Milyen fekvőrendőr?

2006.04.11. 08:11

Adatlap Nissan Navara Double Cab Le - 2005

  • 2488 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 174 LE @ 4000 rpm
  • 403 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.4 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.3 l/100km
  • 6 689 600 Ft

És a gőzgépszerű robaj nem csupán felhajtás. A Navara 11,4 alatt képes felgyorsítani 100-ra, ami nem egetverő eredmény, de azért bőven elég. Különösen, hogy az ember viszonylag ritkán gyorsít nulláról százra, viszont annál sűrűbben nagyobb sebességre a már haladó autót, és ilyenkor a Navara méretéhez és kéttonnás tömegéhez képest igencsak képes meglódulni. Az alapjárati fordulatszám környékén sincs ok panaszra, ami nem csak terepen jön jól: városban, terheletlenül minden gond nélkül indulhatunk kettesből. Gyakorlatilag bármelyik fokozat kihagyható gyorsítás közben; a váltás úgyse túl nagy élmény.

A Navara létraalvázas konstrukció, elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztéssel, hátul merev tengellyel és laprugóval. Tipikus pick-up felállás: időnek, rakománynak, rossz útnak és zord tartásnak ellenálló futómű béna billegéssel autópályán, úthibáknál idétlen berugózással, és esetlen tohonyasággal a nagy tempóval vett kanyarokban. De a Navara más. És szinte tökéletes a hazai útviszonyokhoz. A merevtengely-laprugó párosra jellemző tipikus kellemetlen jelenségek persze nem tűntek el varázsütésre, de jóval szolidabbak a pick-upoknál eddig általam tapasztaltaknál.

Tereptudás

A Navara összkerékhajtási rendszere igencsak hasonlít a Pathfinderéhez, de abban kizárólag középen van zárható diffirenciálmű, a többi mechanikus szerkezet hiányát a menetsegítő elektronika pótolja. A Navarában nincs elektronikus rendszer (sem kipörgésgátló, sem menetstabilizáló), van viszont a felező kapcsolásával aktiválodó középső, és külön kapcsolható hátsó diffizár. Alaphelyzetben a hátsó kerekekre jut minden nyomaték, a menet közben kapcsolható összkerékhajtás 50:50 százalékos arányban osztja el azt a tengelyek között. A felező (átviteli arány Lo üzemmódban: 2,625) kapcsolásához meg kell állni, és a kuplungot is ki kell nyomni. Az első terepszög 29, a hátsó 22, a rámpaszög 18 fok, a legnagyobb oldaldőlés 49,8 fok. A hasmagasság 23,3 centiméter.

Például az úthibáknak csak a legdurvábbik fajtája váltja ki a jól ismert, dülöngéléssel összekötött libegést, igaz, ezek a személyautóknak maradandó sérüléseket okoznak. A kisebb kátyúk, úthibák csaknem észrevehetetlenek, a fekvőrendőrök figyeléséről a második napon szoktam le. Az úthibák sasolásáról a harmadikon. Emellett ráadásul a Navara kanyarban is sokkal kezesebben viselkedik a többi pick-upnál.

A műszerfal egy az egyben a Pathfinderé, és azt már ott is nagyon kedveltem, a luxusdzsipben kevéssé autentikus műanyagok a Navarában tökéletes helyükre találtak. A számtalan pakolórekesz, a kettős kesztyűtartó, a hatalmas könyölő alatti rekesz meg az ajtózsebek minden apróságot elnyelnek, és még külön szemüvegtartó is van. A hátsó üléssor kimondottan tágas, tényleg elfér három felnőtt, de azért inkább kettőnek kényelmes hosszú távon, ebben az esetben jó arasznyi széles könyöklő is kihajtható a háttámlából.

A Nissan meglepően praktikus megoldásokkal igyekszik feledtetni a zárható csomagtér hiányát (műanyag tető csak felárért): a jobb első ülés egyetlen kar segítségével teljesen előredönthető; a 60:40 arányban osztott hátsó üléssor támlája előre-, ülőlapja pedig felhajtható, mindkét helyen némi poggyásznak, a kötelező felszereléseknek helyet adva.

