Titánmondeók az X bolygóról

2004.10.04. 11:02

A Mondeo Titanium X menetstabilizáló rendszere kikapcsolható. Ilyenkor már csak az IPS, azaz az Intelligens Védelmi Rendszer, a Ford biztonsági berendezés-tömkelege marad. Hat légzsák, aktív fejtámlák és alácsúszás-gátló első ülések óvják a peches utazókat.

A Titanium X mindhárom Mondeo-karosszériaváltozatban megvásárolható. Az öt- és a négyajtós változatot kívülről nézve szinte csak a hátsó ablaktörlő megléte, illetve hiánya alapján lehet megkülönböztetni. A kombin ugye látszik, hogy kombi, az viszont nem, hogy automatikus szintszabályzóval is felszerelték.

Először a dízelmotoros változatot próbáltuk. Ljubljanától Trieszt alá hajtottuk a gépet, nagy megelégedésünkre. A motor - bár öntöttvas blokkos - mindent felvonultat, ami egy modern négyhengeres dízelen elképzelhető. Tizenhat a szelep, kettő a vezértengely és lánc hajtja őket, változó a turbógeometria, a befecskendezés 1600 bar nyomással történik.

A motor legnagyobb újdonsága, hogy az új Delphi porlasztókon az eddigi öt helyett hét-hét furat található, melyek átmérője 0,18-ról 0,125 mm-re csökkent. A kisebb és sűrűbben elhelyezett furatokkal a porlasztás egyenletesebb, az égés szabályozottabb és tökéletesebb, mint a normál TDCi-n. Bár a motor most Euro III-ra van beállítva, elvileg némi finomhangolással részecskeszűrő nélkül is képes lenne teljesíteni az Euro-IV normát.

A turbó is más, mint az alap-Mondeóban. A turbina percenkénti fordulatszámát jóval a 130 lovas kétliteres motornál alkalmazott fölé vitték: 191 000 helyett 225 000 1/min a szélkerék fordulatszáma. Ez a sok firlefranc így együtt 155 lóerőt eredményez 3500-as fordulatnál és 360 Nm-t 1800-nál - de a nyomaték átmenetileg túltöltéssel a 400 Nm-t is elérheti. Katalógus szerint a dízel Titanium X 220 km/h végsebességre képes.

Szerintünk is, khm. Gyorsulást már nem mértünk, de a 8,7 másodperces 0-100-at elhiszem neki, ahogy az 5,8 másodperces negyedikben 60-100-ban sem kételkedem. A 2.2 TDCi húz, mint a vízibivaly. A jól sikerült hatsebességes kézi váltóval élmény a vezetés, jó látni, hogy tartós 180-200-aknál is fixen 8,2-n áll a fogyasztásmérő kijelzője - egyedül a kissé zavaró motorzajjal nem tudtam kibékülni. Illetve nem a fenét, amíg be nem ültünk a V6 benzinesbe, nem is tudtam, hogy zajos a motor.

A hatvanfokos hengerszögű V-6 más világ. A rövidlöketű motor maximális fordulatszáma 6350 1/min, teljesítménye hatezres fordulaton 204 lóerő, nyomatéka 263 Nm 4900-nál. Csendes, húzós, sportos természetű a lelkem. Sajnos ennél a pörgős motornál lényegesen gyatrábban viselkedett a hatsebességes Durashift váltó, mint a dízelben, ahol alig kellett hozzányúlni - a kar annyira akadt, hogy ezt hajlandó vagyok egyedi hibának minősíteni. Kár volt érte.

A V6-os intenzív kiautózását nagyban elősegítette, hogy a tesztút üzemanyagát nem nekem kellett fizetni. A sajtóanyag szerint " a 3.0 literes Duratec V6 fogyasztása szerény: a 4/5 ajtósé 10.3 liter a kombinált ciklus szerint, a kombié 10.5 liter". Ez a szerény fogyasztás nekünk 13,4 literre jött ki, igaz ebben volt sok igen-igen gyors autópálya-kilométer is. Tulajdonképp egy ekkora autóba rakott V6-tól ez nem is rossz érték. Azért részemről inkább a dízel.

Ami viszont nem megy 240-et. Ennyi a Mondeo Titanium X V6 katalógus szerinti végsebessége. És - nem én próbáltam ki - ezt az autó valóban tudja is, simán lefekteti a mutatót a kilométeróra aljára.

Ford Mondeo Titanium X

A Mondeo híresen barátságos és stabil, ráadásul ebben a limitált szériában másfél centivel leültetett futóművével mindkét motor jól kiautózható. Aki gyors és egy kicsit különleges német túraautót keres, mindenképp próbáljon ki egy ilyet is vásárlás előtt. Az autó már rendelhető, a legolcsóbb verzió a négyajtós dízel, ezt 8 214 000 forintért mérik, a legdrágább a V6 kombi, 9 059 000-ért. Nem olcsó, de most akciózik a Ford, és minden Titanium X árát lejjebb vitte félmillióval. Nem kell félni, a viszolyogtató "Titanium X" felirat sehol sem szerepel ezen az amúgy barátságos és helyes jószágon.

  Értékelés: Kellemetlen fogdosni a bajuszkapcsolókat, nincs osztott zónás klíma. Ezzel együtt remek motorok, remek autók. 4,5 (illetve kilenc) csillag.