Nincs benne csipogó, négy csillag

Subaru Impreza (2009)

2009.03.27. 00:56

Az Euro NCAP követelményeinek legutóbbi módosítása után hat autót törtek össze. Ezek közül az Impreza kis különbséggel harmadik a felnőtt utasok, nem rossz a gyerekek és messze a legjobb a gyalogosok védelemében, mégis csupán négy csillagot kapott. Még ESP is van benne − viszont az öv bekapcsolására figyelmeztető csipogó csak a vezetőülésen.

Tegnap hosszasan puffogtam azon, hogy nem elég szigorú az Euro NCAP, pedig de. Itt van például a Subaru új Imprezája. Jól védi a felnőtteket és gyerekeket, elképesztő óvatossággal gázolja el a figyelmetlen gyalogosokat, és az Euro NCAP külön kérésére még menetstabilizáló rendszert is nagyrészt szériában tesz bele a Subaru. Viszont nem minden ülésen figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására csipogó, ezért csak négycsillagos. Itt valakinek tényleg elgurult a gyógyszere.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 30 (84%)
Frontális ütközés: 14,8
Oldalütközés: 7,1
Oszlopütközés: 5,7
Ostorcsapás: 2,5
Gyerekvédelem összesítés: 36 (73%)
Gyalogosvédelem összesítés: 26 (72%)
Fejvédelem: 16,2
Medence: 3,6
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 4 (57%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 1

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
 Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén  Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

De lássuk a részleteket, olyan autók tükrében, amelyek a legutolsó fordulóban megkapták mind az öt csillagot. A felnőttek védelmét 84%-osra értékelte az Euro NCAP, ez jobb, mint a Mazda6 (77%) és a Mitsubishi Lancer (81%) eredménye. A frontális ütközésnél stabil maradt az Impreza csúnyácska karosszériája, az A-oszlopot mindössze 3 milliméterrel pofozta hátrébb a deformálódó alutömb, amikor a kompakt japán félátfedéssel, 64 km/órával belecsapódott. A kormánykerék elmozdulása már jelentősebb mértékű volt, hátra 35, felfelé 7, balra pedig 18 milliméter, ennek ellenére a légzsák tökéletesen ellátta a feladatát, szemben mondjuk az ötcsillagos Mitsubishi Lancerrel, amiben a dummy átlendült rajta és fejével lekoccolta a kormány karimáját.

A vezető- és az utasülésre tett műanyag bábu térde és combcsontja egyaránt magas szintű védelemben részesült. A jobbkormányos, kétliteres, 1370 kilogrammos Impreza a frontális ütközésnél azt is bebizonyította, hogy különböző testalkatú és eltérő testhelyzetű utasok egyformán magas szintű védelemben részesülhetnek. Ami miatt nem kapott dicséretet, az az oszlopteszt, ahol a vezető bordáit nem védi megfelelő mértékben, ezért fennáll a bordatörés lehetősége − de e szempontból a legutóbbi fordulóban tesztelt többi autó sem volt jobb.

Csak az Imprezára jellemző hiányosság, hogy az oldalütközés után a hátsó ajtaja majdnem magától kinyílt, csupán a másodlagos reteszelése akadályozta meg ebben − ezt az Euro NCAP pontlevonással büntette. Az ostorcsapás elleni védelemben elégtelen osztályzatot kapott az Impreza, illetve annak első ülései és fejtámlái, de ebben a tekintetben sem rosszabb a másik három ötcsillagos kocsinál, csak a Toyota Avensis volt nála jobb.

Kizárólag a hároméves baba terhelési eredményei alapján a Subaru Impreza maximális pontszámmal végzett volna gyermekvédelmi teszten. Azért viszont pontot veszített, hogy nem lehet kikapcsolni az első utas ülése előtti légzsákot, így ide nem tehető a menetiránynak háttal fordított gyerekülés. Ráadásul erre a tényre az Impreza nem figyelmeztet az összes olyan ország nyelvén, ahol forgalmazzák, az ilyesmit pedig nem díjazzák az Euro NCAP bírái. A hátsó oldalsó üléseknél az Isofix rögzítési helyek jelölései sem voltak egyértelműek. És az is igaz, hogy a másfél éves baba terhelési értékei csak megfelelő minősítést kaptak, viszont az Impreza így is 73%-os eredménnyel zárta a gyermekvédelmi tesztet, ami picivel jobb az ötcsillagos Toyota iQ 71%-ánál.

A gyalogosgázolásnál csodásan empatikusnak és védelmezőnek bizonyult az Impreza, 72%-ával messze jobb eredményt ért el, mint a második legjobb Toyota iQ, amelynek mindössze 54%-ot ítéltek meg az Euro NCAP szakértői. Ezzel a teljesítménnyel az Impreza toronymagasan veri mind a négy, az utolsó fordulóban öt csillaggal jutalmazott típust. Hiába kapott maximális pontszámot a lökhárító a gyalogosok lábának védelmére, és hiába óvja jól a motorháztető az elgázoltak fejét, ez sem volt elég a Subaru összesített ötödik csillagához. A legfurcsább, hogy a Mitsubishi Lancer e szempontból csapnivaló, 34%-os eredményt ért el, az öt csillagot mégis megkapta.

Az utolsó értékelési kritérium ad magyarázatot arra, hogy miért vontak le egy csillagot a Subaru Imprezától. A biztonsági segédeszközök között talált kifogásolni valót az Euro NCAP. Először a menetstabilizáló rendszert hiányolták, de a Subaru 2009. február utáni Impreza modelljeiben már kellő százalékban (85 fölött) lesz széria az ESP − így pedig járna neki az öt csillag. Mégsem kapja meg, mert az Impreza csak a vezetőt figyelmezteti csipogóval a biztonsági öv bekapcsolására, ezért ennél az értékelésnél csak 57%-os a teljesítménye, ami kevés az öt csillaghoz. Ugye megvan a régi vicc: noooormális?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.