Soha rosszabbat!

Próba: Peugeot 607 V6 HDI

2005.03.23. 08:14

Adatlap Peugeot 607 Executive Tiptronic - 2005

  • 2721 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 204 LE @ 4000 rpm
  • 440 Nm @ 1900 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.3 másodperc
  • Végsebesség:
    230 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • 12 000 000 Ft

Mutatkozhat be luxusautó pechesebben, mint hogy a sajtóbemutató utolsó pár kilométerén előbb vészprogramra kapcsol a váltó, majd a számítógép még egy "Speed Control Faulty", azaz "tempomathiba" üzenetet is küld?

A Peugeot két apropóból is talált alkalmat, hogy megpróbálja rávenni a sajtót, foglalkozzon egy kicsit 2000-ben bemutatott, egyre kevésbé kelendő csúcsmodelljével. A 607-esből itt-ott lenyestek, itt-ott tettek hozzá, került bele ez-az. A másik újdonság: a legelegánsabb Peugeot már 2,7 literes, V6-os dízelmotorral is rendelhető.

A meghívó szerint a Nyugati pályaudvaron került sor a találkozóra az új nagy oroszlánokkal. A szokatlan helyszínválasztás oka már a vágányon pöfögött, amikor megérkeztem. Az újságírók fele szállt csak autóba Budapesten, a többieket egy, az Orient Expresszről származó, gyönyörűen restaurált étkezőkocsiból és egy szalonkocsiból álló szerelvény fogadta. A vonatot a MÁV 424-247 számú, pakuratüzelésre átállított, kétezer lóerős 424-es gőzmozdonya húzta.


Mint a pofon

Szép volt a hét vadonatúj, csillogó-ragyogó luxusautó - még szebb az olajtól csöpögő, ezer tömítés alól szivárgó öreg gőzös. A vezér még azt is megengedte, hogy felkapaszkodjak a konyhába, és csináljak néhány fotót az olajtócsás, forró történelem belsejében. Döntse el Ön, hogy egy repülőgép vagy egy 424-es pilótafülkéjében, illetve vezérállásában találni több rejtélyes kezelnivalót!

Odafelé vonatoztam, visszafelé autóztam - így a Peugeot által közlésre érdemesnek tartott információkat Budapestről Tata felé haladva kaptam az étkezőkocsiban.

A Peugeot megunta, hogy az utóbbi három évben folyamatosan csökken az eladott 607-esek száma (2001-ben 37 800, tavaly 18 100 autó készült, Magyarországon a rekord százhuszonvalamennyi helyett tavaly csak negyvenvalamennyi kelt el) - és az előremenekülést választotta.

Mivel már a nagyautók piacán is 50% feletti a dízelmotorral eladott kocsik aránya, a PSA egy nagy és erős dízellel kívánja kelendőbbé tenni portékáját. A 2,7 literes, két változó geometriájú turbóval ellátott motor (nem átalják más nagymacskákban is próbára tenni) a Ford és a PSA közös gyermeke. A V6 HDI FAP nevű motor 204 lóerőt teljesít, legnagyobb nyomatéka 440 Nm 1900-as percenkénti főtengelyfordulat mellett - és részecskeszűrőjével az Euro-IV normáit is teljesíti.

A blokk 199 kilogrammot nyom - egy ekkora motornál nem sok. A komfort érdekében aktív motortartó bakok kerültek alá, így az utastérből alig-alig érezni a tehetetlenségből eredő rándulásokat. A motorhoz a japán Aisin hatsebességes váltóját kapcsolták, az autó 9,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz km/h-ra (1723 kg!), végsebessége 230 kilométer óránként. A benzines V6-os folyamatosan változó szelepvezérlést kapott, erősebb is lett valamivel: már 211 lóerős. A négyhengeres motoroknál (2,2-es benzines, 2,2-es HDI) semmi sem változott.

Illetve dehogynem: körülöttük az autó. A 607-es megnyúlt, hossza két milliméterrel van 4,9 méter felett. A Peugeot szerint az új dízel nem fért volna be a régi orrba, így három centivel kellett megnövelni az első túlnyúlást. Ha, ha, ha. Az összes 607-es nagyobb féktárcsákat és fejlettebb, Bosch 8.0 rendszerű ESP-t kapott (ami a többi PSA-autónál is megszokott módon csak 50 km/h-ig kapcsolható ki). Nyolc légzsák óvja az utasokat, az első kettő kétpatronos, így az ütközés erejétől függő mértékben fúvódhat fel.

