Mitsubishi Colt (2005)

Mitsubishi Colt (2005) törésteszt

2006.04.05. 12:02
A Colt vezető- és utasvédelemből csak négy csillagot ért el a teszten. Az ötödik csillag elvesztésében nagy szerepet játszott, hogy a vezetőoldali légzsák nem tudta megfogni szegény próbababa fejét.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 25
Frontális: 9 (56%) Oldalsó: 13 (72%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 30 (61%)
Gyalogosbiztonság: 7 (19%)

Az EuroNCAP a szuperminik kategóriájában törte össze a Coltot. Ebben a mezőnyben eddig a Toyota Yaris az egyetlen ötcsillagos versenyző, amely még a klasszikus kisautó-méreteken belül marad. A többi nagggyon biztonságos modell, a ( Grande Puto , a Clio, az 1007, a 207-es és a Modus igazából már kinőtte a kategóriát. Így hát a Coltnak nem kell különösebben szégyenkeznie, hiszen nem kapott rosszabb jegyet, mint a Jazz, vagy mondjuk a Mazda 2. A háromcsillagos gyermekvédelem is átlagos érték, az egycsillagos gyalogosvédelmi faktor azonban elég durva, az újabb modellek közül sokan kaptak már két, vagy három csillagot is a szeleburdi kétlábúakkal szemben tanúsított elnéző viselkedésükre.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet 1,3 literes, ötajtós, Inform felszereltségű, 970 kilogramm tömegű balkormányos Coltokat fogyasztott el biztonsági tesztjén. Az NCAP felhívja a figyelmet, hogy a teszteredmények az XMCXNZ34A5F060728 alvázszámú példány legyártása után készült autókra vonatkoznak. Az ütközési próba szempontjából releváns biztonsági felszerelések listája a két, egy fázisban felfúvódó frontlégzsákra, az első ülések överő-határolóira és előfeszítőire, valamint a hátsó külső ülések ISOFIX csatolókapcsaira korlátozódik. Oldal- és függönylégzsák, felső ISOFIX-horgonyzási pont nincs, az ABS és az elektronikus fékerő-elosztó pedig most nem segített szegény dummy-kon. A Colt mindkét elöl ülő övének becsatolására figyelmeztet.

A frontális ütközésben a vezető feje lecsúszott a légzsák közepe alá, így a bábu mellkasát csúnyán megütötte a kormány karimája. Az A-oszlop 47 millimétert mozdult hátra, ennek ellenére az NCAP úgy ítélte meg, hogy az utascella integritása nem sérült a teszten. Belül azonban jóval több volt a mocorgás a kelleténél. A kormány 31 mm-t mozdult hátra, nyolcat felfelé, 19-et balra. A lábtérben még szörnyűbb dolgok zajlottak le: a fékpedál 10,1 centit hajlott hátra, az összeroncsolódott műszerfal és középkonzol szilánkjai rávetették magukat a vezető és az utas lábszárára-térdére-combjára.

A kormányoszlop és a gyújtáskapcsoló is rémes dolgokat művelt, de az igazi veszély kintről érkezett. Egy ponthegesztett varrat megnyílt, az így keletkezett lyukon át pedig a kabinba zuhant a kormányszervo-berendezés egy része. (A Mitsubishi a teszt után bejelentette, hogy az XMCXNZ34A5F075819 alvázszám feletti autókon átalakították a lábteret veszélyeztető alkatrészeket.) Az oldalütközési próbán légzsákok nélkül 72 %-os eredményt tudott elérni a Colt.

Gyermekvédelemből 61%-ra, az ötcsillagos skálán épp csak hármasra vizsgázott az autó. Ezúttal mindkét baba, a 18 és a 36 hónapos egyaránt arccal a menetirány felé fordítva ült, Britax-Römer Duo Plus ülésekbe szíjazva. Az üléseket az ISOFIX-kapcsokkal rögzítették. A frontális ütközési próbán a hároméves baba feje túlságosan előrelendült, ami az NCAP szerint jelentősen megnöveli a sérülés esélyét.

Az első utasülés légzsákja egy kapcsolóval hatástalanítható, ha menetiránynak háttal fordított gyerekülés kerül ide, de a kapcsoló nem felelt meg az NCAP elvárásainak, túl nagy az esélye annak, hogy véletlenül rossz állásba kerül. A minősítő intézet a hátsó ISOFIX-rendszer jelzéseit sem találta egyértelműnek, úgy vélik, rikítóbban kéne jelezni a horgonyzási pontoknak: juhú, itt vagyok!

 

Aki a zebrán egy 40 km/h sebességgel közeledő 1,3-as Colttal néz farkasszemet, alig-alig számíthat jobb bánásmódra, mint ha egy .38-as Detective Special változattal tenné ugyanezt. A lökhárító, a hűtőmaszk teteje kíméletlenül kemény, a motorháztető is csak a közepe tájékán kínál némi párnázottságot, ott, ahova kisebb gyermekek feje kerülne egy gázoláskor. A szélvédő alsó pereménél nem mindegy, hová ütjük be figyelmetlen fejünket: középtájt és a két sarokban rideg elutasítással találkozunk, de a vezető és az utas rémült arca előtti szegmensbe szorult némi könyörület.