2004.11.10. 10:06

"Felnőni? Miért is?" - kérdezi a Renault, mielőtt bemutatja az új modellt. Aztán hozzáteszi: "A Modus azon felnőttek autója, akik nem adják fel gyermeki énjüket". Szerencsére a Modus a marketinghablattyal ellentétben nem játékautó, hanem jól használható, belevaló kis városi járgány.

csik.jpg

Budapest peremén, a Bécsi út legvégén megbúvó Home Club parkolójában állította fel a Renault Hungária a tizennégy tesztautót. A gyászos, eső áztatta fekete sárban lélekmelengető látványt nyújtott a színpompás Modus-tárlat. Külsőre az új kisautó láttán azonnal az új Panda ugrott be: rövid orr, magas, hátrafelé lejtő tető, meredek hát, alacsonyan húzott övvonal. Mégis, sokkal játékosabb, sokkal lágyabb, sokkal franciásabb az egész: tíz centinél hosszabb egyenes vonallal szinte sehol nem találkozni rajta.

Hatalmasak a Modus szemei, a narancssárgán hagyott indexbura-szempilla pedig igazán csábossá varázsolja. A hátsó lámpáknál kevésbé harmonikus a hatás, ezeket szemlélve nekem inkább egy olyan ponty jutott eszembe, akinek épp ráült a fejére egy nagyon kövér horgász. Düllednek rendesen. A sajátos formavilágért Patrik le Quément-nak, a Modus formatervezőjének jár dicséret - vagy szidalom.

A Modus a közhiedelemmel ellentétben nem a Clio és/vagy a Twingo utódjának készült, hanem kiegészíti a Renault kisautó-választékát. Ez a nevesített versenytársak listáján is látszik: az újdonságnak az Opel Merivával, a Honda Jazz-zel, az új Colttal, a Ford Fusionnel és a Mercedes A osztállyal kell megküzdenie. Ami egy Renault-nál manapság már alap: a Modus kisautó létére is öt EuroNCAP csillaggal indul ebben a versenyben.

A Modus bázisát a Nissan és a Renault közös "B"-padlólemeze, vagy ha úgy tetszik, a jelenlegi Micra alja adta. A tervezés folyamatában sokszor nyúltak a Mégane II korai vázlataihoz, innen származik például a jobban felszerelt Modusok kettős üvegtetejének működési elve és hőszigetelő anyaga. A Modus 3792 mm hosszú, tehát szűk két centivel hosszabb a Cliónál. három benzin- és két 1,5 literes dízelmotor kerül majd belé, 65-től 113 lóerőig terjedő teljesítményskálán.

Műszakilag az autó nem hoz igazi újdonságot, motorjait, váltóit de még a műszerek-kapcsolók túlnyomó részét is ismerjük már más Renault-kból. Az ördöghöz hasonlóan a Modus szelleme is a részletekben lakozik, a kisautó vicces kis apróságaival lopta be magát igazán a szívembe. Az alábbiak olvasgatása során azonban kéretik nem szem elől téveszteni, hogy az alap-alap Modusban a négy légzsákon, ABS-en, villanyablakon, centrálzáron kívül gyakorlatilag semmilyen ínyencség nincs. Azért ez se kutya.

Kezdjük azzal, ami még a legolcsóbb Modusban is benne van. Minden Modus tartozéka a tologatható és szélesíthető hátsó üléssor. A Renault az új rendszert Tripticnek hívja, ez a Triptic pedig jó példa arra, hogy soha nem szabad megelégednünk azzal, amit elértünk. A Twingo tologatható, dönthető, előre és hátra is lehajtható padja után azt hinné az ember, a Renault mindent elért, amit egy kisautó hátsó üléseivel el lehet. A Modus rácáfol erre.

Alapállapotban három kényelmetlen, szűk helyet és csekély lábteret kínál a hátsó pad. Ha azonban csak négyen ülnének az autóban, a középső ülőlap felhajtható, a két szélső pedig egymáshoz illeszthető - és az egész hátratolható, fejedelmi lábteret teremtve a két hátsó utasnak. Mindezt olyan könnyedén, ahogy most így elmondtam, bámulatos. A fejvédelemről akár két, akár három utas esetén két darab baromi széles fejtámla gondoskodik.