2006.03.22. 11:35

Elődje 2001-ben az utasvédelmi skálán még csak három csillagig jutott, az új modell viszont kifogástalanul megfelelt az elvárásoknak. A gyalogosok számára édesmindegy, hogy vadiúj vagy ötéves autó kapja őket telibe: a gázolás maradt kétcsillagos. Az előző Zafira idején az NCAP még nem osztályozta a gyermekvédelmet; az új generációs vas négycsillagos eredménnyel oltalmazta az új generációs hús-vért.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 16 (44%)

Az EuroNCAP a Small MPV kategóriába, vagyis a kis egyterűek közé sorolta a Zafirát. Ez a mezőny elég vegyes, a minősítő intézet bedobált ide mindent a teherautóból lett Berlingótól az aprócska Ford Fusionon át a Mercedes Vaneóig. Ha feltesszük, hogy ezt a cikket most azok olvassák, akik ötnél több üléses egyterűekben érdekeltek, alaposan leszűkíthetjük a számukra izgalmas kört. A Zafirával egyívású versenyzők közül a Honda FR-V négy csillagot ért el, szintén ötösre vizsgázott viszont a Mazda 5 . A régebbi modellek közül a VW Touran és a Corolla Verso akad fent azok rostáján, akik kompakt buszlimuzinjuk kiválasztásának folyamatában feltételül szabják az öt csillagot. Biztos van más biztonságos hat-hétüléses is, de például a Grand Scénicet még nem tesztelte az NCAP.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

1448 kilogramm tömegű, 1,6 literes benzines, Enjoy felszereltségű Zafirák végezték be életüket az NCAP laborjaiban. Az ABS szériatartozék az autóban, viszont a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető berendezés csak a vezetőre ügyel. A frontális ütközési próbán a karosszéria minimális mértékben torzult, a vezetőoldali ajtó úgy nyílt a 64 km/h-val elszenvedett csatt után, mintha mi sem történt volna.

A masszív utascella (ahogy az NCAP fogalmazott: "extrém merev"), a kétfázisú légzsákok, öv-előfeszítők és erőhatárolók is példásan végezték munkájukat, a dummy-k haja szála se görbült A sofőr lába már inkább, ez a végtag erőteljesen nekiütődött a kormányoszlopnak és a magasságállító karnak, a karambolban egy igazi ember alighanem látványos és fájdalmas sérüléseket szenvedett volna. Ettől eltekintve a lábtérben nem észleltek jelentős izgés-mozgást, a pedálok maradtak, ahol voltak.

Az oldalütközési próbákat még derekasabban állta ki az Opel. Az első ülésbe épített oldallégzsákok és a felfúvódó függöny százszázalékos eredményt hoztak mind a póznateszten, mind az oldalról támadó deformálódó akadály esetében.

A gyermekek védelmében is derekasan kiáll a Zafira. A szokásos másfél és hároméves gyerekmakettek a szokásos Britax Römer ülésekben kuksoltak, a nagyobbik szépen becsattintva az ISOFIX-kapcsokkal, a kisebb pedig a menetiránynak háttal, a felnőtt övvel bekötve. Az ütközések alatt mért terhelési értékek bőven belül voltak a sérülés nélkül elviselhető határokon, csak a kisebb baba nyakára és a nagyobb mellkasára jutott jelentékenyebb erő a frontális karambolban. Ennél sokkal aggályosabbnak ítélte az NCAP az anyósülés bekapcsolt légzsákja és az ide háttal bekötött gyerekülés együttes veszélyét nem elég határozottan jelző figyelmeztetést; mindössze egy könnyen lekapargatható matrica volt a műszerfal utasoldali külső felén. A napellenzőcímkéről megfeledkezett az Opel.

A gyalogosok sem járnak nagyon rosszul, ha egy épp egy Zafirát választ elgázolásuk eszközéül a sors. A lökhárító viszonylag puhán olvasztja magába a járókelőket, a motorháztető teteje is elég lágy azokon a foltokon, ahol egy gyermek vagy felnőtt feje találkozik vele. Gond a gépháztető elülső élével van: ennek kialakításánál a tervezők nem számoltak combokkal és csípőkkel.