Kis kék darab történelem

2004.12.01. 09:41

A luxus a beltérben is mindent eláraszt. A bőrnek kellemes kárpit nem az autó gyári üléshuzata, de a korabeli prospektus szerint ilyen is létezett annak idején. Az ülések billenthetők, a háttámla dőlésszöge kevéssé ergonomikusan, de nagyon aranyosan, egy ütközőt villáskulccsal tekergetve állítható. Olyan extra tartozékok teljesítik ki a trabantozás alapélményét, mint a lábbal kapcsolható elektromos szélvédőmosó szivattyú vagy a szivargyújtó a baloldali kapcsolósorban.

Az index visszajelzője jobbra indexelésnél jobbra, balra jelzésnél balra villog, ezt a Twingo például a mai napig nem tudta megoldani. A nyugatnémet autókhoz hasonlóan az indexkarral kapcsolható a jobb vagy bal parkolófény. A Berlin rádió középre helyezett hangszóróján vígan szól a Kossuth - igaz más semmi. Korabeli magyar gyártmányú halonnal oltó - a gyárilag kialakított helyen!

A fűtés-szellőzés sem egyszerű a Trabin. Ha felnyitjuk a motorháztetőt (természetesen van motortér-világítás, a zajszigetelő textílián pedig ott fityeg a címke), egy gégecsövet egyik csonkról a másikra dugva választhatunk, hogy hűvös vagy valamelyest felfűtött levegő kerüljön a kabinba. A motortérben van még egy kis meglepi: a jobb első doblemez mögé pont befér a " DeLuxe-doboz", ami elegáns gyári szerszámkészletet rejt.

A kor szelleme mégis akkor járja át az embert legintenzívebben, amikor kipakolja az autó csomagtartóját. Már eleve a zárgomb: nem az a gagyi, ami a későbbi Trabikról ismerős, hanem egy ergonomikus, két ujjal kezelhető iparművészeti műremek. Belül pedig ott a veteránbörzékről származó '64-es prospektus, korhű merkuros mentődoboz, izzókészlet, kétrészes, feltekercselhető hatalmas elakadásjelző háromszög és katonai vászonba csomagolt kis útiműhely. Térkép, autópályák és Erzsébet híd nélkül. A legszebb a pótkerékbe illeszkedő tartaléküzemanyag-tartály, kis tölcsérrel.

A gyár üzenete

Pontosan reális időnkben szívesen gondolunk a messze történő utazásokra, kényelmesen, függetlenül, megbízhatóan, gyorsan kívánunk utazni. A "Trabant 601" teljesíti az Ön autós kívánságait. Műszakilag szakszerű, valódi értékkel, megfogható valóság. Messze távoli célok most egészen közel kerültek - a tenger, a napfény, erdő és hegyek ...
A "Trabant 601"-nél a legjobb: Ezt a gépkocsit képes megvásárolni! A találkozás első pillanatától már tartós autós időszak kezdődik. Ehhez kívánunk Önnek kellemes utazást az Ön "Trabant 601"-esével.

VEB SACHSENRING
Automobilwerke Zwickau
Német Demokratikus Köztársaság

A Trabant 601-es kifejlesztését nem támogatták az NDK-ban, teljesen titokban folyt a dolog. 1963 végén a Lipcsei vásáron mutatták be a modellt; a pártvezetés tiltakozott, és különböző következményeket helyezett kilátásba, a nagy közönségsikerre való tekintettel 1964 júniusában mégis elkezdhették a sorozatgyártást.

Pár száz méteren át vezethettem is a kisautót. Maradandó élményt nem hagyott bennem a trabantozás, de egy csaknem negyvenéves Trabira nézve szerintem hízelgő, ha azt mondom: úgy megy, mint bármelyik másik, jóval fiatalabb társa. Pöccre indul, normálisan gyorsul, könnyen jár a váltó, említésre sem méltó a fékhatás - a hang pedig ugyanaz a dammm-daradammdammdammdamm-daaaaaaammm, amit bármely más Trabantból hallani.

Trabant 601 - 1966

Törökbálinton próbáltuk ki az autót, a városka határában lévő hullámvasútszerű emelkedőkön-lejtőkön a Trabi úgy vágtatott, mint a szél. Megközelítettük a félelmetes 70 km/h sebességet, kátyúkon száguldottunk át, elsőbbséget adtunk és kaptunk, világítottunk, dudáltunk és indexeltünk. Aztán visszamentünk a garázshoz, ahol az öreg kék Trabi egy felújításra váró P70 és egy metálkék Schwalbe társaságában tért nyugovóra. Éljenek boldogan még százhúsz évig!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.