2004.07.23. 10:55

Indítok. Felbőg a motor, mély, karakteres hangú sportkipufogóval. A száraz tények: teljesítmény: 118 LE/6600, nyomaték: 145 Nm/5200 saját tömeg: 935kg, gyorsulás 0-100km/h: 8,7 másodperc. Mindebből a következő dolgokat következtetem ki: a nyomaték normális, a teljesítmény magas fordulatszám tartományban meggyőző, az autó tömege pedig kifejezetten kicsi. Más szavakkal: csak forgatni kell a motort, és egész biztosan nem fogunk unatkozni.

Miután nyakunkon az Astra Kupa következő fordulója, Parádsasvárra mentem tesztelni, így egyrészt gyakorolhattam a pályát is, másrészt városban, autópályán és autóúton is kipróbálhattam a VTS-t. Kezdjük az elsővel. Városi közlekedésben a kis Saxónak nincs ellenfele. Nincs olyan rés, amin át ne férnénk, mozgékony, roppant agilis. Minden rezdülésünkre azonnal reagál, kifejezetten szórakoztató kis jószág. A kormányon mindössze hármat kell fordítani, hogy egyik végállásból a másikba érjen. Ez nagyon közvetlen, már-már gokartszerű vezetési élményt nyújt. A tesztelt darab toronymerevítővel és ültetőrugókkal is büszkélkedhet, ami a rossz utakon igazából nem túl hasznos. Az autó eléggé ráz, és az aljára sem árt figyelni. Egy gyári állapotúval sokkal könnyebb dolgunk lenne, de azért így is bőven az élvezhetőség határain belül mozgunk.

Az autópályán sincs okunk szégyenkezni. Egy kicsit megül a lendület úgy 130-140 km/h környékén, de azért 200-ig elég tisztességesen húz, ami egyhatostól igazán remek, különös tekintettel arra, hogy a gyár 205 km/h-s végsebességet ad meg - az óra tanúsága szerint ezt sikerült túlszárnyalnunk. A Saxo nem utazóautó. Elég hangos, és az utastérben nincs hová pakolni. Az utasoldali légzsákkal a kesztyűtartó megsemmisült, és tárolórekeszekben sem bővelkedik. Jó ötlet volt ellenben az első ülések háttámláján elhelyezkedő kenguruzseb, ami - amellett, hogy az autó újabb jópontot könyvelhet el részemről - sokat javít a VTS-ben utazók helyzetén.

Majdnem mindent tudunk már, jöjjön hát a lényeg, a parádi szerpentin. Gyorsan essünk át a nehezén. Az autóban még csak 32 000 km van, mégis lötyög, kissé pontatlan a váltó. A szervizben azt mondták, nem kell betojni, semmi baj, ez a dolgok menete, nem fog szétesni, de az akadozó váltásokhoz sajnos hozzá kell szoknunk. Nem mondanám, hogy rossz, de tökéletlen. A sebességek elég hosszúak, ami városban nagyon kényelmes, viszont erőltetett menetben sem zavaró, mivel jó az áttételezés. A motor úgy 4500 1/min-nél kap észbe, és szorgosan kapcsolgatva könnyedén az 5500-7500 közötti tartományban tartható, ahol meglehetősen jól dolgozik. Újabb apró zavaró tényező, hogy ha nem forgatjuk, nem is megy igazán: vagy nyugodtan, vagy állat módon lehet vezetni, nincs elég erőnk a középső fordulatszámtartományban, hogy könnyed sportossággal autózzunk.

A VTS legerősebb pontja azonban nem a motor, hanem a futómű. Míg a városban átkoztam, itt áldom a toronymerevítőt. A kasztni is elég merev, nagy tempóban hagyhatjuk magunk mögött a kanyarokat. Az autó olyan pici, a kormány olyan érzékeny, hogy egyáltalán nincs is kedvem szépen autózni. Szinte kéri, hogy minden finomságot mellőzve vágjam a kanyarba, és már rántom is rá az ívre, megcsúsztatom a fenekét, aztán a kormányt megtartva várom, hogy az autó magától megtalálja a kivezető utat. A fékek - természetesen elöl-hátul tárcsafékek dolgoznak - és a sportosra hangolt ABS csak fokozzák az élvezeteket. Csuda szórakoztató, mindenkinek ajánlom.

Citroën Saxo VTS 1.6i 16v - 2001

A VTS Saxo nem okozott csalódást. A tesztút végén 10 literes átlagfogyasztás jött ki, ami az elhangzottak ismeretében elég jó eredmény. Amikor a szervizben érdeklődtem a típushibák után, erősen vakarták a fejüket. Aztán hosszas gondolkodás után kiderült, hogy a szervoszivattyú elektromos, az áramellátása pedig keresztül megy a gyújtáskapcsolón, ami ettől hajlamos leégni. Egészen elborzadtam. Még belegondolni is rossz, hogy ilyen szörnyűségek történhetnek velünk. Lényeg a lényeg, nem csak jó, de megbízható is. Manapság 2-2,5 millió forint közötti áron egész biztosan hozzájuthatunk egy kitűnő darabhoz, megéri. Végezetül mindenki rituálisan morzsoljon el egy könnycseppet a szeme sarkában, mert a Saxo gyártása 2003-ban befejeződött.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.