Fiat Grande Punto (2005)

Fiat Grande Punto (2005) törésteszt

2006.01.06. 10:32

Masszív öt csillag: az elöl ülő bábukat csak sárgára és zöldre tudta színezni az EuroNCAP.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 35 (71%)
Gyalogosbiztonság: 19 (53%)

A Grande Punto a Fiat új nagy-kisautója; valahol a kiskategória és az alsó-közép határzónájában billeg. Fő vetélytársa az európai piacon nem akármi, hanem a Renault új Cliója, amit a 2006-os év autójává választottak. Nagy presztízsveszteség lett volna, ha a Punto lemarad a Cliótól a törésteszten, de nem így történt: mindketten öt csillagot kaptak, a Punto egy csillagnyival gyengébb gyermekvédelemmel, viszont ugyanannyival jobban teljesít a kíméletes gyalogosgázolás versenyszámában.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP a Fiat Grande Punto 1,2 literes motorral szerelt Dynamic felszereltségű, élősúlyban 1076 kilogrammot nyomó változatát zúzta össze. Az autóban két frontlégzsák, oldal- és függönylégzsákok, első biztonsági öv-előfeszítők és erőhatárolók óvták a felnőtt bábukat. A műgyermekek autósülései ISOFIX rögzítőpontokba kapaszkodhattak. Az autó menetdinamikájára országúton blokkolásgátló és elektronikus fékerő-elosztó ügyel, de ez most ugye mit sem számított.

A 64 km/h sebességgel lezajló félátfedéses frontális ütközésben (magyarul: amikor a Puntót nekilökték a falnak) a légzsákok hibátlanul működtek, a bábuk nem pattantak le róluk. A kormánykerék a vezető felé egyáltalán nem mozdult el, felfelé 16, jobbra 7 millimétert hajlott. Az elöl ülők mellkasa nem ütközött az A-oszloppal, a kormány sem a sofőr fejét, se mellkasát nem érte el. Az utastér lényegében nem deformálódott.

A lábtérben sem történt katasztrófa. A vezető lábszára találkozott a kormányoszlop borításával, a gázpedál 21 mm-rel került hátrébb, a fék 16 mm-rel feljebb csúszott, viszont a lábfej nem szenvedett sérülést. Az ötfokozatú színskálán sehol nem kellett a második szintnél, azaz sárgánál félelmetesebb színűre satírozni a bábukat. Az EuroNCAP tájékoztatta a Fiat Autót, hogy oldalütközésnél a függönylégzsák nyílását kissé akadályozta a B-oszlop.

A menetirány felé forduló Britax-Römer ülésekbe szíjazott kis babák alapvetően épségben vészelték át a csattanásokat, frontális ütközésnél csak a 18 hónapos babát imitáló makett mellkasát és hároméves társa testét érte erősebb terhelés, az oldalütközés pedig a kisebbik gyerek fejét terhelte intenzívebben a kelleténél. A jobb első ülés és a menetiránynak háttal rögzített gyerekülés kapcsolatának helytelenítéséről a jobboldali napellenző mindkét oldaláról olvashatunk. A tesztet 71%-ra teljesítette a Punto, 9%, négy pont hiányzott az új Clio eredményének eléréséhez.

 

Gyalogosgázolásra kiemelkedően jó osztályzatot, négyből három csillagot szerzett a Punto (még ha a harmadik csak épp-hogy is sikerült: 53% a teljesítmény). Ha elgázol bennünket egy Punto Grande, lábainkkal mit se törődjünk, a lökhárító kímélni fogja őket. Mindig ügyeljünk azonban arra, hogy fejünk ne csattanjon túl erősen a motorháztetőre, ott nagyon sok a kemény, pirossal jelölt zóna.