Lexus IS (2006)

Lexus IS (2006) törésteszt

2006.11.07. 12:59

A Toyota luxusmárkájának legkisebb modelljének nem okozott gondot az ötcsillagos biztonsági szint teljesítése. A kis Lexus a hátuljában kuksoló gyermekek, és valamelyest még az előtte kóválygó gyalogosok biztonságára is ügyel.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 13 (81%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 15 (42%)

A Lexus IS-t sajátos csoportosítási rendszerében a "large family cars", nagy családi autók kategóriájába sorolta a minősítő intézet. Hát, ők tudják. A szűkös kis prémium-középkategóriás szedán mindenesetre csak utasterének méretében marad el a versenytársak nagy része mögött, biztonságával ugyancsak az élen jár. Külön büszkeség töltheti el a Toyota fejlesztőmérnökeinek szívét, hogy alkotásuk a harmadik ötcsillagos Toyota-termék az eddig itt megmérettettek között. A kategória az IS bezúzásának idején 57 összetört autót számlált, közülük 16-an dicsekedhetnek öt csillaggal. A sok európai páncélautó mellé eddig csak a Toyotának sikerült beférkőznie! A márka eddig a Priusszal, az Avensisszel, és most a kis Lexusszal erősítette a felkelő nap imidzsét Európában. Az elöl ülők hatékony védelme mellett az sem mellékes, hogy az IS a gyermekeket négy, a gyalogosokat két csillag erejéig védi, aminél ezidáig még nem született jobb eredmény ebben a mezőnyben.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az autógyilkosok alapkivitelű, jobbkormányos Lexusokat csapkodtak neki a falnak, illetve ilyen Lexusoknak csapkodtak póznákat. Prémiummárkához illően ezek az 1585 kilós autók már alapfelszereltségben is bőven rendelkeznek aktív és passzív biztonsági kiegészítőkkel: az elöl ülőket nem csupán két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, függöny- és oldallégzsákok óvták a kemény vasaktól, de vezető- és utasoldali térdlégzsák is vigyázott alsó fertályukra. Öv-előfeszítő előre és hátra, erőhatároló csak előre került. A gyerekülésekre felső rögzítőpontokkal is felszerelt ISOFIX-rendszer várt a hátsó külső üléseken. A Lexus elektronikája csak az elöl ülők biztonsági öveinek bekötésére figyelmeztet. Ezúttal senki nem használta, de az autókban volt menetstabilizáló, blokkolásgátló és vészfék-asszisztens is.

A félátfedéses frontális ütközésben az ütközésoldali A-oszlop 23 millimétert hajolt hátra, de az utascella integritása nem sérült. A sok légzsák rendben tette a dolgát, így az elöl ülő próbababák fején, mellkasán nem mértek komoly erőhatásokat. Ritka jól tűrte a karambolt a kormányoszlop: nem produkált mérhető elmozdulást. A törési kísérletekben jól vizsgázott a két térdlégzsák is, az NCAP értékelő táblázatának az a rovata, amely a térdekre, combokra, lábszárakra fenekedő alkatrészeket, szilánkosra tört műanyagelemeket regisztrálja, ezúttal üresen maradt. A Lexus alighanem úgy gondolta, a túl tökéletes mindig gyanús, ezért a fékpedál tervezésénél hagytak egy fogódzót a minősítő intézet elemzőinek. A középső pedál 101 millimétert hátrahajlott a szimulált karambolban, így az autó csak elbukott pár pontot a hihetőség kedvéért.

Az oldalütközési próbán száz százalékban helytállt a Lexus biztonsági rendszere. A légzsákok hibátlanul tették a dolgukat, a műanyagemberek épségben átvészelték a kalandot, az autó maximális pontszámot ért el ebben a versenyszámban.

A bababiztonsági méréseket előkészítendő a 18 hónapos gyermeket imitálú plasztikbabát Britax Römer Baby safe Plus Universal gyermekülésbe szíjazták, majd az ülést a menetiránynak háttal, a felnőtt biztonsági övvel rögzítették. A nagyobb, hároméves gyermek méretű kis áldozatot is egy Britax Römer biztonsági székbe kényszerítették, de őt az ISOFIX csatlakozóinak gondjaira bízták.

A hároméves baba védelmére a Lexus mind a frontális, mind az oldalütközési próbán maximális pontszámot kapott. A kisebb műgyereknek sem volt sok aggódnivalója, az ő sérüléseinek elemzésekor is csak töredékpontok vesztek oda. Az IS 80%-ot kapott ebben a versenyszámban, voltaképp csak pár apró hülyeséggel bukta el, hogy ő legyen az NCAP történetének első ötcsillagos kisdedóvója. Az NCAP olyanokon szőrözött, hogy az első utasülés légzsákjának ki-, vagy bekapcsolt állapotáról az autó csak angolul tájékoztat, meg hogy az ISOFIX-rendszer jelenléte nem elég egyértelmű. Ha lóg egy ISOFIX feliratú gyári Wunderbaum a tükörről, az IS talán ötcsillagos.

 

A tiritarka illusztráció azt mutatja, hogy az IS frontjának megtervezésekor a gyalogosvédelmi szempontok figyelembe vétele nem élvezett kiemelt prioritást. A lökhárítónak, a motorháztető elülső élének, a gépháztető lemezének és a szélvédőkeret aljának egyaránt vannak puhább, a húst-csontot kevésbé veszélyeztető pontjai, de a legbiztosabb módszer, ha egy nagy tempóval érkező kis Lexus előtt találjuk magunkat, egy gyorsan elhadart ima, mondjuk Fortuna istennőhöz.