A biztonságon is spórol a Dacia

Dacia Sandero (2008)

2008.12.04. 18:16

Ugyan a Sandero akcióban 1 649 000 forinttól indul, s ezzel a piac legolcsóbb autója, viszont a törésteszt eredménye is pocsék. A háromcsillagos értékelést ráadásul a magyar egylégzsákos alapváltozathoz képest feláras (utaslégzsákos) modell érte el.

Tényleg hihetetlen, de a Dacia Sandero Access jelenleg akcióban kínált alapváltozatában mindössze a vezető oldali légzsák széria. És nincs benne pirotechnikai övfeszítő sem. Az utas- és oldallégzsákok valamint az övfeszítő évek óta általános biztonsági extrának számítanak, még az olcsó és kiskategóriás autókban is, de a Sandero biztonságtechnikailag is tökéletesen tesco gazdaságos. Viszont az extrák legalább nem túl drágák, az utasoldali légzsákért 50 ezer forintot, az oldallégzsákokért és az övfeszítőkért pedig 80 ezer forintot számláznak a Dacia kereskedők.

Az Euro NCAP két Sandero töréstesztjét végezte el. Az egyiknek ugyan két első légzsákja volt, de hiányoztak belőle az oldallufik és az övfeszítők. Aztán megismételték a vizsgálatot egy olyan Daciával is, amiben már benne volt ez a Nyugat-Európában Safety Pack néven árult extracsomag is. Az eredmény: alapesetben 3, extrásan 4 csillag. Ma már a kisautók között is általános az öt csillag, ráadásul a Dacia a Renault konszern része, amely igazi Euro NCAP specialistának számít. Összesen 12 modelljük kapott 5 csillagos értékelést, köztük a Sandero kategóriatársai, a Clio III és a Modus is.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 24
Frontális: 12 Oldalsó: 12 Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 6

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A biztonságot illetően a Dacia másik újkori modelljéhez, a Loganhoz viszonyítva sincs előrelépés, hiszen a 2005-ös teszten ugyanúgy három csillagra értékelték a lépcsőshátú románt, mint a most a Sanderót. Ha valakinek ez vigasztalást jelent, kapható a Daciáknál is gyatrább védelmet nyújtó autó, úgy hívják Chevrolet Aveo. Ez mindössze két csillagot kapott, abból is lehúztak egyet. De lássuk inkább a Sandero kínos haláltusáját.

Tesztjeihez 1.5 dCi motoros Sanderókat választott az Euro NCAP, ezek 1105 kg-ot nyomnak. A videón is jól látszik, hogy a karosszéria strukturális merevségének határait feszegeti egy ilyen erejű frontális ütközés. A tetőlemez kicsit megroggyant, de ami talán ennél is aggasztóbb, az A-oszlop alsó részén elengedett néhány hegesztés. Ennek ellenére a 64 km/órás ütközés még nem jelent túlzott sérülésveszélyt, a légzsákok időben kinyíltak és megfelelően fogták fel az utasok előrelendülő felsőtestét. A feláras övfeszítővel és överőhatárolóval is ellátott modell esetén a mellkas védelme még jobb, mivel ez a biztonsági felszerelés csökkenti a terhelést. Keményebb becsapódás vár a lábakra, amiért pontokat is veszített a román kisautó. A vezető oldalán a kormányoszlop és annak magasságállítója, valamint a műszerfal alsó részét borító kemény műanyagok, míg az utas oldalán a durva plasztikból készített kesztyűtartófedél okozhat sebesüléseket, illetve a légzsáktakaró és. Utóbbi persze nem jelenthet problémát a magyar alapváltozatnál.

Az ütközés következtében a pedálok igen jelentős mértékben mozdultak el a helyükről, a kuplung 120 millimétert jött hátra, az egész egység pedig 67 millimétert csúszott felfelé. Ennek ellenére a sípcsont és a lábfej sérülésveszélyét alacsonynak értékelte az Euro NCAP, a lábtér csökkenését pedig nem túl jelentősnek.

Az oldallégzsák nélküli Sandero oldalütközéskor nem nyújt túlzottan acélos védelmet, különösen a mellkas sérülésveszélye nagy. A Safety Packos modell jobban vizsgázott, bizonyítva, hogy jó találmány az oldallufi. Ha van, jelentősen csökkenti a mellkas terhelését, de jobban védett a hastájék és a medence is. Ezt a modellt már oszloptesztre is érdemesnek ítélte az Euro NCAP, és nem hiába. A Sandero Safety Pack-nak jár érte a maximális két pont, így a felnőtt utasok védelmére a csupasz modell 24 pontjával szemben összesen 31 pontot kapott, ami már négy csillagot ér.

Szerencsére legalább bébicsősznek nagyon lelkiismeretes a Sandero, féltve óvja az apróságokat. A széria Isofix rögzítési helyekhez kapcsolt, Römer márkájú gyermekülésekben mind a másfél, mind a három éves csöppségeket modellező bábuk megfelelő védelemben részesültek, a frontális és az oldalütközések során egyaránt. Csak a figyelmeztető jelzések és a veszélyt jelző feliratok nem elég egyértelmű és hangsúlyos elhelyezése miatt fanyalog az Euro NCAP, mint szinte minden új autó esetén.

A Dacia Sandero unalmas formái, a szürke utcaképbe olvadó vonalai többszörös veszélyt jelentenek az óvatlan gyalogosokra. Egyrészt piszok nehéz észrevenni, hogy vészesen közelít és el fog gázolni. Másrész, ha már megtörtént a baj, akkor sem különösebben kíméletes. A lökhárító és a motorháztető éle annyira gyilkosan kemény, hogy nulla pontot kapott, de a motorházfedél sem fogja fel túl finoman a becsapódó fejeket. A gyalagosvédelem összeértékelésében az elérhető négyből sovány egy csillagot kapott az ötajtós Dacia.