Zongorázni lehet a különbséget

2004.09.17. 12:55

Egyéniesedik a világ. Mindenki teljesen egyedi, önálló személyiséget szeretne. A konszernmárkák a közös platformok ellenére egyre inkább saját értékeiket keresik és mindent megtesznek azért, hogy valami igazán az általuk képviselt emblémára jellemző termékkel álljanak a nagyközönség elé.

csik.jpg

A Golf rokonsága egy modellnek sem válhat szégyenévé, a Volkswagen család több hasonló kategóriájú autójánál mostanában mégis lemondanak a közös szülők emlegetéséről. Ahogy a múlt héten az Audi A3 Sportback rázta le magáról a presztízsgolf megnevezés bilincseit, úgy most a Skoda Octavia tör ki ebből a számára szűknek bizonyuló kategóriából.

Bár a bemutató, amivel hivatalosan is beindították az új Octavia magyarországi forgalmazását, inkább az autó körüli showra, mintsem a valódi értékek objektív bemutatására koncentrált, aki jól figyelt, sok mindent megtudhatott a legújabb cseh büszkeségről. Már megérkezésünkkor is több fehér-feketére festett Octaviát fedezhettünk fel. Ezen színösszeállításnak célja inkább csak a titkolt vágykeltés, a bemutatás előtti álszemérem volt, valódi funkciót nemigen látott el, nem sokat takart a megújult, hívogató formákból.

Úgy két óra múlva, az egységes színűre festett Octáviák leleplezése után bebizonyosodott, hogy nincs is mit szégyellni. Az Octavia előnyére változott. Leghangsúlyosabb pontja az orra lett, ahol a teljesen új lámpatestek közé szorítva krómkeretes hűtőmaszk áll a középpontban. Ennek nevezetesebb pontjaiból mintegy kondenzcsíkként indul ki az extravagáns motorháztetőn végigfutó négy törésvonal.

A motorháztető formájának és hajlításainak tagadhatatlanul lenyűgöző eredménye a sárvédőlemez szokásostól eltérő alakja. Az ugyanis nem a megszokott helyen ér véget, hanem felhajlik egészen a lámpatestek belső sarkáig, amivel értékes négyzetcentimétereket vesz el a trapéz alakúvá vált motortérből, valamint sérülés esetén a javítása sem lesz gyerekjáték, cserébe viszont igazán egyedi, semmivel össze nem téveszthető megjelenést kölcsönöz viselőjének.

Az áttörő formai változások oldalról már nem ilyen egyértelműek. Míg az ajtók környéke, főleg a hátsó ajtó megőrizte korábbi megszokott formáját, addig az orr- és a farrész oldalnézete Passatot idéző ívekkel, óriási, egységbe olvadó lökhárítókkal keretezi a minden irányba megnövekedett karosszériát.

A növekedés cseppet sem meglepő, mivel az alapot képező ötödik generációs Golf is megnyúlt kissé. Ami azonban a Volkswagen modelljének nem jelentett különösebb előnyt, az a Skodánál lenyűgöző változásokat hozott. A 6,5 cm-es hossznövekedés, a tengelyek - a nyomtávok növelésével is járó - 6,6 cm-es távolodása és a tető 3,1 cm-es emelkedése mind-mind a komfortérzet szolgálatában állnak.

Most már a hátsó sorban utazók kényelméről is hiánytalanul gondoskodik az Octavia, nem beszélve a csomagok elhelyezésének bővülő lehetőségeiről. A hátsó lámpák C-alakú szárai közt, az üveggel együtt nyíló csomagtér ajtó mögött, az eddigi 528 helyett 560 literes tér várja, hogy táskáinkat viszonylag sík falai közé emeljük. Ebben ráadásul a korábbihoz képest 22 mm-rel alacsonyabbra került rakodóperem is segítségünkre van.

További konszernörökség, hogy mára az Octavián is megjelent a visszapillantótükörbe integrált irányjelző. A tükörház alján megbúvó átlátszó műanyag búra rejti a beszállást segítő talajmegvilágító funkció apró lámpácskáit is, amivel újholdkor is halvány derengésbe vonhatjuk autónkat, így kerülve el a cipőnkre alattomosan leselkedő pocsolyákat. A sikeres manőver után beülve ismerős formák igazi kavalkádja fogad.

Skodásan szögletes formavilágú kormány, kissé átformált, multifunkciós kijelzővel elátott műszeregység és a megszokott, praktikus légbeömlők segítenek leküzdeni a ránk törő érzést, amit a jól ismert Volkswagenes középkonzol kelt. Szerencsére a klímaszabályzó alatt, ahogy az ív vízszintesbe fordul, a Skoda mérnökei újra átvehették az irányítást, így elmaradhatott a testvérmárkákban nem nagyon szeretett, térd mellé helyezett, funkció nélküli kapaszkodó és megalkothatták a konszern egyik legszebb váltógombját is, amihez sajnos csak Ambiente felszereltségi szinttől juthatunk.

