Így törik a kis spanyol

2017.11.30. 12:22
A Seat Ibiza egy kis családi autó, bár igazi kategóriája a „supermini”. A spanyol gyártó 1984-ben mutatta be a modellt a Párizsi Autószalonon. A kisautó azóta generációról generációra változik, és mai napig gyártják.

Az Euro NCAP feljegyzéseiben az első tesztelt Ibiza a 2000-es évi volt. Akkor három csillagot szedett össze, viszont utána tesztről-tesztre egyre többet. 2008-ban elérte az öt csillagot, azóta is tartja magát ehhez. Nem árulok el titkot azzal, hogy 2017-ben is megkapta az öt csillagot, íme a részletek.

A kis Seat mérete ellenére meglepően biztonságos autó. A 40%-os frontális ütközés tesztjénél biztonságban voltak az elöl ülők. Annak ellenére, hogy nincs térdlégzsák, a comb és térd védettsége is jó. Teljes frontális ütközés ennyire nem volt problémamentes, ugyanis a tesztbábun váltakozott a jó és a megfelelő értékelés.

Oldalütközésnél határozott volt az autó, sőt a kritikus testrészeket maximum pontot érő biztonsággal védte. Az oszloptesztnél voltak apró hiányosságok, így a mellkas védelme csak megfelelőnek számít, de minden más kritikus és nem kritikus testrész jól védettnek bizonyult. Ugyanez elmondható az ostorcsapás elleni védelemről is, az Ibiza ülései meglehetősen merevek, és jól tartanak baleset esetén. Nemhogy kisautó kategóriában, a nagy átlaghoz képest is meglepően jó pontszámokat kapott a felnőttvédelemre. 95%-os eredményével mindössze két százalékkal maradt le a listavezető Alfa Romeo Stelviótól.

A gyermekvédelem viszont már nem ilyen kiemelkedő. A maga 77%-ával a középmezőnyt erősíti, és nem véletlen. Míg frontális ütközés esetén a tízéves gyereket mintázó tesztbábu védelme jó volt, a hatéves gyermek mellkasa gyenge védelemben részesül, és a nyakát is túl nagy húzóerő éri. Pont fordítva történtek a dolgok az oldalütközés tesztjénél. A hatéves védelme rendben volt, de a tíz éves gyermek egész felsőtestét olyan erő éri, ami akár komoly sérülésekhez is vezethet. Amire viszont nem lehet panasz, az a gyerekülés elhelyezése. Könnyű és érthető elhelyezni az autóban szinte bármelyik ülést. A mai autókhoz hasonlóan, csak a két hátsó ülésen van Isofix-csatlakozó. Övvel szinte bármelyik ülés bekerülhet, bármelyik helyre.

A gyalogosvédelemmel kevesebb problémája volt a kis családi Seatnak. 76%-kal és 32 ponttal az eddigi ranglista felső részéhez csatlakozik, még akkor is, ha nem kiemelkedő. A motorháztető kellően puhának bizonyult, azonban szokás szerint az A oszlopoknál és a szélvédő-motortérfedél találkozásnál van egy keményebb rész, ahol nem esik jól koppanni. A medencecsontot is megfelelően védi, csak a fényszóróknál vannak picit keményebb részek, komoly sérülést azonban még ez sem okoz. A lábakkal is óvatosan bánik a puha lökhárító, de persze senki ne gondolja, hogy egy gyalogosgázolás sértetlenül megúszható dolog.

Ugyan az új Ibizát nem pakolták tele elektronikákkal, de amit beletettek, azt próbálták a legjobban megcsinálni. Természetesen az alapok, mint a mind az öt ülésre vonatkozó biztonságiöv becsatolásáért figyelmeztető rendszer, alapfelszereltség. Szintén alap az autonóm vészfékező rendszer, ami nagyon jól működik. Majdnem minden esetben elkerülte a balesetet, összesen egy alkalom volt, amikor csak lassított megállás helyett. A probléma a parkoló autó mögül hirtelen előkerülő gyalogos volt – nem csoda, ez más rendszereket is képes megizzasztani. A sebességhatároló elektronika szintén alapfelszereltség. Ami hiányzik az autóból, ahhoz, hogy más 2017-es modellekkel felvehesse a versenyt, az a sávtartó elektronika. Az Ibiza ebben a kategóriában 60%-os eredményt ért el, amivel az erős középmezőnybe sorolható.