Akkor szóljatok, ha már négyötven a gázolaj

2008.05.29. 01:43

Adatlap Volvo V70, Xc70 2.0d Momentum - 2007

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.4 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 10 130 000 Ft

A Volvo egyetlen szerencséje, hogy nem fogtak hozzá az öthengeres dízel csonkításos visszafejlesztéséhez, egyszerűen átvették a Fordokban is használt, Peugeot-Citroën-féle, kétliteres HDI-t, változó geometriájú turbóval , közös nyomócsöves befecskendezéssel , részecskeszűrővel. Igaz, hogy csak 136 lóerő, de 320 Nm akkor is 320 Nm. Ja, és hatos váltó is jár hozzá. Nem volt más dolguk, mint az áttételeket a jármű testességéhez igazítsák – a józan ész határain belül.

Momentán az a meglepő, mennyire jól sikerült: városban (hetvenig) jól használható az első négy fokozat, nagyjából ahogy egy városi kiskocsin. Gyakrabban kell váltogatni, mert a használható sáv szűk, de ez nem zavaró. A rettenetesen nyomatékos PSA-dízel tulajdonképpen már ezertől húzna valamennyire, de itt még vibrál. Íme a négy henger hátránya, hiszen az igazi Volvo-motoroknál ez 1200-nál megszűnik , a kétliteres kisdízel viszont 1500-tól simul ki. Innen viszont rettenetesen jól húz, kétezertől begyújtja a pótrakétákat, és négyezerig pörgetve nagyot ugrik.

Tovább húzatni viszont felesleges: ha előbb kapcsolunk fel, megint a csúcsnyomaték zónájába esik a fordulat, tehát jobban gyorsul a kombi, mintha leszabályzásig kergetnénk. Nagyjából 70 km/h az a tempó, ahol ötödikben már elmegy, de még nem gyorsít, a hatodikat pedig az országúti utazótempónál érdemes elváltani. Innentől kellően alacsony fordulaton duruzsol a motor, a menetzaj közepesen lesz erős. Pályán hiányzik a kocsiból a nagy dízelek fölényessége, de teljesen korrektül utazik hosszasan a V70.

A 11 másodperc körüli nullaszázas gyorsítás is azt jelzi, hogy nem emelkedik ki az átlagból, de a gyakorlatban jól használható az a pár másodperc, amíg igazán nagy erőt ad le a motorja. A realitásokhoz az is hozzátartozik, hogy a már említett BMW 520d ugyanekkora tömeggel, csomagtartóval, sokkal nagyobb presztízzsel bizony 8,5 másodpercen belül van százon – ők 177 lovasra fújták fel egy remek turbóval a kétliteres dízelüket. Alig drágábban.

A Volvo valószínűleg másoknak szól. A könnyű kormányzás, a kis erőre működő fék, az utánozhatatlan kényelmű első ülések és a nem különösebben sportos kanyarvételek is jelzik, hogy a nyugodt komfort volt a célkeresztben, amikor a technikát behangolták. Igaz, a szervó ereje állítható a menüből (!), de nagy tempónál így is kicsit érzékenyebb a kelleténél. Az viszont nagyon jó, hogy a fronthajtás nem akarja kitekerni a kezünkből a kormányt, még a komoly gyorsítás közben sem. A rugózás viszont meglepően ráz a keresztbordákon, miközben (szintén meglepő módon) beállításért nyöszörög a csomagtérajtó.

És ami a legjobb az alapdízel-V70-esben, az a fogyasztása. Egy legalább ilyen jól vezethető benzinmotorral ugyanez a kocsi legalább 10-11 literes átlagot produkálna a gyakorlatban. Ehhez képest a dízel a minden gond nélkül eljár 7-7,5 literrel, országúton pedig még ennél is kevesebbel, de még a legreménytelenebb városi dugókban is elevickél 9 literből. Hiába drágább tehát a gázolaj, hiába kalkulálhatunk egy picivel magasabb fenntartási költséggel, ez a kétliteres dízel változat a legjózanabb választás az egész V70-sorozatból. Legalábbis addig, amíg a gázolaj ára 450 Ft alatt marad, úgy, hogy közben a benzin megreked a mai 310 forintos szinten.

Elektronikus kézifék
A kézifék nincs behúzva – de nyomni kell

A Volvo azon kevés autómárka közé tartozik, ahol lefordítják magyarra a kocsi fedélzeti számítógépének feliratait. Tekintve, hogy ez a legmerészebb becsléseim szerint legalább tíz kilobájtnyi adatot jelent autónként, sújtsa a dolgozó nép megvetése az idegenül beszélő drága autókat, holott egy pár tízezerbe kerülő mobiltelefon, digitális fényképező már tud magyarul. Ezért igazán szemétláda vagyok, amikor megemlítem: a Volvo elektromos kézifékének gombját nyomni kell ahhoz, hogy a kéziféket aktiváljuk. Ha viszont elfeledkezünk róla, azt írja ki a kijelzőre, hogy „a kézifék nincs behúzva”. Persze a fordító ezt nem tudhatta, amúgy remek munkát végzett. Csak én valahogy nem bízok az elektromos kézifékekben. A Volvóé egyébként félig automata, vagyis old, ha elég határozottan indulunk el, viszont behúzni (= benyomni) mindig nekünk kell, a gomb kicsit messze esik, nyújtózkodni kell érte.

Totalcar értékelés - Volvo V70, Xc70 2.0d Momentum - 2007

Jó regadó-kategóriába tartozik, keveset fogyaszt, s a kis dízellel nem is mozog nehézkesen. Aki szeret váltogatni, csakis ezt válassza. Magas taxisok viszont ne ezt vegyék Mondeo helyett, nem lesz mögöttük elég hely.