A plató két oldalfalán, a fülke hátulján, valamint a platón sínen csúsztatható, állítható rögzítőfüleket találunk, és tetőcsomagtartó is van a Navara csúcsmodelljein. A plató nagy (hossz: 1511 mm, kerékdobok között: 1130 mm; szélesség: 1560 mm; oldalfal: 457 mm), simán elfér rajta krosszmotor, mountain-bike, jet-ski, quad, betonkeverő. Macsó dolog, merthogy a plató ajtajának lehajtásához férfi kell: nyilván ez az alkatrész is arányosan együtt hízott a Navarával 2,1 tonnára, ezért lehet vagy harminc kiló. Vagy negyven, legalábbis érzetre. Persze az is lehet, hogy a jobb súlyelosztás miatt van az egész.

Mivel a Navarával túrázni is voltunk, és a biztonság kedvéért rücskös terepgumira cseréltük az utcai abroncsokat, az Adventure Parkba is ezekkel érkeztünk. Így duplán nehéz helyzetbe kerültünk, mert nem találtunk semmi olyat, ami kifogott volna a Navarán. Ráadásul a típust jól ismerték az oktatók, hiszen a hazai bemutatót is náluk rendezte az importőr, és a jó terepezőképességről már akkor is meggyőződtek.

Terepgumival és az igen hatékony összkerékhajtási rendszerrel nem sok olyan helyzetet tudok elképzelni, ahol a Navara elakadna, de az Adventure Parkban mindenesetre egyet sem találtunk. Aztán mégis: a hátsó terepszög az autó egyik leggyengébb pontja, erős emelkedőn felfelé könnyen leérhet a krómozott lökhárító. Az 5,2 méternél is nagyobb hosszúságból és a 3,2 méteres tengelytávból adódóan a buckák tetején sem árt figyelni, mert ott könnyen felülhet az óriás. Különösen az oldalsó fellépőkkel, mert azok jó öt centivel lejjebb lógnak az autó hasánál.

A szerző értékelése ertekeles

Nincs igazi ellenfele a Nissan Navarának, hiszen ez egy über-teherautó. Nemcsak kényelmesebb, jobban felszerelt és kulturáltabb a többi pick-upnál, de jóval erősebb (174 LE) is náluk. No és persze drágább. Ennek ellenére jó választás, annak, aki nem elsősorban városi használatra szánja, ott ugyanis nem túlzott mérete miatt körülményes vele közlekedni, ráadásul sok helyen nem látják szívesen a teherautókat. A luxusteherautókat sem. Ha nem kellene menetlevelet vezetni, és 80-nal menni az utópályán, meg 70-nel az országúton, és át lehetne menni vele a Lánchídon és a Városligeten... Így négy csillagot kap. Nagyon kedveltem; bár a belvárosba inkább a Seicentómmal mentem.

Ellenfél nélkül?

A Navara kényelem, teljesítmény és felszereltség terén is kiemelkedik a pick-upok hazai választékából, nem véletlen, hogy a Nissan-palettán belül is külön szerepel a platós teherautótól, bár maga is az. A kérdés, hogy aki munkagépet akar, annak kell-e a sok luxus, aki pedig terepjárót, annak érdemes-e elviselnie a méretből és rossz fordulékonyságból, valamint a teherautóságból eredő nehézségeket a kedvező nettó árért cserébe. A Navara egyébként King Cab kivitelben is kapható, ez a kétajtós verzó, amiben nincs B-oszlop, viszont hátul is csak szükségülések találhatók, viszont a plató 35 centiméterrel (186 cm) hosszabb.

Típus Teljesítmény (LE) Nettó ár (Ft)
Ford Ranger Double Cab 2,5 TD 109 4 100 000
Ford Ranger Double Cab 2,5 TD XLT Limited 109 5 550 000
Mazda B2500 2,5 TD Double Cab TE 109 4 649 000
Mitsubishi L200 Double Cab 2,5 TD GLS 116 5 800 000
Nissan PickUp Double Cab 2,5 Tdi 133 4 830 000
Nissan Navara King Cab 2,5 TD XE 174 5 140 000
Nissan Navara Double Cab 2,5 TD XE 174 5 464 000
Toyota Hilux 2,4 D4-D 102 4 385 000
A totálsár terepjáróit mind azonos körülmények között próbáltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesárok, siratófal, bakhát, bucka: a részletes metódust itt találja.