Kia Cerato (2006)

Kia Cerato (2006) törésteszt

2006.03.29. 18:21

Már minden gyártó ismeri az EuroNCAP elvárásait és tesztmódszereit. Már minden gyártó tudja, hogy a biztonsági faktor komoly szerepet játszik az autóvásárlók döntésében. És mégis: a Kia vette a bátorságot, hogy a Golf-kategóriában, tehát abban a szegmensben, ahol az egyik legkomolyabb harc dúl Európában, háromcsillagos autót dobjon piacra a XXI. század elején.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 19
Frontális: 10 (63%) Oldalsó: 8 (44%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 35 (71%)
Gyalogosbiztonság: 8 (22%)

A 2004-ben bemutatott Cerato 19 pontos, háromcsillagos eredménye nem valami fényes. Az újabb fejlesztésű modellek közül az NCAP Kis Családi Autó kategóriájában ezzel a bizonyítványával a Dacia Logannal került egy platformra, rajtuk kívül 2001 óta (Alfa 147) nincs is a minősítő intézet listáján három, vagy kevesebb csillagra végzett modell - leszámítva az utasgyilkos Chevrolet Aveót . Különösen érdekes, hogy a Cerato az oldalütközési próbát is csak 44%-ra teljesítette, pedig a mai függönylégzsákos-oldallégzsákos időkben cseppet sem ritka a száz százalékos eredmény. A gyermekvédelem terén is átlag alatti a háromcsillagos minősítés (bár ugyanennyit ért el például a BMW 1-es is), ahogy a gyalogosgázolás versenyszámában elért egy csillagra sem lehet túl büszke a Kia.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP 1,6-os, ötajtós, balkormányos, 1275 kilót nyomó Ceratókat vágott falhoz. Az EX felszereltségű autók biztonsági extralistáján ott volt a hat légzsák (két front, két függöny, két oldal), az első ülések biztonsági öveit előfeszítővel és erőhatárolóval egészítették ki, a hátsó külső üléseken megtalálható volt a felső rögzítési ponttal megfejelt ISOFIX-dokkolórendszer. Ugyan most nem jutott szerephez, de a Ceratót ABS-szel, elektronikus fékerő-elosztóval és fékasszisztenssel is felszerelték. Az autó csak a vezető biztonsági övének bekötésére figyelmeztet.

A frontális karambol szimulációján az utascella integritása nem sérült, a Cerato kabinjának szerkezeti merevségével nem volt gond. Az A-oszlop gyakorlatilag nem hajlott meg, a kormány 12 mm-t mozdult hátra, 26-ot jobbra, és egy milliméternél is kevesebbet felfelé. Az utas mellkasát jobban megszorította az öv, mint a vezetőét, így a végelszámolásnál az anyósülésben üldögélő dummy adatait vették figyelembe. A bábuk feje és a légzsákok előírásszerűen találtak egymásra, az illusztrációkon zöldek maradtak az arcok.

Bár a felsőtesteken is elég nagy erőket mértek, a legtöbb pont a Cerato lábterében veszett oda. A kuplung 13,2 centit(!) mozdult el hátra, 5,6 centit felfelé, ezzel komolyan veszélyeztette a vezető bal lábszárát. A karambol ezredmásodpercein számos alkatrész vetette magát marcangolási szándékkal a lábakra: a műszerfal szilánkjai és persze a kesztyűtartó főleg az utas térdét és combját ostromolták, de a sofőrnek is volt baja elég; a gyújtáskapcsoló, a kormányoszlop és a kormány magasságállító karja az ő térdét próbálták minél szilánkosabbra zúzni. A középkonzol nem tett különbséget, jobbra is, balra is juttatott éles repeszeiből.

Az oldalütközési próbák elemzése során az NCAP újra leírhatta legtalányosabb mondatát: az elszabaduló erők egy részét a dummy gerince irreális módon elvezette felfelé, így a mellkas terhelését figyelő szenzorok a valósnál kisebb értékeket mértek, ezért pontlevonás járt. Ugyancsak odaveszett pár pont a has tájékát érő erők miatt: az adható négyből utasainak védelmére csak 0,8-at kapott a Cerato. További furcsaság, hogy, bár az NCAP szerint az autó alighanem jól szerepelt volna, a Kia nem kívánta finanszírozni a póznatesztet, pedig ezzel bizonyíthatta volna az oldalvédelmi légzsákrendszer hatásosságát. Hm.

A hátsó üléseken ezúttal is másfél-, illetve hároméves kisgyerekek makettjei üldögéltek jó kis Britax-Römer ülésükben, a kisebbik a menetiránynak háttal, a nagyobbik menetirány felé fordítva arccal. Kirívóan veszélyes erőhatásokat nem mértek rajtuk, csak a kisebbik gyermek mellkasának védelmét kellett "good" helyett "fair", azaz elegendő minősítéssel illetni. A Cerato azon a hülyeségen bukta a legtöbb pontot, hogy az NCAP nem találta elég hatékonynak az első utasülés (melynek légzsákja nem kikapcsolható) és a menetiránynak háttal fordított gyerekülés összeférhetetlenségére figyelmeztető matricázást: mindössze egy angol nyelvű címke a job oldali napellenző egyik oldalán.

 

Nem valami kellemes élmény a Kia Cerato által elgázolódni. Egyedül a gyermekkorú és -méretű áldozatok fejének van némi esélye; az egyetlen puha, rugalmas felület az autó elején a motorháztető közepe. Ha felnőttet talál elcsapni a Cerato, bizony lábszár-comb-csípő-fej egyaránt pirossal jelölt, kemény, kíméletlen vassal vagy műanyaggal találkozik.