Golfozni terepen

2008.06.20. 00:24

Adatlap Volkswagen Tiguan Sport & Style - 2008

  • 1390 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ 5800 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.3 másodperc
  • Végsebesség:
    192 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • 7 454 000 Ft

A tesztautó legizgalmasabb alkatrésze a motorja. A picike, mindössze 1390 köbcentis négyhengeres benzinmotort alacsony fordulatszám-tartományban kompresszor, intenzív pörgéskor turbófeltöltő lélegezteti, hogy a hengerek több levegőt, ehhez pedig több benzint is kaphassanak, mint ami normál nyomáson járna nekik.

150 lóerő, 240 newtonméter: egy pár éve fejlesztett kétliteres turbódízelmotornak is dicsőségére válna. De hát akkor is csak 1,4 literben feszeng ez a sok ló: vajon hogy tudnak így egymást taposva hozzáférni a Tiguan másfél tonnás testéhez?

Egész jól. Kipróbáltam országúton: jól ment, csendes volt. Csak sokszor lefulladt elindulásnál. Kipróbáltam enyhe terepen: felment-lejött a dombokra simán az automata összkerékhajtással. (Haldex-kuplungos rendszer: alapértelmezésben 10% nyomaték jut hátra, 90 előre, de ha nagyon kapar elöl, akár 100% nyomaték is megtámadhatja a hátsó tengelyt.) Csak sokszor lefulladt elindulásnál. Ez van, amíg nincs rendes feltöltés, nincsenek virtuális literek, csak az az 1,4. De aztán már, kétezer alól akár, majd' hétezerig akár, jól húz.

Csak végig nagyon-nagyon sokat evett, átlagosan – ha hajtva is – 13-14 litert száz kilométerre. Mert a virtuális literek lovait éppúgy etetni kell, mintha igazi literekben legelésznének. A katalógus 8,4 liter benzint emleget száz kilométerre vegyes ciklusban, nevessünk együtt bátran hangosan. Vagy kezeljük leheletfinoman a gázpedált, váltsunk feljebb, amint csak lehet, és hagyjuk pihenni a lovak felét, akkor talán összejön.

A futómű kellően stabil aszfalton, kicsit kemény terepen. A kormányzás direkt és pontos, bár a kormány érintésétől rázott a hideg: életem talán első műszál-érzetű bőrkárpitozását tapinthattam. A hatfokozatú kézi váltó határozott, pontos. A – feláras – automata, kétzónás klíma csendes, ügyes, de hát a VW Climatronic nevű rendszerét már sok éve szeretjük ezért. A hifi elmegy, a műszerek németesen semmilyenek. És az autó magától tud parkolni.

Ilyet eddig igazi, utcán közlekedő, megvehető autóban csak a Toyotától láttam: legutóbb egy LS Lexusszal már volt szerencsém kormányérintés nélkül parkolni. Két kísérletből egyszer, egyszer meg nem. És most a Tiguannal is szerencsétlenkedhettem egy kicsit, kábé hasonló aránnyal. No azért a VW – feláras – automata parkolása kicsit egyszerűbb a Lexusénál.

Megnyomom a gombot a váltókar előtt, a központi monokróm kijelzőn megjelenik az autó sziluettje, meg piros téglalapok mellette. Lassan gurulok, aztán, ha a radarok elég nagy hézagot érzékelnek a parkoló autók között, az egyik téglalap eltűnik. Annak a helyére fogunk beállni. Úgy, hogy rükvercbe rakjuk a váltót, engedjük fel a kuplungot – és el a kormányt. A Tiguan majd szépen tekergeti azt helyettünk, és egy-két korrekcióval szépen be is áll. Az egész művelet alig ha ötször-tízszer tartott annyi ideig, mintha magam állok be az egyébként egész jól áttekinthető, hasábszerű autóval. De hát ez a rendszer nem azoknak készült, akik tudnak parkolni.

7,01 millió forint a kis csudabenzines Tiguan alapára, 7,951 millió lenne ugyanez 140 lóerős, kétliteres dízelmotorral. Drága?

A fene tudja. A hasonló méretű Kia Sportage mondjuk kétliteres, 142 lovas benzinmotorral, összkerékhajtással hatmillióról ugrik el, a kétliteres dízelben pedig 7,4 millióért már minden benne van, ami lehet, navigáció is, meg metálfény. A Toyota RAV 4 136 lóerős dízellel 7,25 millióról indul, 180 lovas dízellel meg, uramatyám, 9,3-ról.

A mi autónk, tehát a Sport&Style felszereltségű kocsi 7,455 millióba kerül. A tesztautóban ehhez jött még egy s más, például a kétzónás elektronikusan vezérelt klíma, parkolássegítő rendszer, ilyenek.

Azaz a Tiguan esetében az a bizonyos komikus presztízs-értéktöbbletért, amit a Népautó márkanév mifelénk hordoz, egyáltalán nem kell aránytalanul nagy felárat fizetni. (Arra gondolok, hogy listaáron a legfapadosabb, 60 lóerős, háromajtós Polo 3,085 millió forintba kerül.)

De ezzel a motorral akkor se kéne. Hiába az izgalmas, fémes, reszelős hang alul, a turbós fütyülés felül, a készséges, gyors reakció a gázra bárhol, ekkora tömegű, fix összkerékhajtású autóhoz dízel köll. Nekem. Önnek?

Totalcar értékelés - Volkswagen Tiguan Sport & Style - 2008

Külméreteit meghazudtolóan tágas, kényelmes kaszni, kellemetlenül sprőd beltér és egy jópofa motor, ami nem való a kocsihoz. Dízellel négy csillagot érne, így csak hármat.