

Ami a Mazda kisbuszait igazán naggyá teszi, a futómű sportos jellege. A zumzum érzést, mint szlogent kitaláló reklámszövegíró (szinte) még meg sem született, amikor a Premacy első generációja már agresszív kanyarokkal, vad gyorsulásokkal, és persze gátlástalanul lakmározó motorral kényeztette el a sportos apukákat.

Ha valaha része lesz a várostervezésnek a kilinccsel előre közlekedő csuklós busz, az Ikarusnak érdemes lesz kooperálnia a Mazdával. Az első generációs MPV-t nem vezettem, úgyhogy nem tudom, mi a különbség, és mintha maga a gyár is igyekezne eltüntetni az érzékelhető különbségeket: miközben az úttartás kedvéért erősítettek a futómű fémalkatrészein, a kényelem miatt lágyítottak a gumielemeken.

 
   
 

A fémeket el is hiszem: az MPV kegyetlenül jól kanyarodik, és testalkatát meghazudtolóan lehet vele szlalomozni, hirtelen kormánymozdulatokkal irányítani. A gumik lágyítását nem tudom, hogyan csinálták, mert bizonytalanság, nyeklő-nyakló érzés nem kíséri az MPV útját.

E négykerekű hordó, gépjárműipari Iti olyanokat tud, hogy az csuda. A legnagyobb újítás azonban a motor, a maga expanzív függőleges örvénylésű égésfolyamat-rendszerével, amit már a bemutatón sem értettünk, s az értetlenségben még a Mazda osztrák marketingese is osztozott.

 
   
   

Az 1800 bar-os common rail-nyomás már a laikusok számára is érthetőbb; az 1800 bar rettenetesen sok, tavaly ilyenkor még a Toyota D-4D 1350, később a Volvo 1600 bar-ján hüledeztünk. Nagy nyomáson nő a pálma: a gázolajrészecskék jobban eloszlanak, több levegővel hatékonyabb az égés. Előrelátó fogadóiroda nem is vesz fel téteket a 2003-as common rail-nyomásokra.

Van aztán a Mazda új turbódízelében - a nevét kis híján elfelejtettem megemlíteni, MZR-CD, Mazda Responsive Engine Common (rail) Diesel, nekem is feltűnt, hogy ezekből a szavakból nem jön ki ez a rövidítés, de annyi baj legyen - egy kettős tömegű lendkerék, ami segíti a sima járást. Eddig azt hittem, a lendkerék a nyomaték-lóerő viszonyokkal van összefüggésben, egy tuningmester ugyanis le akart reszelni az autómlendkerekéből, hogy pörgősebb legyen a motor, egy másik tuningmester ugyanakkor arra figyelmeztetett, annyira el fog menni a nyomaték, hogy egy járdára is bajosan állok fel. Elnézést a belterjes kitérőért, de összesen ennyi jutott eszembe az MZR-CD-ről.

 
   
 

Praktikus, kis fogyasztású, minőségi darab, jó vezetni, kényelmes, de tud valami kis misztikus pluszt is, amit nehéz volna néven nevezni, de az idomtalan autók versenyében utoljára a Fiat Multipla váltott ki ilyen rajongást a TotalCar szerkesztőségében.





Értékelés: 4          
Ha normálisan ki lehetne venni az üléseket, 5          
 
 

<

>

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.