A legjobb vétel: olasz Golf

2003.07.29. 11:12

 
   
   

Közben eltelt egy fiat-öltő, és elérkezett a kozmetikázás ideje. Ekkor (1993) történt a legradikálisabb változtatás a bódén. Megalkották a nem túl tetszetős - de biztosan van olyan, akinek praktikus - háromajtós változatot. Toltak egy kis energiát a passzív biztonság fejlesztésébe is. Oldalsó ütközésvédő cuccok, magasságban állítható biztonsági övek, és vezető oldali légzsák került a verdákba.

 
   
 

Ezen kívül valószínűleg megunták a sok macerát a rengeteg féle motorral, úgyhogy kimazsolázták a jobbakat, és a már említett digitális műszerfalat is elhajtották melegebb égtájakra. 1995-ben aztán végleg lehúzták a Tipo nevet a Fiat családfájának következő időszakát bemutató oldalairól. Helyét a Bravo-Brava ikrek vették át.

   
  Maradtak:
 
  1.4ie 69LE
1.6ie 75LE
1.8ie 103LE
2.0ie 113LE
2.0ie 16V 139LE
1.7D 57LE
1.9 TD 90LE

Mikor a képeken szereplő gyönyörű, hófehér 1994 májusi 1.9 TD Tipot megvettem nagyjából ennyit tudtam. Felmerülhet a kérdés, miért vesz az ember 9 éves olasz autót. Nos, már többen is felemlegették mazochista hajlamaim, mivel nem az első Alfa Romeómat nyúzom jelenleg is, és e mellé Motorola a telefonom, melynek menüjét áttekinteni, és villámgyorsan kezelni néha nem elég az igazságügyi orvosszakértő harmad diploma sem. A magyarázat viszont nem ennyire bonyolult.

 
   
 

Második autónak szerettem volna valamit a kiváló színészi képességekkel rendelkező Skoda 105 helyett. Az alfás imágó megőrzése érdekében a 146-osra gondoltam, és mivel megrögzött olajszőkítő is vagyok, csakis az 1.9 TD érdekelt. Megkérdeztem a gurut, Szamosit, aki azt javasolta, hogy inkább Tipót vegyek mert az 1.9 TD motor ugyanaz benne - és piszkosul jó, neki is az van -, viszont az autó ára kicsit kellemesebb, és vezetési élményben semennyire sem marad a 146 mögött.

 
   
   

Teljesen igaza volt. Annak ellenére, hogy a vezetőülés magassága állítható, és nekem a legalsó pontja is kicsit magasnak tűnik, hibátlanul dolgozik kezem alá a gépezet. Néhány hétig eltartott, míg ilyen állapotút találtam, de szerintem mindenképp megérte, hogy a szembejövő Tipósok is elismerően bólogassanak. A külső egyszerűen gyönyörű, a képek láttán nem hiszem, hogy ehhez kellene még bármit is hozzáfűzni. A mélyre húzott köténylemez a benne búvó ködlámpákkal már a 155-ön is tetszett. A 15 collos OZ felnik sem túl csúnyák. Ez az az autóforma, ami bejön. Pont eléggé szögletes, hogy ne legyen gombóc, mégis annyira finom a vonalvezetés, hogy nem lehet lekockázni, mint például a Lada 2105-öt.

 
   
 

A belsőről is csak hasonló ódákat tudnék zengeni. A műszerfal egyszerűen marha jól néz ki. Örömmel köszöntöttem ismét az Alfa 155-ben megismert mutatókat. Már csak a helyüket kell újra megjegyezni. Bár a vízhőfok - dízelnél talán a legfontosabb - műszere pont takarásban van a kormányt fogó jobb kéztől, a turbónyomást mindig látni. A székeken simán elférni, egyáltalán nincs az embernek kisautós érzése, talán mert ez nem is az. A csomagtartóhoz érve aztán kissé lejjebb konyul a mosoly. Bár az igazat megvallva az sem kicsi (350/710 l). Ehhez az autóhoz pont illik. Áááá, mondom én, hogy ez tökéletes járgány.

 
   
   

Van egy légzsák a fel-le állítható kormányban, ABS a fékpedál mögött, intercooler a turbó után. Mi kellhet még? Szerintem a legjobb vétel ebben az életkorban egy Tipo. Persze alaposan át kell nézni vásárlás előtt, mert pont ennyi erővel lehet a legrosszabb is. A dízelmániások figyelmébe ajánlom az 5 liter körüli fogyasztást, ami ekkora motortól nem rossz teljesítmény. Úgyhogy megyek is, átengedek néhány litert az Alfába...

 
 
 
  Olvasói észrevétel
 
   
Bár ízlésről nem érdemes vitatkozni, de mivel cikkében ki is emelte véleményét a 3 ajtós Tiporól, kénytelen vagyok én is kifejteni véleményemet a kérdésben. A minden autó esetében a sportos jellege hangsúlyozása miatt alkotják meg a 3 ajtós változatokat (Kadett, Escort, Megan Xsara stb). A 3 ajtós Tipo előfutára volt a Bravonak, mely a 90-es évek egyik legszebb három ajtós autója volt a compakt kategóriában. Tehát szerintem legalább akkora esztétikai különbség van az 5 ajtós és a 3 ajtós tipo között (természetesen a 3 ajtós javára) mint a Bravo Brava páros vagy a jelenlegi Stilo kétféle karosszériájú változata között. Jobb lett volna, ha a teljesség kedvéért egy 3 ajtós változatról is tesznek a cikk mellé képeket, mert találko ztam már olyan alkatrész-kereskedővel is, akinek fogalma sem volt arról, hogy 3 ajtós változatban is gyártották ezt az autót és szerintem ezzel még sokan vannak így.
 
   
   
Nincs mit tenni. Álljon itt egy kép a háromajtós változatról.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.