Próbálta már hóban?

Teszt: Subaru Impreza WRX Sportwagon

2002.01.09. 07:49

 
   
   

A belső rejti a WRX legkedvesebb jellegzetességét. Ez pedig az utasoldali napellenzőbe épített tükör. A kétoldali, rolóval takart, megvilágított sminktükrök világában a WRX kizárólag utasoldali, mulatságosan igénytelen, mágnesesen feltapadó vinil flepnivel burkolt piperecikke igazi kuriózumnak számít. Viszont két okból is nagyon szeretetreméltó. Egyrészt, mert azt sugallja, "Na ne idétlenkedjetek már, én mégiscsak egy ralilegendától származom, ne izéljetek ezzel a sminkvacakkal". Másrészt ha ez nem volna, nem lenne az autónak egyetlen felróható hibája sem. De egy sem.

 
   
 

Hacsak az nem, hogy csúnya. Az új Impreza megjelenésekor a civilizált világ nagyobbik fele megdermedt a borzadálytól. Amikor még csak sajtófotók formájában létezett, a bemutatócikkek a hitetlenkedés, a gúnyolódás és a reménykedés keverékei voltak, hogy élőben talán mégsem lesz ennyire szörnyű. És tényleg. Élőben egyáltalán nem szörnyű. A szedán a vaskos kerékíveivel és a gonosz tekintetével igazán markáns karakter, a mi ezüst kombinkra pedig több garantáltan elfogulatlan, autókhoz csöppet sem értő kívülálló magától azt mondta, szép.

 
   
   

Szerintünk is szép, de mi már vezettük, így az elfogulatlanság kizárva. Valamiért úgy tűnik, hogy jobban fest a szedánnál, a fás-havas képeken például helyenként annyira felbőszült vadkan-külseje van, hogy láttára Zrínyit biztos baljós aggodalom kerítette volna hatalmába.

 
   
 

Mennyire jogos a SportWagon név? Ami a "wagon" részét illeti, a csomagtartó mérete nem kiugróan nagy, de tetőig pakolva azért tetemes. Gyorsreagálású műbútor-asztalosoknak kicsi volna, de ilyenek nincsenek, csomag és háziállat viszont fér bele bőven. Lehetne nagyobb, ha átdolgozták volna a hátsó futóművet helytakarékosabb kialakításúvá, de nem tették, hála istennek.

Így ugyanis a "Sport" tag maximálisan jogos. A WRX szedán verziója némileg más, laposabb és könnyebb, 2 centivel szélesebb a nyomtávja és elől kovácsolt alumínium lengőkarjai vannak, de nehéz elképzelni, hogy az ezekből az apró különbségekből fakadó minimális dinamikai előnyöket közúton felelősségtudó ember valaha is kiautózhatja.

 
   
   

A közúti közlekedésben egyébként a WRX egyszerűen tökéletes. A futóműve a 17 hüvelykes kerekekre húzott ultralapos gumikkal még a magyar utakon sem kényelmetlenül rideg, miközben annyira döbbenetes az úttartása, hogy eszetlen vezetői hiba nélkül képtelenség bajba kerülni vele. Igazi rabszolga, halálpontosan azt teszi, amit kérnek tőle, még olyankor is, amikor a legtöbb másik autó irgalomért könyörögve feladná. Keményen, szívósan és egyenletesen gyorsul, kiválóak a fékjei, remek a váltója.

 
   
 

Háborítatlan kényelemben, nagyon gyorsan visz bárhonnan bárhová bármikor. És nagyjából bármeddig: a Subarura 3 év garancia jár, nemzetközi megbízhatósági statisztikái pedig messze-messze az élbolyban vannak évek óta. A mindennapi használhatóság és a sportos viselkedés közti megalkuvásra kényszerítő dilemmából a WRX SoprtWagon elegáns legyintéssel fasírtot csinál.

 
   
   

Autókedvelők körében a WRX és az előd GT Turbo régóta legenda. A legenda ezúttal igazolt egy másik legendát: az elnéző rendőrről szólót. Az esetre az egyik széles és relatíve száraz budapesti főúton kerül sor, ahol egy állórajt után a következő pirosnál utolérve kiint a közeg, megcsodálja az autót, kedvesen megdorgál és dolgomra enged. Ha megmondanám, a két lámpa közt mennyire gyorsult fel a WRX, a következő tíz évben csak matchboxokat tesztelhetnék.

 
   
 

Mint a legtöbb népszerű típusnak, az Imprezának is van nagyon is eleven közössége fórumaink közt . Ami viszont (egyelőre) nem általános, hogy a fórumban a forgalmazók képviselői is aktívan részt vesznek, és segítenek, ahol tudnak. A Subaru és a hasonlóan aktív Mazda ezzel a gesztussal az internetes közösségformálás példamutatói, alig várjuk, hogy mindenki más a nyomdokukba lépjen. A tesztelés idején a fórumon éppen Impreza találkozó volt készülőben, így elmentük mi is, hogy együtt élvezzük a hó, a négykerékhajtás és a kihalt budaörsi parkoló szerencsés kombinációjában rejlő lehetőségeket.

Végül némi félreszervezés folytán csak egyetlen fórumlakó Impreza bukkant fel, volánjánál a Sportautó Magazin egyik prominensével. A finoman feltuningolt GT Turbo órája szerint már túl a 200.000 kilométeren, de még mindig nagyon fitt. Miután erősebb és könnyebb, így feltehetően gyorsabb is a nálunk járt WRX-nél, de ennek kipróbálására a rajta lévő nyári gumik, az útviszonyok és a hatályos jogszabályok miatt nem volt mód.

 
   
   

A WRX a parkolóban spontán kialakult Ezer tó ralin sem vallott szégyent, vidám csapatásban eszményi partner. Ha valakinek a képek vagy a videofelvételek nem lennének kellő erejű bizonyítékok arra nézvést, hogy az Impreza elképesztően kezelhető autó, annak megnyugtató lehet a tudat, hogy a megszakítás nélküli erőcsúsztatásban - azaz köríven kontrolláltan keresztben csúszva - autózás jelenleg érvényes Guinnes rekordját egy WRX szedán tartja, 2 óra feletti időeredménnyel.

 
   
 

A Subaru vezetése annyira önbizalomkeltő, hogy pillanatok alatt elhiteti mindenkivel: bármit meg tud csinálni. És ha csak az autón múlik, tényleg. De sajnos nem csak az autón múlik. A fotózáskor a szépséges keresztben autózás közben én is csúnyán elkaptam egy hó alá bújt járdaszegélyt, aminek egy sérült peremű felni és súlyos szégyenérzet lett az eredménye. Legyen ez intő tanulság mindenkinek, hogy a legzseniálisabb autó sem mentheti meg a sofőrt saját hülyeségétől.

Az Impreza kapósságára mi sem jellemzőbb, hogy az eset után programozónk hosszan lobbizott, hogy éjszakára elvihesse az autót, tudván tudva, hogy azzal már csak nagyon finoman szabad közlekednie, és reggel visszaadáskor neki kell majd állnia a forgalmazó borús pillantását.

A WRX kombi ára 9.9 millió forint. Ennyi pénzért ennyire sokoldalúan kiváló autót nem lehet kapni. Többért se sokat. Aki teheti, fáradjon a kasszához.