Javíthatott, és javított is egy kicsit

2009.05.14. 11:06
Az Euro NCAP szervezet adós nekünk egy információval: vajon hány csillagos az a Magentis, amelynek alvázszáma a KNEGE226375109417 előtti?

Mert sajnos csak azt tudjuk, hogy az ez utáni alvázszámú Magentisek már négy csillagot érdemelnek a felnőtt utasok védelmére. Az történt ugyanis, hogy az első teszten az utaslégzsák nem fúvódott fel megfelelően, és ezért a bábu feje nekiütközött a műszerfalnak. A vezetőt helyettesítő babának az alsó lábszárát támadta meg a pedálsor, így a Kia, a jó tanácsokkal gazdagabban, nekiállhatott a típus módosításának.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 28
Frontális: 10 Oldalsó: 14 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 32
Gyalogosbiztonság: 3

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A légzsákot érintő problémák ezzel valóban meg is szűntek, a második teszten már jól működött és megfelelően tartotta meg a nyomást. Azonban a pedálokkal kapcsolatos észrevételeket nem teljesen vették figyelembe, a fékpedál még mindig túl veszélyesen benyomult a lábtérbe. A frontális ütközésnél problémát jelentett még, hogy az elöl ülők lábai nekicsapódtak a műszerfal aljának.

Talán ennek is köszönhető, hogy a sérülési kockázatot szemléltető ábrákon viszonylag kevés a zöld szín. Konkrétan csak a két felnőtt feje, illetve az utas jobb alsó lábszára, a többi rész narancs és sárga színben játszik. Az oszloptesztre a Magentis maximális pontot kapott, és a csipogókkal is jól aratott, de azt túlzás lenne állítani, hogy az eredmény fényes. Igaz, a már említett, szintén kétszer nekifutó 5-ös BMW-től mindössze egyetlen ponttal marad el, és összesen négy csillagot kap. A Magentis egyébként picit több mint 1400 kilós és összesen hat légzsák van benne. (Mivel ez a teszt még 2006-ban készült, nincs az új értékelés szerinti ostorcsapásteszt sem benne, és három osztályzatot kapott a típus.)

A gyermekvédelmi rész már lényegesen gyengébben sikerült. Igaz, a nagyobbik, menetirányban ülő, hároméves gyermeket szimbolizáló dummyt jól védte a rendszer, de a másfél évesnek megfelelő kisebbiket már nem. A frontális ütközésnél kifordult az öv alól a Britax-Römer Babysafe ülés, ami tisztán látszik a videón is. Ez azért meglepő, mert a gyermekülés Isofix-csatlakozós. Az oldalsó törésteszten nem volt probléma, de ez a teljesítmény csupán három csillagot ért a minősítő szervezetnél.

A gyalogosvédelem terén a Magentis eredménye lehangoló, igaz, ha az 5-ös BMW a referencia, akkor a Kia a maga 3 pontocskájával 50 százalékkal jobb nála. Más kérdés, hogy az aktuális Honda Accord ugyanebben a számban 19 pontos. A Magentis kemény lökhárítója már a gázolás elején csúnyán elbánik a lábakkal (nulla pont), de a motorház elülső éle is olyan, mint a vídia (nulla pont). Egyedül a motorház középső részén akad egy kis szekció, ahol némi védelmet kap egy elütött személy feje – kábé ott, ahová egy gyermek feje becsapódna. Minden más helyen komoly fejtörést okoz a dummyknak a Kia limuzin. A harmadik részeredmény tehát joggal: egy csillag.