2005.03.21. 10:48

Adatlap Chevrolet Korea Spark Direkt - 2005

  • 1150 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 72 LE @ 5400 rpm
  • 104 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    18.2 másodperc
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km

Általános helykínálat dolgában szintén a 3,5 méter alatti kategória átlagát hozza a Matiz - izé, Spark - azaz elöl két felnőtt kényelmesen elfér, hátulra viszont legfeljebb 1,6-1,7 méter magas személyeket ültessünk. A kisautó egyébként papíron ötszemélyes - eleve öt hárompontos biztonsági övvel szerelik fel - de ez inkább csak akkor érdekes, ha hátulra a felnövekvő nemzedék képviselőit ültetjük mondjuk 10-12 éves korig, egyébként legfeljebb két személynek elég a hátsó ülés szélessége.


A 796 köbcentis, 52 lóerős

Szerencsére a tesztek során mindkét motorváltozattal kipróbálhattuk a Matizt - vagyis a Sparkot -, így képet alkothattunk a két változat közti különbségekről. A 796 köbcentis, 52 lóerős alapmotor is bőségesen elegendő: a viszonylag rövid váltófokozatok révén szapora kapcsolgatással könnyedén ledületben tartható az üresen mindössze 770 kilogrammos autó, és emelkedőn is jól boldogul. Egyedül a háromhengeresekre jellemző varrógéphang és a hozzá társuló erős rezgések lehetnek zavaróak, bár ez is inkább hozzáállás kérdése, engem határozottan szórakoztatott a jellegzetes berregés.


Az ezres 66 lóerős

A 66 lóerős ezres négyhengeres motor persze jóval kulturáltabb jószág, sőt, ezzel alacsonyabb fokozatban határozottan jól gyorsul a Matiz - vagyis a Spark -, bár a tempós haladáshoz nem árt a fordulatszámot 3000 1/perc felett tartani. A nagyobbik motor képességeinek kihasználásával ráadásul komoly fogyasztásnövekedés jár: míg a háromhengeres 50 kilométernyi tesztúttal gyilkolva sem fogyasztott annyit, hogy ezt az üzemanyagszint-jezlő állásán nyomon követhessük, az ezres 100 kilométeren, zömmel városon kívül használva a 35 literes tank jó egynegyedét kiitta.


A Chevrolet Europe szakemberei büszkén említették a fejlesztések közt, hogy sikerült javítaniuk a váltó és a futómű komfortján, és ezt a gyakorlat is igazolta. A váltó egy városi kisautóhoz mérten kellemes, viszonylag pontosan kapcsolható szerkezet, és bár gyors kapcsolásoknál hajlamos akadozni, ez a legtöbb esetben nem okoz nagyobb gondot. A futómű meglepően jó: a Matiz - azaz Spark - pontosan irányítható, de a kisebb úthibákat jól kisimítja. Egyedül a keresztirányú bordákkal gyűlik meg a baja, de ez inkább az autó rövidségének számlájára írható. Kanyarban ugyan elég erősen bedől, de talán épp ezért egy pillanatig sem került veszélybe a kerekek tapadása: a billegés túl ijesztő, így az ember meg sem próbál túl gyorsan kanyarodni.


Az új Matiz, avagy új nevén Chevrolet Spark az olaszországi teszt során korrekt kisautónek tűnt: kacskaringóztunk vele alig két méter széles sikátorokban, használtuk autópályán és valószínűtlenül szűk kanyarokkal tűzdelt hegyi szerpentineken, és mindenütt jól szerepelt. Az egyetlen, ám talán a legfontosabb kérdés így az maradt, hogy a fejlesztések - a biztonságosabb karosszéria, a stabilabb futómű, a kisebb fogyasztású motorok, a gazdagabb alapfelszereltség és az új formaterv - vajon mekkora áremelkedést okoznak majd. A válasz egyelőre késik: a Chevrolet Europe képviselője nem tudott konkrét árakat mondani.

Chevrolet Spark

Így viszont kérdéses a siker: a kategóriában hatalmas verseny készülődik, hiszen itt a sikeres és igen alacsony alapáron elérhető Fiat Panda, jönnek a PSA és a Toyota vadiúj hármas ikrei, a Peugeot107-es, a Citroen C1 és a Toyota Aygo, a VW pedig hamarosan piacra dobja a tágas és állítólag szintén igen kedvező árú Foxot, hogy csak néhányat említsünk a közvetlen konkurensek közül. És mindezen felül ott az olcsóbb, de jóval tágasabb Dacia Logan is, amely egyes költségérzékeny piacokon komolyan ronthatja az apró Chevy esélyeit is. Ráadásként Lengyelországban és Romániában a mai napig készül a régi Matiz, olcsóbban, mint bármi más a piacon. Így a Chevrolet elsősorban a Spark kamaszlányos bájában és jó minőségében bízhat, meg persze a hölgyvásárlókban, akik eddig is a Matiz-vásárlók kétharmadát tették ki.

Daewooból Chevrolet

A General Motors 2002 végén alapította meg vegyesvállalatát a csőd szélén egyensúlyozó Daewoo Autóval. A GM-Daewoo Auto & Technology révén az amerikaiak kezébe került a Daewoo összes típusának gyártási joga, és néhány korszerűbb gyártóüzem is. A GM az elmúlt három évben számos piacon megkezdte a Daewoo által tervezett és gyártott típusok forgalmazását, nagyrészt saját márkanevei alatt. Így Észak-Amerikában a Matiz/Spark modellen kívül az összes Daewoo-típus kapható Chevrolet és Suzuki néven. Európában tavaly döntöttek a Daewoo márkanév megszüntetése mellett, indoklásuk szerint azért, hogy az ismertebb névvel növeljék a vásárlók bizalmát, és egyértelműen különbséget tegyenek a régi Daewoo-modellek és a GM égisze alatt készülő újabb típusok közt. Emellett az okok közt szerepelt a megmaradt európai Daewoo üzemektől való elhatárolódás szándéka is, hiszen az egykori romániai Oltcit gyár és a lengyel FSO a korábbi megállapodások értelmében tovább gyárthat egyes a 2002 előtti Daewoo-modelleket.