2008.10.23. 00:23

Noha a Fiat Panda műszaki alapjaira épül, a modernkori 500-ast sokkal biztonságosabbra finomították az olaszok, mint dobozszerű testvérét. Erősítettek a karosszériastruktúrán, és javítottak a visszatartó rendszereken, így a Cinquecento a törpeautók közül egyedüliként ötcsillagos védelmi minősítést szerzett.

Nem semmi, mondhatnánk elismerően, de az Euro NCAP egyik alapító tagja, a német autóklub (ADAC) elvégzett egy „valódi" ütközést modellező tesztet is az 500-assal. Ennek során egy böszme SUV, az Audi Q7 karambolozott az olasz minivel úgy, hogy a félátfedéses becsapódás pillanatában mindkét autó 56 km/órás sebességgel haladt. Az eredmény tragikus, főleg a Fiat utasaira nézve: a vezető nagyon súlyos nyaksérülést szenvedett, és a hátsó ülésen, biztonsági gyermekülésben ülő bábukon is súlyos sérülést okozó, nagy terhelést mértek a műszerek. Ugyanakkor a sokkal nehezebb és nem túl barátságos Audi Q7 (csak négycsillagos az Euro NCAP-n) utasai karcolás nélkül megúszták az ütközést. Részletesen németül itt , angolul pedig itt olvashat erről a tesztről.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 28
Gyalogosbiztonság: 14

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Pedig az Euro NCAP normái szerint, azaz szintén félátfedéssel, 64 km/órás sebességgel, de egy deformálódó tömbnek ütköztetve a Fiat 500 kitűnő védelmet nyújt. Különösen közvetlen konkurenseihez képest parádés ötcsillagos eredménye, hiszen a többi mini, például a Citroën C1 és C2, a Daihatsu Cuore, a Hyundai i10, a Renault Twingo , a smart ForTwo, VW Fox mind négycsillagos.

Az 500-as viszont 35 ponttal ötcsillagos, ami annak köszönhető, hogy ekkora ütközésnél az utascella még alig deformálódik, az A-oszlop például mindössze 7 millimétert hajlott hátra. A másik ok, hogy az apró Fiat egész légzsákarzenált rejt, ráadásul még nálunk is alapáron, amiért nagy piros pont jár az olaszoknak. Kétlépcsős első légzsákok, oldal- és függönylégzsákok mellett a vezető oldalán térdlégzsák is került bele, ez pedig még két kategóriával nagyobb autóknál is ritka extra. Persze nem véletlen ez a bőkezűség, a comb és a térd védelméhez ugyanis tényleg szükség van a kormány alatti a lufira. A dummy felsőtestén ugyan sárga sérülésveszélyt jelez az Euro NCAP, de mind az övfeszítők, mind az överő-határolók jól működtek, és a légzsák hatékonyságán sem rontott, hogy a kormánykerék elmozdult 19 milliméternyit felfelé. A lábszár és a lábfej sincs sérülésveszélynek kitéve: bár a kuplungpedál majd’ három centit nyomult hátra, még épp nem érintkezett a bábuval. A túlélőtér nem nagy, de az 500-as eleve nem tágas hodály.

Mint a nagyok, pontlevonás nélkül hozta az oldalütközési teszteket a Fiat 500. Az 50 km/órával oldalról becsapódó autó esetén is éppúgy véd az oldalmerevítés, a B-oszlop, a küszöb és az oldalsó légzsákok, mint amikor az Ötszázas 29 km/óra sebességgel az oldalával telibe kap egy oszlopot. Az elöl ülő felnőtteket mindkét esetben kitűnően megóvja a kis Fiat, de a gyerek védelme ilyenkor nem tökéletes.

Oldalütközésnél, a nagyobb, 3 éves gyermeket modellező bábu feje kilendült saját gyermeküléséből, és nekivágódott a mellette lévő másik gyerekülés oldalának. Hasonló sérülésveszélyt jelzett a másfél éves babát modellező bábu feje is, az saját ülésének csapódott neki, aminek következtében túl nagy lassulást mutattak a műszerek. A frontális ütközésnél nem volt hasonló probléma, ott az összes lassulásérték az egészségügyi határérték alatt maradt. Az anyósülés előtti légzsák a Fiat 500-asban kikapcsolható, így ide be lehet tenni a menetiránynak háttal fordított gyerekülést, viszont az Euro NCAP szakértői szerint a légzsák állapotáról nem kap egyértelmű tájékoztatást a vezető. Szintén nem elég egyértelmű a hátsó ISOFIX gyermekülés-rögzítési helyek jelölése, így itt is ejnye-bejnyéztek az Euro NCAP bírái.

Nem érdemes az új Fiat 500 aranyos formái okozta kábulatban a járdáról elé szédelegni, mert amilyen édes a pofija, olyan kemény is. A motorháztető durván megsebzi az elütött gyalogos lábát, ezért erre egyáltalán nem kapott pontot a kis Fityó. Nem sokkal jobb a helyzet a becsapódó fej védelmét illetően, az Euro NCAP itt is inkább dorgálta, mint dicsérte a kisautót, bár 14 pontot és 2 csillagot így is kapott a gyalogosvédelemre.