Formalinba mártott francia kényelem

2005.10.06. 06:51

Adatlap Renault 19 Txe - 1988

  • 1721 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 92 LE @ 5750 rpm
  • 134 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.0 másodperc
  • Végsebesség:
    177 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.5 l/100km

Idős járműnél legfontosabb kérdés az üzemben tartás. Horribilis összegeket lehet elkölteni a megbízhatóság szemernyi biztosítéka nélkül. Esetünkben viszont - hosszú távú, 13 éves tapasztalattal - bátran állíthatjuk, a tesztautóra viszonylag szerény összegért bátran rábízhatja magát gazdája.

Természetesen gondosan ápolják, karbantartják, ellenkező esetben már rég a bontóban tűnődhetne a múlandóságról. Fussuk át, részegységei hogy bírják a strapát.

A motor semmilyen jellel sem mutatja, hogy a 147 ezer kilométer megártott volna neki. Testnedvei nem csordogálnak a földre. Járása egyenletes, könnyen beindul, elfogadható lelkesedéssel pörög fel. Mármint ha a szívatót ideális állásban tartjuk - karburátor táplálja az 1,7-es blokkot.


Visszatérő macera a kuplungbowden. Már háromszor elszakadt (utángyártott vacak egy-két ezer, tartós gyári 8500 Ft); a legbosszantóbb akkor, ha jó messze vagyunk otthonról. Most is igen kemény, én már bekészíteném a pótlást. A váltó is makacskodott kicsit. Képtelenség volt egyik fokozatból áttenni a másikba, csak álló motornál. Szétszedték, elváltozást nem találtak, összeszerelték, azóta semmi baja. Valószínűleg a pótszőnyeg gyűrődött a kuplungpedál alá.

A futómű hangjai borúsabb jövőt vetítenek elénk. Bősz kotyogással követeli valamelyik alkatrésze a mielőbbi cserét. Egyébként sem szabad a mai modern autókhoz mérni egy 16 éves Renault 19-est. A kaszni eredetileg sem volt túl merev, mostanra nyilván tovább lazultak eresztékei.

A fékrendszer egész jó, bár a javítása miatt épp most állt egy bő hetet az autó. Attól tartok, a hozzáértés és az odafigyelés hiánya miatt. Cserélték az első tárcsákat (hátul dobok vannak) és a betéteket (munkadíjjal ~25 000). Majd nem tudták légteleníteni. Bár előtte semmi sem indokolta, ráfogták a főfékhengerre. De a nagyokos diagnoszta nem ért rá, így átkerült másik szervizbe. Betették az újat, semmi változás, többszöri pumpálásra keményedett fel. Tiszta és egyértelmű a hozzá nem értőknek is: levegő szorult valahol a csőbe.

Csak a szerelők voltak a laikusnál is laikusabbak: most a fékerőelosztót gyanúsították meg. Azt az egységet, amelyik ha nem szivárog, legfeljebb nem enged hátra féknyomást, másképpen nem befolyásolhatja a működést. A tulajdonos kétségbeesetten kutatott cseredarab után, bár összes ismerőse inkább a műhely azonnali elhagyását javasolta. Kiiktatta végül az ostoba bagázst, persze nem volt változás; más úgyse tudta volna eltántorítani őket téveszméjükről. Nekiálltak újból a légtelenítésnek. Sikerrel. Gratulálunk.

A karosszérián látható néhány rozsdafolt, 16 évesen csoda is lenne az ellenkezője. Főképp, mivel sérülten vették, valamint párszor belehajtottak; hiába minden igyekezet a lakatos-fényező páros részéről, a korrózió itt jelenik meg először. Megelőzendő a foltok elfertőződését, további munkásévek várhatnak a 19-esre. Lecserélése nem került szóba: ifjú gazdájának apukától örökölt, első, körülrajongott autója. A lámpák nem mattultak ki; nehéz lenne bontóban ilyen jó állapotú cseredarabot találni a kissé repedt bal első irányjelző pótlására.

Népítélet


Hűűű, de szép.

Népítélet rovatunk hozzászólói alapvetően pozitívan vélekednek saját R 19-eseikről. Kedvcsinálónak néhány cím:
A biztonságos szerelem
A kényelmes pénznyelő
Francia Toyota
Franciaágy német módra
Kényelem olcsón - kiváló ár-érték arány
Kényelmes, olcsó és igénytelen
Nem csak autó - Családtag
Olcsójózsi
Rohadék dízel, ami keveset eszik, de azért megy is
Szolgálatkész, elnyűhetetlen öszvér
Tökéletes első autó!!!

A törődést az utastéren látni leginkább. A nagykereskedelmi mennyiségű tisztító- és konzerválószer szinte új állapotában őrizte meg. V. I. Uljanov (ti. Lenin) földi maradványának ápolói már belejelentkeztek tartósítási eljárást tanulni. A vidám pöttyökkel teleszórt szürke plüss rácáfol a károgókra, akik a gyors kopást vélelmezték. A gyári szőnyeget színben passzoló pótpéldányok védik. A műszerfal műanyagjai, a kormány, egyes autóknál eddigre szétrepedeznek és elporladnak, ezt mintha most eresztették volna ki a végszereldéből.


Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.