Ha benne vagy megvéd, ha körülötte akkor nem biztos

2018.01.06. 14:06
A dél-koreai márka ötajtósát családok számára tervezték. Mérete ellenére belül tágas, és kategóriáján belül a csomagtere se kicsi. Ha már családoknak szánták, elvárás, hogy papa, mama, gyerekek, biztonságban legyenek.

Az i30 első generációja nagyjából tíz éve jelent meg. Az első, 2007-es változat az akkori Euro NCAP rendszerben négy csillag körüli eredményt szedett össze, ami a kis családi autóknak hívott kategóriában jó volt. A 2012-es második generáció már a mostanihoz hasonló rendszerben vizsgázott öt csillagra. Azóta sok szigorítás és kiegészítés került bele az Euro NCAP töréstesztekbe. Most a harmadik generációs Hyundai i30-at vizsgálták meg, a teszt alanya egy 1,6 literes dízel, Comfort felszereltséggel.

Az 1,4 tonnás i30-ban a felsőtest és a fej védelme megfelelő és jó között ingadozik a 40%-os ütközésnél, a comb és a térd rész már problémásabb. A magasabb felszereltségű modellekbe elérhető a térdlégzsák, de az NCAP által tesztelt Comfort változatban ilyen nincs. A teljes szélességű frontális ütközésnél már kevesebb a probléma, minden kritikus testrész jól védett. A mellkas kicsit sérülékenyebb helyzetben van, de még így is megfelelő besorolást kapott.

Oldalütközésnél a függönylégzsákok jól védik az utasok fejét, azonban az utaskabin deformációja miatt (főleg oszlopütközésnél), könnyen sérülhet az ember törzse és mellkasa. Az első ülésekben nem kell félni az ostorcsapástól, azonban hátul kicsit gyengébb védelmet tanúsítottak. Az i30 összesen 33,5 pontot szedett össze, ami 88%-kos eredményt jelent.

A gyermekvédelemnél az oldalütközések (oszlop és autó) esetében jó eredmények születtek. A függönylégzsákok, az övek, és a gyár által választott, KidFix II XP és Graco Junior III ülések is rendesen védték a hat- és tízéves gyermeket mintázó tesztbábukat.

Frontális ütközésnél viszont kicsit kisebb volt a siker. A hatéves gyerek mellkasát a szenzorok alapján nagy húzóerő éri, ami sérülést okozhat. Szintén a húzóerő jelent gondot a tízéves gyerek nyakánál is, ami ugyan nem olyan intenzív, de mégis csak megfelelő besorolást kapott. A kategóriájában kiemelkedő 84%-os gyermekvédelemmel büszkélkedhet, de az összesített ranglistán csak a tizedik helyezett. A gyerekülések rögzítése egyértelmű és egyszerű. Isofix-csatlakozók a megszokott módon az autó két hátsó-szélső ülésén elérhetők, azonban övvel bármelyik ülésbe rögzíthető szinte bármelyik gyerekülés.

A legtöbb autó a kemény A oszlopoknál vérzik el a gyalogosvédelem tesztjein, ami az i30 esetében is így van. Ezeken kívül még a motortérfedél és a szélvédő találkozásánál van egy keményebb sáv, ahova nem jó esni, de az orr többi része próbál óvatosan bánni a gyalogosokkal. A láb és a medencecsont védelme is jó, ilyen téren nem okoz komoly károkat a Hyundai. Egy ekkora autónál arra van a legnagyobb esély, hogy a gyalogos feje a szélvédőn landol balesetnél, a szélvédő azonban megfelelően puha ahhoz, hogy ne okozhasson komoly fejsérülést. Az autó gyalogos védelme viszont nem veszi fel az erőteljes versenyt az eddigi 2017-es modellekkel. A maga 27,1 pontja és 64%-a, egy alsó-közép mezőnybe sorolja a koreai hatchbacket.

A tesztelt autó nem képes önállóan elkerülni a gyalogosgázolást, az ilyenelektronika nem tartozik az alapfelszereltséghez, így az Euro NCAP nem vette figyelembe, és nem adott rá pontot az értékelésben.

Az országúti használatra tervezett vészfék-asszisztens már bármelyik felszereltségben elérhető, viszont nem működik igazán hatékonyan. A legtöbb esetben a rendszer csak lelassította az autót, ahelyett, hogy elkerülte volna a balesetet. Ennek ellenére hasznos lehet, de az Euro NCAP nem ezt vette figyelembe a pontozásnál.

Ahogy a 2017-es autók túlnyomó részénél, az i30 is mind a négy ülésen hanggal és fénnyel jelez abban az esetben, ha nem kötjük be magunkat.  A sávtartóra sem lehet panasz, sőt az autó nemcsak jelez, bele is szól a kormányzásba sávelhagyás esetén. Ez a sebességhatárolóval együtt elérhető az alapkivitelekben is, ami piros pont az i30-nak. A felszereltség hiányossága miatt az autó körülbelül középmezőnybe helyezhető el az NCAP ranglistáján  8,3 pont és 68% erre volt elég az elektronikus segédletek vizsgálatánál.