Cseh csúcslego

Teszt: Skoda Superb TDI

2002.05.14. 08:19

 
   
 

A légkondi alapáron hűti a kesztyűtartót és az ülések közti dobozkát is, és hátul külön fúvókákon át érkezik a bacilusokra kínos utasokhoz, akik oldalanként szabályozhatják kedvükre. A középső utas nem kap külön légbeömlőt, cserébe kardánalagútból kisebb duzzasztógátat tarthat a lábai közt. Miniszoknyás protokollvendéget sose ültessünk középre.

A kardánalagút persze csak tiszteletbeli titulus, a Superb egyelőre csak elsőkerekesként létezik. Mivel azonban van Octavia 4x4, Passat 4Motion és A6 Quattro, nem nehéz elképzelni, hogy egyszer még kerül oda valami hasznos mechanikai elem is.

 
   
   

Hogy aggódni tényleg csak a mikrobák miatt kelljen, van négy légzsák és négy övfeszítő alapáron, felárért függönylégzsákkal kiegészítve. Balesetkor a pedálok nem nyomulnak a lábtérbe, mert ravaszul visszahúzódnak, az elektronika pedig oldja a zárakat, felkapcsolja a világítást és leállítja az üzemanyagrendszert. Mindezekkel a Superb 4 csallagra volt jó a törésteszten, érdemes ugyanekkor megjegyezni, hogy a karosszéria csúnyán belerogyott a frontális ütközésbe, így lehet, hogy 64 helyett 74 km/h-val ütközve már alaposan beütnénk a buksinkat valamibe. És még egy apróság a környezettudatos autóvásárlóknak: a Superb az ENCAP szerint minden idők legvérszomjasabb gyalogosgyilkosa.

Vezetni

A kívül ezüst, belül fekete, PDTDI Passat után igazi felüdülés volt a kívül ezüst, belül fekete, PDTDI Superb. A motor még mindig jellegzetes. Nagyon alacsony fordulaton döbbenetesen nem történik semmi, 50-nél ötösben nyugodtan kiolvashatjuk a Svejket, mire padlógázzal felérünk 60-ra. Van megoldás: ne kapcsoljunk ötösbe ötvennél. Sőt, ha egyetlen fejezetet sem akarunk elolvasni, akkor négyesbe se. 1800-as fordulat felett viszont meglepő az erőnlét, ilyenkor lapozni sincs idő, és már váltani kell.

 
   
 

Váltani pedig még mindig jó dolog, a Superbre igazán nem lehet panasz. Jószerivel a nem haladás és a lökésszerű gyorsulás között lehet választani, de az 1,9-es TDI méltán népszerű motor. Tud rendesen hasítani, takarékos üzemben pedig többször láttunk 3-6 liter közötti fogyasztást - lejtő és hátszél nélkül. Átlagnak 9 liter jött ki városban, ez egy ekkora autótól jeles. Dízeles kerregés csak kívül fülelhető, a hangszigetelés remek, és a Superbből a turbófeltöltő szívóhangját is eltüntették, ami a Passatban férfiasan hallható volt.

Az olajcsere idejét a komputer jelzi, de hivatalosan 50.000 kilométer. Ez annyira sok, hogy egy csere után indokolt eltűnődni rajta, vajon lesz-e még olaj a földben, mire a következő aktuálissá válik.

 
   
   

A futómű akár a Passaté; kényelmes, de tisztességes. Standard modern átlagautó-recept: kormánymozdulatra előbb kis billenés, aztán stabil ívmenet, túl nagy tempónál diszkrét orrtologotással. A méretét és a tömegét is érezni, de inkább megnyugtató, mint nehézkes. Szlalomversenyre meg ott az ültetett Rapid, vagy a remek Octavia RS.

A Superb nem sportlimuzin, nem is tűnik annak, nem is olyan vezetni, de kellemes. Szubjektíve kellemesebb, mint a génazonos Passat. Ha lenne még két hét gondolkodni ezen a bekezdésen, akkor sem nagyon tudnám tudományosan alátámasztani, hogy miért jobb vezetni a Superbet, talán csak a tesztelt Passat kombisága a titok nyitja. Kormány, fék kipipálva, szépen teszik a dolgukat, semmi említésre méltó.

 
   
 

Jó értelemben vett közlekedési eszköz, mindent nagyon jól csinál és semmit se különlegesen jól. Hosszan lehet benne utazni bármelyik ülésben, csendben, kényelemben, nyugalomban. A legjobb talán mégis hátul ülni, a gát és az esernyő közt, és mosolyogva végigaludni az egészet.

A Superb a legfolkszvágenebb Skoda, de véletlenül sem Audi. Úgy félmillióval drágább, mint az azonos motorú Passat, így alapfelszereltséggel 7.192.000 forintért elvihető. Cserébe 10 centivel hosszabb a tengelyek között, és egy kevéssel szélesebb is. Sőt, egy kicsit még az Audi A6-osnál is hosszabb, ami ugyanezzel a motorral 3,3 millióval kerül többe. Belül bizarrul nagy.

 
   
   

Nem kapott hatsebességes váltót, a motorja is gyengébbre van hangolva a hatgangos Passaténál, a nyomatéka csak 285 Nm 310 helyett. A méretéhez inkább a hathengeres motorok illenek, a karakteréhez az automataváltó. Ilyenkor 9-10,5 millió forint közé kúszik az ára , de még így se drága a testéhez képest.

A Superb őrlődő helyzetben van: nem szabad megbuknia, de nem lehet elég jó ahhoz, hogy összekutyulja a VW konszernen belüli márkarangsort. Nem lehet olcsó, mert azzal leértékelné a nevét, és nem lehet drága, mert nem vennék meg. Nehéz ügy ez. Hiába a méret, presztízsben még mindig a VW és az Audi vezet, és ezen a névadás nem, legfeljebb az idő változtathat. Ami meg a nevet illeti, szerintem inkább Good.

 
 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.