Támadnak a pedálok

Honda Jazz (2009)

2009.07.02. 11:24

A Honda Jazz hatékonyan védi a gyerekeket, és még a gyalogosokat is csak finoman gázolja halálra. Kuplungpedálja viszont 16 centit furakodott az utastérbe, de az öt csillag így is megvan.

Már a modernkori Honda Jazzek első generációja is elég biztonságos autó volt, kategóriájának legjobb gyalogosvédelmével. Az új hasonló eredményekkel zárt, bár egy csillagot javított a végelszámolásban, mostantól megvan mind az öt. A hibák is megmaradtak: egy Jazzben főleg az elöl ülő felnőtt utasok lába van veszélyben.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 28 (78%)
Frontális ütközés: 11,4
Oldalütközés: 7,8
Oszlopütközés: 6,0
Ostorcsapás: 2,8
Gyerekvédelem összesítés: 39 (79%)
Gyalogosvédelem összesítés: 22 (60%)
Fejvédelem: 10,4
Medence: 5,2
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
 Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén  Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Az Euro NCAP laboratóriumában 1,4-es, 1119 kilogramm tömegű, ES felszereltségű, balkormányos Honda Jazzeket törtek rommá, az így kapott eredmények az aktuális sorozat összes modelljére érvényesek. A felszereltséget tekintve minden volt a Jazzekben, ami csak elvárható, sőt, a kétlépcsős első légzsák még fejlettebb is, mint amit a kisautók között megszokhattunk. Viszont a térdlégzsák hiányzott, fájdalmasan hiányzott a kocsiból.

A frontális, 64 km/órás tempóval elvégzett, félátfedéses ütközés során a Honda-karosszéria elég stabilnak bizonyult, a különböző berendezési tárgyak elmozdulási értékei viszont nagyon érdekesen alakultak. Az A-oszlop 16 milliméteres elvándorlásában még nincs semmi különös, ez szimplán csak egy nagyon jó érték. Dicséretesen megingathatatlan a kormány is: egy millimétert sem mozdult semelyik irányba. Bezzeg a pedálok.

A kuplung óriásinak tűnő 162 millimétert vándorolt hátra és 87-et felfelé, amit már az Euro NCAP bírái sem néztek jó szemmel, így ezért pontlevonás járt. További kellemetlenség, hogy a műszerfal alsó részén, a térdlégzsák helyén kemény gyújtáskapcsoló és középkonzol várja a felnőtt utasok térdeit, ami sérülésveszélyt jelent.

Az oldalütközés is tartogatott durva pofonokat a Honda Jazzbe tett dummy-k számára: az oszloptesztnél a mellkas védelmét értékelték gyengének, a szakértők szerint a bordatörés sem kizárt. Viszont amikor nem oszlop, hanem autó csapódik oldalirányból a Jazznek, akkor jól véd. A ráfutásos baleseteknél nem kizárt a nyak sérülése sem: az első ülések és fejtámlák nem nyújtanak megfelelő védelmet az ostorcsapás ellen.

Britax Römer Duo Plus és Britax Römer Baby Safe gyerekülésben ültek a másfél és hároméves gyermekeket helyettesítő bábuk, amikor a Jazz tesztautókat összetörték. És a jó hír: kitűnő védelemben részesültek, mind a frontális, mind az oldalütközések során. Kritizálni csak a figyelmeztető jelöléseket tudta az Euro NCAP, ugyanis a Jazz nem elég egyértelműen mutatja, hogy az utasoldali légzsákot kikapcsoltuk-e, amikor menetiránnyal szembefordított gyerekülést teszünk be.

A gyalogosgázolások során is jól vizsgázott a Jazz, lökhárítója és motorházfedelének felső része pihepuha. Alacsonyabb termetű gyalogosok feje már keményebb ütést kaphat a gépháztetőtől. Ami a kiegészítő biztonsági kütyüket illeti, csipogó mind az öt üléshez jár, az ESP pedig feláras extra, de a legtöbb Jazzben benne van, ráadásul 2010-től szériafelszerelés lesz. Ezért a kis japán erre is megkapta a maximális pontszámot, mint ahogy összesítésben is mind az öt csillagot.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.