Konformista szedán helyett

Teszt: Nissan X-Trail

2002.05.16. 08:05

 
   
 

Az X-Trail TÉNYLEG jó városi üzemre - könnyű irányíthatósága mellett különös tekintettel baráti fogyasztású motorjára és a méreteivel együtt járó elsőbbségre. S persze TÉNYLEG jó könnyed terepezésre. Nagy szabad magassága, a 16''-os, ballonos kerekekkel és a tökéletesen működő hajtás-automatikával az X-Trail az átázott földutak és domboldalak meghódítója. Az alapértelmezésben fronthajtású (!) autót kiszállás nélkül, gombnyomással változtathatjuk összkerekessé. Ha akarjuk, automatika dönt a hátsó tengely hajtásáról, ha nem, fixen zárhatjuk is a hajtást.

És amiről még nem esett szó: a beltér és az utazási komfort. A hely hatalmas, elöl-hátul kényelmesen nyújtogathatjuk lábainkat, a csomagtartó rolóig 350, ablakig 410, fölötte jó sok litere irdatlan mennyiséget képes befogadni szinte bármiből, a hátsó könyöklőn keresztül a gyár szerint akár négy snowboardot is elhelyezhetünk. Van négy darab légzsák, fejtámla mindenkinek, hátul három automata öv (törésteszt-eredményre még várnunk kell).

 
   
   

Négy poharat helyezhetünk el rafinált tartókban, a középkonzolban italhűtő dolgozik. A gyári, kiváló vételi képességgel rendelkező rádiómagnó hat hangszórójával együtt kitűnően szól, lámpáknál, leengedett ablakkal napszemüvegben sem vallunk szégyent. A vezető ülőlapot dönthet, gerinctámaszt állíthat, kormánymagasságot választhat, bőrkormányt és kézifékkart cibálhat. Mégis... A műanyag takaróelemek mintha ránézésre törni akarnának, kimocorognak a helyükből.

Az üléskárpit gagyi műanyag (legalábbis a Sport felszereltségű tesztpéldányban) - viszont meglepő módon nem izzad bele az ember! A kezelőszervek többsége, a középkonzol burkolata 10 évvel ezelőtti japán, vagy 20 évvel ezelőtti amerikai limuzinokat idéz - viszont minden kézre áll és könnyedén működik.

 
   
 

A szerelvényfalon végigfutó polírozott alumínium-szerű műanyag díszcsík egy az egyben ezerötös Lada - alatta viszont a gyönyörű rostélyokon automata légkondi zúdítja ránk a friss levegőt. Kopogós a műszerfal - 130-nál viszont minimális zúgás mellett kényelmesen beszélgethetünk. A közepesen erős zene hatására a vékony tartóján csúnyán rezonáló belső tükörben ott virít a hátsó ablakra ragasztott matrica: 5 év garancia. Olcsó retro-érzés és tökéletes technika, silányság és luxus keveredik az X-Trailben. Meg lehet szokni, meg lehet szeretni.

 
   
   

Akik megengedhetnek maguknak csaknem kilencmillió forintot autóra, ne döntsenek, amíg nem kérnek kölcsön egy X-Trailt, nem autóznak ki könnyedén éjszaka kedvesükkel a legmocskosabb földúton a legnagyobb kényelemben egy szép erdei tisztásra, nem fektetik le a hátsó üléseket és nem hasalnak végig az autóban egy pléd alatt a csillagokat nézve a nyitott hátsó ajtón át, hallgatva az éjjeli neszeket. Majd miután ők maguk is előállítottak bizonyos neszeket, gondoljanak arra, ugyan mihez is kezdenének holdas éjszakákon egy konformista, lélektelen presztízsszedánban.

Értékelés: kategóriájában és abszolút: 4.5