Chrysler Grand Voyager - 2006

Chrysler Grand Voyager - 2006 törésteszt

2007.02.09. 12:20

A kifutófélben lévő Voyager hosszú tengelytávú változata alaposan leszerepelt az NCAP gyakorlati vizsgáján. A törésteszten érdekes anomáliára derült fény: a jobbkormányos Voyager utasai sokkal veszélyeztetettebbek, mint a balkormányosoké.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 3 (19%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 0 (0%)

Az amerikai kisbusz az NCAP MPV-kategóriájában indult rohamra az akadályok ellen. Korábban egyszer már megmérettetett, 1999-ben a rövid tengelytávú változat két csillagot szerzett az elöl ülők védelmére, egyet a gyalogosokéra. A nagyobb, szebb, újabb, több légzsákkal felszerelt 2006-os modellnek sikerült rontani még ezen a korántsem fényes eredményen is.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet a 2,8 literes dízel Grand Voyagert, a kisbusz hosszított tengelytávú változatát tesztelte. Az LX Premium felszereltségi szintű autókban két, két fázisban felfúvódó frontlégzsák és két fejvédő függönylégzsák vigyázott az elöl ülőkre. Biztonsági öveik megfelelelő feszességéről a karambolban előfeszítő gondoskodott, a túlzott feszülést pedig erőhatároló akadályozta meg. A hátsó külső üléseken felső rögzítőponttal is kiegészített ISOFIX-dokkoló várta a gyereküléseket. Egy ilyen Grand Voyager tömege 2068 kilogramm, az NCAP teszteredményei az 5Y543207 alvázszámtól érvényesek.

Nem elég, hogy a Voyager csak a sofőr övének bekötésére figyelmeztet, arra is csak csendben, szerényen, a félátfedéses frontális ütközésben a terebélyes kasztni úgy hajlott, mint egy kólásdoboz. Az A-oszlop kilenc centit hajlott hátra, az NCAP instabilnak ítélte az utascella integritását. A kormány - csoda, hogy az autóban maradt egyáltalán - 10,7 centit hajlott hátra, 8-at felfelé, két millimétert jobbra.

A lábakat se kímélte az autó, 288(!) millimétert, majd harminc centit hajlott hátra, 84-et felfelé a gázpedál. Az épen maradt lábak elintézésére a középkonzol, a kesztyűtartó kerete, a gyújtáskapcsoló-tömb és a kormányoszlop kerekedett fel addigi helyéről. Az NCAP teljesen biztosnak ítélte az elöl ülők lábainak súlyos sérülését egy, a 64 km/h-s félátfedéses teszthez hasonló valós karambolban.

 
A hazai Grand Voyager-tulajoknak kevesebb okuk van az aggodalomra, mint a brit, vagy ausztrál típustársaknak. Az NCAP eredetileg a balkormányos verziót törte össze, ami lényegesen jobban szerepelt a törésteszten, kilenc pontot ért el, négy csillagot szerzett, jobban kímélte a bábukat (lásd az illusztrációt lent). Amikor azonban az intézet tudomására jutott, hogy a jobbkormányost nem szerelik fel szériában térdlégzsákkal, sőt, felárért sem kérhető hozzá ilyen, gyanút fogott, és megismételte a tesztet. Egy keresztmotoros autónál nem mindegy, hogy jobb, vagy bal elejével ütközik valaminek, hiszen az aszimmetrikus motorelhelyezés miatt különbözőféleképpen deformálódik a kasztni. Az NCAP rendszeresen garanciát kér a gyártóktól arra, hogy a két különböző elrendezésben egyformán viselkedik karambolban az autó. A Chrysler nem tudta rendesen megoldani ezt a problémát, ezt mutatja a második törésteszt gyalázatos eredménye. Tippeljenek, melyik oldalon van a Voyagerben a motor felfogatása! És mivel az amúgy is a kevésbé előnyös jobb oldalra került a kormány és a pedálsor, ráadásul még térdlégzsák sem védte a sofőrt, az lett az eremény, ami. Az NCAP pedig természetesen ezt publikálta.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten viszont egész jól teljesített a Voyager - különösen, ha figyelembe vesszük, hogy oldallégzsákkal nem, csak függönylégzsákkal szerelték fel. Egy kis gond azért akadt. A póznateszten (amikor az autót 29 km/h-val oldalvást nekilökik egy oszlopnak) a légzsák nem nyílt ki előírásszerűen, hanem beszorult a vezető feje és a B-oszlop közé. így 94%-ot ért a produkció.

Összességében a Voyager három csillagra elegendő pontot szerzett a törésteszten, de a frontális ütközési eredmények nem érték el az ehhez szükséges minimumszintet. Az NCAP még a maradék két csillagból is áthúzott egyet, mert az üléstámla és kormány közé szorult sofőrdummy mellkasán olyan erőhatásokat mértek, olyan sérüléseket észleltek, amik nagyon súlyosak, akár halálosak is lehetnek egy élő autóvezetőn.

A gyerekek viszont egész jól megúszták. Ezúttal a másfél- és a hároméves műbabát is arccal előre, az ISOFIX-szel rögzítették a hátsó üléssorban. Az NCAP nem észlelt túl nagy erőket a karambolokban, csak szokásos nyafogását vette jegyzőkönyvbe a lekeparható figyelmeztetőcímkéről, ami az első utasülés légzsákjának és a mögérakott, arccal hátrafelé néző gyerekülés inkompatibilitására figyelmeztet. Reklamált még az intézet a nem elég egyértelműen jelzett ISOFIX-kapcsok miatt, és szóvá tette, hogy az utasoldali frontlégzsákot csak szervizben lehet kikapcsoltatni.

 

A gyalogosgázolási teszt lesújtó eredményt hozott. A Voyager első traktusában is lutri utazni, de az amerikai kisbusz elé kerülni gyalogosként minden gondunkat örökre megoldja. Az első széria '99-ben még jó volt egy csillagra, a mostani verzió viszont semmi esélyt nem ad a bambáknak. 0 pont, 0%, 0 csillag.