A 607 Elefántcsont, Ében, Titán és Gyémánt enteriőrrel készül, valódi fa-, illetve - idézet a sajtóanyagból - "igazi alumínium" berakásokkal. Keréknyomás-ellenőrző automatika, parkolóradarok, tempomat és sebességhatároló, villamosszék, színes központi kijelző: mind-mind jár a 607-esek mindegyikéhez.

Kérdések az étkezőkocsiban

Két kérdés vetődött fel bennem a 607-essel kapcsolatban; a Peugeot Hungária emberei mindkettőt készségesen megválaszolták. Nemrég a C4 műszaki adattábláját bogarászva ötlött szemembe, hogy a PSA kétliteres HDI-je erősebb és nyomatékosabb is, mint a 2.2 HDI. Miért nem ezzel a kisebb, de erősebb motorral szerelik a 607-est? Válasz: mert valaha, amikor a 607-es gyártása indult, még nem volt ilyen erős a 2.0 HDI. Pár éves távlatban viszont tovább bonyolódik a helyzet: a kétliteres dízel 150, a 2,2-es 170 lóerős lesz. Arra a kis időre, amíg megizmosodik a nagyobb négyhengeres HDI, már nem piszkálják a gyártósort.

A másik kérdés a 607-es presztízsével volt kapcsolatos: mit gondol a Peugeot Hungária, Győzike biztonsági öv nélküli (és egyáltalán) ámokfutása egy 607-es volánja mögött hogyan hat a típus megítélésére?

Miután mindenki kölcsönösen biztosított mindenkit arról, hogy nem néz valóságshow-kat (ez egyfajta kötelező kör, amikor szóbajön a téma, figyeljék meg), megtudtam, hogy a javarészt cégvezetőkből álló hazai célközönség valószínűleg tényleg túl elfoglalt ahhoz, hogy tévét nézzen és bármilyen véleménye lehessen a dologról. Az inkriminált autó egyébként nem Gáspár Győző sajátja, hanem egy Peugeot-márkakereskedő adta neki használatra - ő érdekes módon épp a Győzike-showtól várta az értékesítés felfuttatását. Kiderült, hogy Gyurcsány Ferenc saját autója is egy 607-es - a peugeot-sok siettek hozzátenni, hogy több fideszes 607-esezőről is tudomásuk van.

Aztán megérkeztünk Tatára, leszálltunk a nosztalgiavonatról, és első kézből is megízlelhettük az oroszlán üvöltésének kavargó színorgiáját. Az új 607 - szép. A legtöbbeknek eddig is tetszett, de én úgy érzem, azzal a három centivel kiegészülve harmonikusabb lett az autó lágy irdatlansága. Picit mások a fényszórók, a ködlámpák, került egy kis króm ide-oda, de szokatlan módon az átsminkelt 607-esen semmire nem tudom azt mondani: nem kellet volna.


Hullámpapír, hullámlemez, hullámbőr?

A beltérben már van olyan bibi, amin megakadjon a rosszindulatú újságírószem - kettő is. Az ajtók borítását egy nagyon részeg kárpitos készítette - vagy nagyon ráncos volt a kérődző, aminek bőréből a mi példányunkat próbálták feldíszíteni. És persze a nyomorult PSA-egyenbajszok, egyen-rádiótávirányító és egyentempomat: nem igaz, hogy a legtöbbet tapogatott kezelőszervek silánysága még senkinek sem tűnt fel; egyetlen mérnöknek, tesztpilótának, vagy akár marketingesnek a 307-es/C4-es és a nagyobb modellek fejlesztőbrigádjaiban. Fogadok, hogy a C6-ban is ez a kvartett vigyorog majd ránk a kormány mögül.

Ez persze csak két apróság, a 607 belsejével lényegében nincs baj. Az igazi alumíniumberakások meghökkentően szépek és stílusosak, az ülések kényelmesek, az áttekinthetőség kiváló. Az autó imádnivaló francia öntudattal hozza a kategóriától elvárható komfortot, az elegancia, a béke messze-messze a praktikum, a sportosság előtt áll a 607 értékrendjében. Pocakos, tekintélyes, erős oroszlán.