Hat fotel egy térben

2003.06.23. 12:36

 
   
 

A futómű és a fékek kiválóan illeszkednek a 807 karakteréhez: hátul csatolt hosszlengőkarok és Panhard-rúd, elöl McPherson és kanyarstabilizátor tartja a kerekeket, ezeken hosszirányban lágyan ring, buszosan emelkedik-süllyed, oldalirányban viszont a dőlés minimális. A négy tárcsafék mindenkor biztosan fogja meg a nagy tömeget, hirtelenebb fékezésekkor pedig a 807 fékasszisztense riogatja a bennülőket intenzív besegítéssel. A féktárcsa folyamatos csiszorgását betudtuk a 20.000 tesztkilométernek - és az ezzel járó rendszerint kíméletlen bánásmódnak.

 
   
   

Más zaj pedig nemigen származik a legnagyobb személy-Peugeot-ból: a motorzaj minimális (pedig a nagy dízel gyakorlatilag a lábunk alatt dohog), inkább csak a turbó sivítása van az ingerküszöb felett; a szél- és a gördülési zaj pedig csak oly mértékű, hogy érezzük, nem állunk, megyünk. A komfortérzetet franciáéknál mindig elöl szerepeltetik a tervezés prioritás-listáján, no meg persze a kilencmillió feletti vételárért is adni kell valamit, így bőrünk kiváló anyagokkal, finom textilekkel, puha plasztikokkal, kellemesen lágy tapintású nyomógombokkal érintkezik, amerre csak a szem ellát. A praktikumra törekvés is sok apróságban megnyilvánul: a már említett számtalan italtartó mellett még több tárolórekesz található mindenfelé - az első ülések alatti tálcáktól a hátul himbálózó csomaghálóig, ami ha épp nem csomagot hálóz a padlón lévő rögzítőgyűrűkbe akaszkodva, akkor a mentődoboznak és az izzóknak szolgál függőágyul.

 
   
 

Audiofil utasait a 807-es a kellemes hangzású, bár igazi nagy basszusok megszólaltatására csak korlátozott hangerőtartományban képes hifin túl a legkülönbözőbb bimmbammokkal kényezteti. Az ülés memorizálását, az ajtók nyílását-csukódását, az égve felejtett lámpát lágy harangszó kíséri, szigorú viszont a Peugeot az övet be nem kapcsoló pilótával: őt borzasztó visítással figyelmezteti már igen kis sebesség elérésekor - akár hátramenetben is. Ez ellen a visítás ellen a megállás sem véd, csak az öv bekapcsolásával, vagy a kulcs kivételével szabadulhatunk meg a sípszótól.

 
   
   

De hát ez van, a 807-es Peugeot, ez a nagy családi autó, alias VIP-busz erősen vigyáz, hogy utasait bántódás ne érje. A menetstabilizáló is kikapcsolható, de 30 km/h felett könyörtelenül elalszik az erre figyelmeztető lámpa és beáll a Rend. Rés a pajzson, hogy a 807 nyitott oldalajtókkal is elindul, bár a középső LCD-n természetesen jelzi a rendkívüli állapotot. Haladás közben viszont már nem nyithatók az elektromos működtetésű tolóajtók (melyeket mellesleg 1, a belső tükör feletti gombokkal, 2, a slusszkulcs gombjaival, 3, a B-oszlopon elhelyezett gombokkal, 4, a külső kilincsekkel 5, a belső kilincsekkel egyaránt kezelhetünk; becsukni viszont akár 6, az ajtó meglökésével is lehet őket). Ha mégis beütne a krach, az autó légzsákok tömkelegét fújja az ide-oda csapódó emberek teste alá - jómagam nyolc darabot számoltam össze. Magára is vigyáz a Peugeot: az egy dolog, hogy lezárásnál óvón behajtja tükreit, ráadásul minden motorindításnál kijelzi az olajszintet és megmutatja, hány kilométer van még a szervízig.

 
   
 

Persze azért apróbb hibák is akadnak. Nem is lenne francia, ha nem maradna kezünkben a belső kis tükör, ha nem zörögne valami a bal első ajtóban, nem hullana le a hátsó biztonsági övek kis műanyag kerete a plafonról, vagy nem fityegne széthullottan az egyik ülés kiszerelést lehetővé tévő mechanikája. De a fődarabok rendben vannak, a motor mindig megnyugtatóan dorombol, a futómű és a fék kiváló - a ház előtt nézegetni ezt a szép nagy autót pedig egy meglett férfiembernek mindig öröm. Ha a kis bosszantó hibák nem lennének, aszondanám: öt csillagot neki!

 
   
   

A Peugeot 807 Pullman 2.2 literes, 160 lovas benzinessel 8.630.000, a 2.2 HDI-vel 9.240.000, a háromezres, 205 lovas automatával pedig 9.610.000 forintba kerül. A tesztautó extra xenonlámpája fényszórómosóval 100.000 forintba került, az első villamosszékek 150.000 fotintért vehetők meg, a többi extra pedig a tolatóradartól a tempomaton át a CD-tárig további 500.000 forinttal dobja meg az autó árát. Összességében tehát egy 10.000.000 forint értékű autóban éreztük nagyon-nagyon jól magunkat.