Az utasokért taxi, a gyalogosokért mentő jön

2009.01.22. 01:03

Egy új Renault frontális ütközésére adott öt Euro NCAP csillag egyáltalán nem meglepő. Viszont az döbbenet, hogy milyen hidegvérű Terminátorként bánik el a gyalogosokkal.

Már számtalanszor megírtuk, hogy a Renault nagyon tud Euro NCAP-konform autókat készíteni. Nekik van a legtöbb öt csillagos modelljük, sőt, két típusuk már két generáció óta tudja ezt a szintet. Az aktuális és az előző Laguna, valamint mostantól a Mégane is. Már az előző, vasaló formájú francia kompakt is begyűjtötte a legmagasabb szintű elismerést az európai törésteszteken. Így aztán nem meglepő, hogy utóda is szinte pontveszteség nélkül vészelte át az elülső és oldalsó töréseket. Ugyanúgy 37 pontot gyűjtött, mint a kategória eddig egyedülálló csúcstartója, a Nissan Qashqai. Viszont a levadászott gyalogosokkal kíméletlenül elbánik.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 37
Frontális: 16 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 39
Gyalogosbiztonság: 11

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az itthon is népszerű 1,5 literes dCi dízelmotorral szerelt, öt ajtós Renault Mégane-t nevezték be az Euro NCAP amortizációs kúrájára, balkormányos változatban és Expression felszereltségi szinttel. Az elöl ülő utasokat két fokozatú első légzsákok, kétkamrás oldallégzsákok, fejlégzsákok, elöl kétszeres övfeszítők, és överőhatárolók védik az új Mégane-okban, de térdlégzsákja még a vezető oldalán sincs. Van viszont a hátsó üléseken is övfeszítő és -erőhatároló, ráadásul a bekapcsolásra figyelmeztető csipogó mind az öt utas helyét ellenőrzi. A hátsó szélső üléseknél Isofix rögzítési helyek várják a gyereküléseket, az fejtámlákat pedig úgy alakították ki, hogy csökkentsék a ráfutásos baleseteknél gyakori nyakcsigolya-szindróma hatásait. Ugyan a tesztek szerint ez nem a leghatékonyabb, de a semminél azért jobb.

Kifejezetten hatékonyan csillapítja a becsapódás energiáját a Mégane első gyűrődő zónája. A 64 km/órás ütközés hatására az A-oszlop például rekordgyanúsan keveset, mindössze egy centi mozdult el hátrafelé. Természetesen az utastérben a túlélőtér nem csökken számottevő mértékben, és a kormány másfél centis oldalirányú elmozdulása sem okoz gondot. A légzsák finoman fogta fel a rázuhanó bábu felsőtestét. A térddel, a sípcsonttal és a lábfejekkel is óvatosan bánik a Mégane, annak ellenére, hogy a kuplungpedál viszonylag jelentős mértékben, 5,4 centimétert mozdult el felfelé.

Oldalütközésen és az oszlopteszten pontveszteség nélkül jutott át a Mégane. A sérülésveszélyt ábrázoló színes rajzocskát pedig olyan zöldre satírozták az Euro NCAP szakértői, mint tehetségesebb óvodások a négy szögletű kerek erdőt.

Ha a kiskorúakat épp egy Renault Mégane-nal szállítják a szülők, akkor nekik szerencséjük van, mert igen biztonságosan utazhatnak. A másfél éves csöppséget és három éves testvérét modellező dummy-kat Britac Römer gyártmányú gyerekülésekbe helyezték az Euro NCAP tesztelői. Az első utas ülésére kerülhet a menetiránynak háttal rögzített babaszék, mivel az előtte lévő légzsák kikapcsolható. Viszont a lufi állapotáról a vezető nem kap teljesen egyértelmű tájékoztatást, de legalább a veszélyre figyelmeztető matrica látványosra sikerült. A teszt során az Euro NCAP bírái nem voltak teljes mértékben elégedettek az Isofix rögzítési helyek kialakításával, de ezen a Renault időközben már változtatott, és az ügyfélautók már az új, módosított Isofix pontokkal készülnek.

Az eddig örömóda után következzenek a Mégane szadista pillanatai. Pusztító páncélökölként vág rendet a gyalogosok között, sem a lökhárító, sem pedig a motorházfedél első éle nem kíméli a gázolás szerencsétlen áldozatait. Ha ez még nem volna elég, a motorháztetőre csapódó fejekre is kemény csapást mér a kompakt Renault.