Barkácsolók Mekkája

Tartósteszt: Opel Rekord D

2002.04.24. 09:39

 
   
   

Pár napja volt meg a kocsi, amikor éjszaka egy elhagyatott helyről indultam hazafelé. Furcsa neszre lettem figyelmes. Szuszogásfélét hallottam. Először azt hittem, a motortérből jön a hang, de a gyújtást levéve is hallatszott, ekkor már elég hangosan. Aztán a kocsiban néztem körül, hogy van-e rajtam kívül valaki az autóban. Negyedórás keresgélés után jöttem rá, hogy a hang forrása az óra, a mechanikája adja a kutyaszimatoláshoz megtévesztésig hasonló hangot. Hidegben késik, melegben siet. Pontosan 5 és 10 Celsius fok között járt.

 
   
 

A motorháztető alatt szolidan bújik meg a kétezres blokk . Hellyel itt sem takarékoskodtak, valószínűleg még egy elférne a motortérben. Házi barkácsolók Mekkája ez, ahol minden alkatrészről egyértelműen kiderül, micsoda, hozzáférhető, és babrálható. Ennek esett áldozatul a gyári porlasztó, amit kettővel ezelőtti gazdája kicserélt egy "modernebb" típusra.

Az Ascona karburátor automata szivatós, bár a D Rekordot automata és manuális szivatóval is gyártották. Téli hónapokban megeteti a kocsit akár 12 liter 98-as benzinnel is. Nyári országúti használat során beéri 9-10 literrel. A váltó kézi, négysebességes. Az ötödik fokozat hiánya 110-es tempónál jelentkezik.

 
   
   

Ismerőseim nem titkolták véleményüket autóm és a rozsda közötti erős vonzalom lehetőségéről. Bár több csatornából hallottam rémhíreket a D Rekordokat pusztító oxidációról, autóm valószínűleg az egyetlen kivétel. A negatív hírnév oka, hogy míg a C Rekordokhoz hasonlóan a nagyobb Admiral és a Diplomat autók még cinkelt karosszériával készültek, a D Rekordoknál ezt költségcsökkentés ürügyén elvileg kihagyták. Lehet, hogy ezen még megkönyörültek a korrózióvédő műhely szakijai?

A kocsi extrái a hifi berendezésben és a napfénytetőben merülnek ki. Az utasülés napellenzőjén volt ugyan egy kis tükör, de minduntalan lelazult, ezért a másik kocsiból átszereltem az árnyékolót. Ezen már nincs tükör. Annyira nem is hiányzik, mert abban az ülésben elég ritkán ül valaki.

 
   
 

A tetőablak kiválóan megfelel arra, hogy ami kint van, bejöjjön: napsütés, vagy adott esetben az eső. Kinyitásáról, ami egyébként is nagyon nehézkes, könnyedén örökre lemondtam, így az érintkező felületeket Gumiám pasztával kentem be. Ez egy hónapig segített. Ezt követően kívülről erős, textil alapú ragasztószalaggal vontam be. A megoldás nem rossz, csak félévente meg kell ismételni.

A zene igazán korszerű. A műszerfal közepén található beépített gyári mono hangszórót a kalaptartón elhelyezett két Videoton sugárzóval egészítettem ki. A hi-fi berendezés érdekessége - ahogy a csatolt filmecskén láthatjuk, - hogy egy ötletes megoldással olcsó Tesla magnónak álcázhatjuk a híres Supra hangkeltőt. Sajnos a Supra hangolhatósága nem túl finom, de - hogy stílszerűek maradjunk - a Slágerrádiót kiválóan tudom hallgatni.

 
  Technikai adatok:
 
 Opel Rekord D 1971-1978

A D széria gyártását 1971 decemberében kezdték. A C Rekord futóművét megtartották, a karosszériát és a motort azonban hozzáigazították a kor követelményeihez. Készítettek négy -és kétajtós D Rekordot, valamint kombi változatot is. A legkisebb motorral az 1.7-es, benzines verzió rendelkezik, ennek maximális teljesítménye 66 lóerő. Az 1,7S 83, az 1,9 SH 97 LE, míg a legnagyobb benzines 2,0S kereken 100. A 2100 köbcentis dízel blokk 60 lóerős, ezt egyébként a motorháztetőn látható púpról lehet felismerni. Elöl tárcsa, hátul dobfékkel és négysebességes kéziváltóval, kérésre automata váltóval szerelték. A karosszéria önhordó, elől független kerékfelfüggesztés kettős kereszt-lengőkarokkal, csavarrugókkal, teleszkópos lengéscsillapítókkal és kereszt-stabilizátorral. Hátul merev tengely hosszirányú vezetőkarokkal, csavarrugókkal. Maximális sebesség motortól függően 143 - 170 km/h
Saját tömeg: 1065 - 1090 kg
Husszúság: 4567 mm
Szélesség: 1718 mm
Magasság: 1405 mm
Gumiméret 175/SR 14 vagy 185/70-R14. Összesen 1 007 831 darabot gyártottak. A kétajtós 11520 márkába került, a négyajtós 12400 márkába. 1977 végén az E Rekord váltotta le a D szériát. A bevált motort alapjaiban megtartották, azonban az első futóművet és a külalakot modernizálták a 80-as évek autósablonjainak megfelelően. Alkatrész árak: Komplett motor (állapottól függően): 20-40 000 Ft
Karosszéria elemek, ajtók: 5 000 Ft
Futómű alkatrészek 2 - 5000 Ft
Belső elemek kárpitok 500 Ft-tól
Sajnos bontóban nem könnyű használható alkatrészekre akadni. Egyszerűbb, ha egy komplett autót vásárolunk bontásra.
 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.