De akkor aztán a krómozott gombbal és a hozzá tartozó karral - mint a nagyokban- motortól függően akár négyféle váltót is vezérelhetünk. Az öt- és hatsebességes kézikapcsolású mellett benzinmotorokhoz hagyományos tiptronic, míg dízelekhez DSG rendszerű automata is rendelkezésünkre áll. Minden Octavia-rajongó nagy örömére mostantól a kétliteres TDI motor is rendelhető kedvenc autójukba, igaz a háromféle 1,9-es helyett, immár csak a 105 lóerős alternatívájaként. Szerencsére a benzinüzem híveinek sem kell szomorkodniuk. A megszokott 1,4-es és 1,6-os MPI-nél többre vágyók a 116 lóerős 1,6 FSI-re is gondolhatnak. Rossz hírem csak a sportolók számára van. A zöldek legnagyobb örömére az 1,8-as turbómotort felváltotta a 2,0-es FSI jelzésű, hazánkban készülő szívó benzines, amely kedvezőbb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett azonos teljesítmény leadására képes.

Az új Octavia felszereltségi szintjeit is a már jól megszokott nevekkel jelölik. A sor a Classictól az Ambiente-en keresztül az Elegance-ig tart, amely az ABS-en, négy légzsákon, rádiósmagnón és fedélzeti számítógépen kívül tartalmaz még automata klímaberendezést, négy elektromos ablakot, hűthető, az első ülések közé szerelt nagyméretű tárolódobozt, első és hátsó kartámaszt, ködfényszórót valamint 15"-os könnyűfém keréktárcsákat is. Ha pedig a legolcsóbb Elegance 4 504 000 forintos vételárában foglalt eszközök nem elégítenék ki igényeinket, akkor felár ellenében Xenon fényszórót, tolatóradart vagy akár keréknyomás-ellenőrzőt is kérhetünk az új Octaviához.

Új Skoda Octavia

Sajnos az Octavia alapára - a méretekkel együtt - szintén nem elhanyagolható mértékben nőtt. A 700 000 forintos plusz hallatán kezdeti lelkesedésem gyorsan alábbhagyott. Talán ez az a pont, ahol a legjobban megmaradt a Golf rokonság, a presztízs, amit nem véletlenül kapunk az autóhoz, hanem ténylegesen ki is kell fizetnünk. A dolog furcsasága, hogy a Skodánál eddig ehhez nem voltunk szokva, de úgy látszik, új idők jönnek. Várjunk és figyeljünk Csehországra, ott még nagy dolgok történhetnek. Addig is kiszálláshoz használjuk a jól ismert krómozott L betűket és ne csapjuk be az ajtót. Itt érték született.

 
  Műszaki adatok
 
 
  Skoda Octavia
  Méretek   Új Octavia / régi Octavia
Hossz 4572 mm / 4507 mm
Szélesség 1769 mm / 1731 mm
Magasság 1462 mm / 1431 mm
Tengelytáv 2578 mm / 2512 mm
Nyomtáv elöl 1539 mm / 1494 mm
Nyomtáv hátul 1528 mm / 1513 mm
Csomagtartó mérete 560 l / 528 l
Befogadóképesség ledöntött hátsó ülésekkel 1350 l / 1328 l
c w-érték 0,30 / 0,30
  Motorok  
  2,0 FSI  
Legnagyobb teljesítmény 110 kW (150 LE) / 6000 1/min
Legnagyobb nyomaték 200 Nm / 3500 1/min
  1,6 FSI  
Legnagyobb teljesítmény 85 kW (115 LE) / 6000 1/min
Legnagyobb nyomaték 155 Nm / 4000 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 11,2 s
Végsebesség 198 km/h
  1,6 MPI  
Legnagyobb teljesítmény 75 kW (102 LE) / 5600 1/min
Legnagyobb nyomaték 148 Nm / 3800 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 12,3 s
Végsebesség 190 km/h
  1,4 MPI  
Legnagyobb teljesítmény 55 kW (75 LE) / 5000 1/min
Legnagyobb nyomaték 126 Nm / 3800 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 15,5 s
Végsebesség 170 km/h
  2,0 TDI  
Legnagyobb teljesítmény 103 kW (140 LE) / 400 1/min
Legnagyobb nyomaték 320 Nm / 1750 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 9,6 s
Végsebesség 208 km/h
  1,9 TDI  
Legnagyobb teljesítmény 77 kW (105 LE)
Legnagyobb nyomaték 250 Nm / 1900 1/min
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 11,8 s
Végsebesség 192 km/h
  Induló árak  
1,4 MPI (Classic) 3 699 000 Ft
1,6 MPI (Classic) 4 108 000 Ft
1,6 FSI (Ambiente) 4 937 000 Ft
2,0 FSI (Ambiente) 5 442 000 Ft
1,9 TDI (Classic) 4 719 000 Ft
2,0 TDI (Ambiente) 5 471 000 Ft