Jobb lesz váltani

2005.01.25. 08:04

Ha a váltó felől érkező traumán túltettük magunkat, további kellemetlen meglepetésektől nem kell tartanunk. A futómű jóval az elvárt szint fölött teljesít, amiben talán a felárasan széles gumiabroncsok is közrejátszottak. Ezek segítségével nagy sebességnél is, veszélyes kitörés hajlam nélkül autózható egy-egy kanyargósabb útszakasz. A fékre pedig elég csak rágondolni. Ha még a lábunkat is a pedálra tesszük, szinte vészfékezés-szerű lassulás következik. Szerencsére a szerkezet érzékenysége még a kezelhetőség határain belül maradt, csak kicsit szokni kell. Ráadásul, ahogy szoktam, lehajoltam, hogy közelebbről szemügyre vegyem a vezető lábterét, így felfedezhettem a legnagyobb ergonómiai bakit, amit az együtt töltött pár nap alatt csak találhattam az autóban.

A vélt vagy valós veszélyforrást a kormányoszlop bal oldalán kiálló acéllemez alakjában fedeztem fel. Lefelé álló hullámos vasdarab, látható funkció nélkül. Még ha a kutatások szerint biztonságos is, látványnak elég borzasztó. Miután észrevettem a lábtér ezen apró kiegészítőjét, jelentősen visszavettem közlekedési tempómból. Lassan, óvatosan róttam a kilométereket, arra gondolva, hogy egy ilyen modern autóban biztosan nem történhet semmi baj. Pedig a beltér egyébként szinte kifogástalan. Végre egy új Smart dizájn, és nem a Fortwo-ban vagy a Roadsterben elcsépelt formák.

Mindenhol játékos, igényességet és kidolgozottságot sugalló elemek és anyagok. A műszerfal engem egyenesen lehengerelt. A két kerek műszer, fehér lapjával és a számoknál találkozó kétágú mutatóival minduntalan magára vonta a tekintetem. Talán csak a vízhőfokmérő hiánya zavaró, de ezt már nem is említem, olyan általános jelenséggé vált, ráadásul 42 500 forintért kaphatunk egyet, egy órával párosítva, a középkonzolra. A beépített telefon-kihangosítóval is rendelhető gyári rádió a Smart beltér-formatervezés csúcsa. A sötétben gyönyörűen világító feliratok, borult időben szép külső formával és színekkel párosulnak. Csupán verőfényben kell lemondanunk az információkról, ilyenkor ugyanis csak a kijelző összes pixelének egyöntetű látványában gyönyörködhetünk. De mindez ne szegje kedvünket.

Adjuk át magunkat a Passion felszereltséghez járó üveg panorámatetőn beáradó fény ölelésének, és gondoljunk arra, mennyire megért volna 106 250 forintot a tető nyithatósága. Enélkül le kell mondanunk felülről beáradó friss levegőről, valamint a természetes szabadság illúziójáról. A nyitó gomb hiányában a plafonon csak a belső világítás kapcsolóját tekergethettem, igen leleményes szerkezet. Ha akartam, világított, ha akartam, nem, ha akartam előre, ha akartam hátra, de még oldalra is képes volt fényt árasztani. Mindezt egyetlen darab izzóval és egy egyszerű mechanikus szerkezettel oldották meg. Már csak ezért érdemes volt reggel felkelni.

Végül essék szó a lényegről, a Smartokba szokatlanul nagy számban beszerelt ülésekről. Elöl utazva nem lehet panasz. Elfogadható méreteikkel és jó oldaltartásukkal még az én 183 centimmel is kényelmesen el tudtam helyezkedni a kis Forfour vezetőülésében. De mi történik ilyenkor a hellyel hátul? Kis áldozatok árán, de menthető. A síneken csúsztatható pad majdnem a hátsó szélvédőig tolható, amitől nagyobb társait megszégyenítően nagy hely keletkezik a hátsó traktusban. Kipróbáltuk. Itt valóban elfér négy ember. Csupán a csomagjaikat kell egy külön autóval utánuk hozni, mivel az első állásban bőségesnek mondható 268 literes csomagtartó, huss, semmivé foszlott. Ilyenkor a Smart feliratú elsősegélydobozon és elakadásjelző háromszögön kívül a legnagyobb jóindulattal is már csak pár bevásárlószatyor fér el.

Smart Forfour 1,5 Passion Softouch plus

  • 834
    Kéne
  • 610
    Nem kéne

A Forfourt nem az utazók autójának szánták. Városi használatban a külső méret és a helykínálat kapcsolata szinte tökéletes összhangban van. Egyéni megjelenésű, praktikus második autót találhatnak a legnagyobb Smartban, akiknek van pénze a németek városi elképzeléseire. Itt ugyanis még az első ülések támlájának vízszintesig hajthatóságáért is fizetni kell. De ilyen apróságok nélkül is lehet élni.

  Értékelés: Nem hiányzik sok a tökéleteshez, de ezzel a váltóval, a kis lábközeli vasdarabbal és az ehhez tartozó árral messze alulmúlja önmagát.          
 
  Műszaki adatok
 
 
  Motor 4 hengeres, soros elrendezésű
Lökettérfogat 1499 cm 3
Névleges teljesítmény 80 kW (109 LE), 6000 1/min-nél
Legnagyobb forgatónyomaték 145 Nm, 4000 1/min-nél
Furat x löket 75 mm x 84,4 mm
Sűrítési viszony 10,5
Keverékképzés Elektronikus multipoint-befecskendezés, E-Gas
CO 2-kibocsátás 145 g/km
Maximális sebesség 190 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 9,8 s
Üzemanyag típusa Ólommentes szuperbenzin
  Váltó Softouch plus, automatizált, 6-sebességes kézi kapcsolású sebességváltó
Meghajtási mód Elsőkerék-hajtás
  Üzemanyag-fogyasztás  
Városban 7,8 l / 100 km
Országúton 5,1 l / 100 km
Kombinált 6,1 l / 100 km
Teszt 6,9 l / 100 km
  Fékek Tárcsafék elöl és hátul, ESP
Széria gumiabroncs, kerék 195/50 R 15, 6 x 15"-os alumínium keréktárcsán
  Méretek  
Hossz 3752 mm
Szélesség 1684 mm
Magasság 1450 mm
Nomtáv elöl / hátul 1460 mm / 1445 mm
Tengelytávolság 2500 mm
Fordulókör-átmérő 10,5 m
Saját tömeg 980 kg
Megengedett össztömeg 1460 kg
Csomagtartó térfogata 268-910 l
Üzemanyagtartály-térfogat 47 l
Garancia 2 év
  Bruttó fogyasztói árak (forint)
  Passion 1.5 robotizált   4 727 775
Passion 1.5 manuális 4 560 000
Passion 1.1 3 944 000
Pulse 1.1 3 453 000
Pulse 1.5 CDI (68 LE) 4 065 000
Pulse 1.5 CDI (95 LE) 4 373 000

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.