Dízelt mindenkinek

Teszt: Volkswagen Sharan 1,9 PD TDI

2002.04.26. 09:28

 
   
 

Az első ülések magassága állítható, ahogy a kormányé is. Az ülések kemények, de jól ki vannak találva. Bennük ott a csavargatós gerinctámasz, stabil oldaltartás, ami csak kell. Az első ülések fejtámláinak szárára fémből hajlított vállfákat húztak, ez mondjuk nem előnyös, ha a bekötetlen hátul ülők arccal belezuhannak. A gyerekek miatt ezt le akartam venni, de végül nem kellett, mert a hátsó ülések annyira hátratolhatók, hogy szándékosan sem érhették el a vasakat.

A második üléssor két szélső tagja a padlóban kiképzett további rögzítési pontokba helyezve 10-10 centivel beljebb kerülhet, ilyenkor természetesen a csak derékövvel felszerelt középső ülésnek már nincs helye. Ebből az ülésből egyébként a fejtámlát kivettem, és belecsuktam az egyik pótülésbe (ne guruljon), mert különben belső tükörben nem lehetett rendesen hátra látni.

 
   
   

A fék elöl - hátul tárcsás, a pedált pedig óvatosan kell kezelni, mert nagyon fog. Két-három nap alatt kitanultam, hogy letámasztott sarokkal a spontán előrezuhanás veszélye nélkül lehet adagolni. A blokkolásgátlónak az autóba tett 800 kilométer alatt nagyon nem kellett aktívkodnia, de egy alkalommal vastagon terített laza kavicsos szakaszon 30-nál kipróbáltam mit tud. A heves kattogás közepette alig lassult, és föl-le emelgette az orrát. Vagyis a majdnem kéttonnás autó korlátait előre fel kell deríteni.

Ilyen még az oldalra billenés is, vagyis a viszonylag magas súlypont miatt mellőzni kell a gyors kanyarvételt. A hátsó felfüggesztések karjain láttam a stabilizátort, és alighanem ilyen van elöl is. Csak ott a nagy egybefüggő kemény műanyag borítás eltakar minden ilyesmit.

 
   
 

A biztonsági felszerelések közé tartoznak az övfeszítők és a számos légzsák is. Az első ülések oldalába varrt példányokat a feliratról könnyű felfedezni, ahogy megvan az utasé is a műszerfalban és a vezetőé a kormányban. Ez utóbbi egyben otthont ad a kürtnek is, amit még szándékosan is nagyon nehéz megszólaltatni (egy ujjal nyomva meg se nyikkan).

Másmilyen biztonsági felszerelés a műholdas nyomkövető, amitől jogosan tartottam, mert egyszer be is indult. Kellemetlen hogy magától élesedik, bevásárlás utáni bepakolásnál többször is be kellett a kóddal tömni a száját. Zárt helyen is inkább mindig bezártam az ajtókat, nehogy valaki ki akarja venni a bent felejtett dolgát, és nyitogatástól beriasszon.

 
   
   

A zárak belvilágát szervomotorokkal oldhatták meg, a hátsó ajtó kilincsének emelésekor például korrektül hallatszik, hogy valami nyekkenve csévél és elenged. Az első ajtó zárjának gyenge pontjára akkor bukkantam rá, amikor odacsuktam a vékony esőkabátomat. Első fokozatban megakadt, se ki se be nem mozdult, és a kilincsek hatástalanok voltak. Valahogy aztán sikerült átrázni a fejét, és eleresztett.

A büszke "Großraumlimousine" derekas méreteibe (4634 mm hosszú, 1810 mm széles, 1730 mm magas) és a jó kilátásba gyorsan bele lehetett szokni (Moon szerint olyan vezetni, mint egy akváriumot). A vezető és a szélvédő között elterülő térképasztalnyi terület eleinte szokatlan, ahogy az is, hogy az autó orrát nem látni. Kár emiatt a nyakat nyújtogatni, a szélvédő egyenes folytatása a motorháztetőnek.

 
   
 

A szélességi méret talán tükrök nélkül értendő, mert a kapunkon, ahol a költözésnél befért egy dobozos Ducato, csak behajtott tükrökkel fért be. Ki- és beállás közben a parkolóradar persze vadul pittyegett. Az már csak mellékszál, hogy a befelé nyíló kapuszárnyat is mindig le kellett akasztani, mert a nyitás ívébe belelógott a hátulja. Szóval hozzá kellene szabni a kaput és a beállót.

Az Autódoktor véleménye:

Ez a motor az egyik legjobb a Sharanhoz. Nagy az autó önsúlya, de tud vele lépni, ha kell. A benzinesek közül a legkisebb kétliteres szintén 115 lóerős, de sokkal kisebb a nyomatéka. Arra szoktak is panaszkodni, hogy nem megy. Az erősebb benzinesek is mennek, csak megeszik közben a magukét.

 
   
   

A motortérben a Doki a kiegyenlítőtartály szögben megdöntött zárófedele láttán csóválta a fejét. Elérhetetlen mélységben van a fékfolyadéktartály, aki oda kilocsolás nélkül be tudja önteni a belevalót, azt meg kell tapsolni. Szűrő van az ablakmosó tartály beöntő nyílásának nyakában . Ez érthető, mert különben a beleesett dolgokért mélyen le kellene ásni.

 
  Műszaki adatok
 
 Motor: 4 hengeres turbódízel
Lökettérfogat 1896 cm3
Teljesítmény: 85 kW (115 LE)
Nyomaték: 310 Nm
Gyorsulás 0-100: 13,7 sec
Végsebesség: 181 km/h
Vegyes fogyasztás: 6,3 liter
Tesztfogyasztás: 7,2 liter
Csomagtartó térfogata: 256/850/2610 liter
 

Ebben a motortérben a felhasználó már nem igazán piszkál hozzá a dolgokhoz, bár a fekete műanyag borítás alatt nem sokkal különb hengerfej rejtőzik, mint az ő dízel verseny Golfjában. A csavarokat már eleve olyanra készítik, hogy házilag ne lehessen hozzápiszkálni. És persze komoly számítógépes befecskendezése van, ezért nem érezni a hidegindításnál sem gyengeséget.

Értékelés: számomra 4,5, mert nem tudok beállni vele a kertbe...