Idegen szívvel

2005.05.19. 08:47

Adatlap Volvo S80 2,5d - 1998

  • 2460 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 290 Nm @ 1900 rpm
  • 4 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.2 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km


Megint kijön elém egy alsóközepes, de tisztelettudóan, elnézést kérő kormánymozdulattal vonul vissza a kamion elé. Aztán kíváncsian tekinget a tükörbe: mi van, miért nem megy el ezzel a fekete böszmével? Pár perccel később óvatosan kiteszi az irányjelzőt; azt várja, hogy - a felsőbbrendűségemnél fogva jogosan - nem engedem be, de téved. Hosszú a sztráda, tucatszor ismétlődik a szituáció. Nézegetnek hátra, és remélem, nem látják, hogyan fehéredik a bütyök a kormányt markoló kezemen, görcsöl a lábam a tövig nyomott gázpedálon, torzulnak a vonásaim.


Elsô körben ez volt a maximum

Félúton előrébb húzom az ülést, csakhogy ez sem segít, már homorú a tűzfal, mégsem képes 175 fölé gyorsulni. Istenem, most tanítasz az alap-Clió tiszteletére, amikor késésben vagyok?! Igen, ez a rutintalannak látszó sofőr által vezetett, két további utassal súlyosbított, bármilyen komoly teljesítményre utaló feliratot és megjelenést nélkülöző Renault úgy játszadozott az S80 2,5D-vel, mint Jerry Tommal.


A négysebességes automata váltó kitűnő partnere volt az életunt motornak. Először úgy vélekedtem, túl hosszú a végáttétel, de hát 3100-tól meredeken zuhan a nyomatékgörbe. Így érthető, miért csak kétezer a fordulat száznál, és miért nem kapcsol vissza (még mechanikus beavatkozásra sem) 140 felett negyedikből. Négyezer-ötszáz körül le is szabályoz; ezt onnan tudom, hogy kettesben kipróbáltam.

Rettenet volt, ezért kérem az Olvasókat, árasszanak el együttérző leveleikkel. Másnap stopperrel a kezemben vonultam ki az autópályára, és megdöbbentő adatokat kaptam: 0-100 km/h-ra 16 másodperc; 100-140: 19,5 s; 140-160: előbb merült le az elem az órában. Visszavittem a tulajdonosához, és a barátságot elfeledve fennhangon szidalmaztam.


Érdemes volt: gyors szerviz, és kiderült, a gyanakvásom jogos: valami rohadt kis szenzor bedöglött, ezért tudott leckéztetni a teljes M3-as. A pótteszten a műszaki táblázatban közölt értékeket mértem, ezek gyakorlatilag azonosak az ellenőrzésképpen kipróbált D5-sével. A buzgón lehúzódó sofőrök joggal előlegezték meg a bizalmat, most már élni tudtam vele. Csak a német sztrádán érvényes, de 160-170 körül kényelmesen utazhatunk a 2,5D-re hagyatkozva, és a kétszáz sem a prospektust írók vágyálma.


Imigyen új erőre kapva a váltót sem érheti panasz, hamar felkapcsol ugyan, de pont jókor, mielőtt elfogyna a szusz a motorból. Persze a D5-höz kapcsolt ötsebességes finomabb is, jobban meg is találja az optimális nyomatékot, de ez a konfiguráció azonos évjáratnál úgy egymillióval drágább.

A fogyasztás nyolc liter körüli (kivéve a kereskedelmi igazgató ismerősömét, aki képes kétszámjegyű adatot bevinni a fedélzeti komputerbe), ráadásul gázolajból, az áfát visszaigénylők számára további 20%-os spórolással. Ehhez el kell viselnünk a hidegen bősz hangú, melegen kevésbé tolakodó csörgést; bele kell törődnünk a Volvo remek benzines turbóihoz képest szerény rugalmasságba; át kell siklanunk a némileg magasabb vételáron.

Ár-érték aránytalanság

Ami 3,5-4 millió között van. Szörnyen vágyom egy ilyen autóra, de ha félreteszem a presztízsszempontokat, akárhogy számolom, sohasem térülne meg az ötéves S80-as. Ráadásul a bőrön kívül a tesztautó felszereltsége is éppen a mostani alsóközép-kínálatot éri el: villanyablak és -tükör, manuális klíma, központi zár, STC, pár légzsák. Jó, eredetileg abban a Németországban helyezték üzembe, ahol a puritanizmus fészkel. Egykori német autóm , egy 92-es, 1,8-as automata Passat összes kényelmi extrája az egyébként zárlatos ülésfűtés volt. Mégis, gondoljunk bele, mennyivel kerül többe előállítani a "digitklímát" vagy cédés rádiót szerelni a műszerfalba? Szerintem méltatlan a presztízsmárkák gyártóitól ilyen csupasz modellt kiengedni a gyárkapun.


A térkínálat csodás, az ülések kényelmesek, a csomagtartó elnyel jó pár batyut, a biztonság érezhetően körülfog - de nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy ez egy drága alapverzió. Amiből szerencsére nagyon kevés van, könnyebb olyat találni, ahol a gombrengeteg átlátásához bentlakásos tanfolyam szükségeltetik. Kár, hogy zörög a műszerfal, beázik mindkét első lámpa, és a W-gomb csak akkor látszik, ha parkoló fokozatban áll a váltókar: olcsón megszüntethető, de bosszantó hibák. A motor vibrációját még nem is említettem: alapjáraton (üres fokozatban) olyan, hogy egy forgalmas vasúti híd dilatációs hézagán hamarabb elszenderednék, mint itt.

Teszt: Volvo S80 2,5D - 2000

Úgy tűnhet, itt-ott elmarasztalom az S80-ast a viszonylagos alulmotorizáltságáért. Csakhogy ami itt hátrány, máshol kifejezett előny. A Volvo a környezettudatos állampolgároknak kedvez, amikor nem gyárt az optimálisnál másfél-kétszer nagyobb motorokat*. Azért sem vásárolnék négyliteres benzinfalót, mert akkor a 20+ fogyasztáshoz tartozó füstgázzal szennyezném a levegőt. Ebből következőleg nem igazán indokolt a D5-nél nagyobb blokk a két tonnánál könnyebb személyautókba. Ezzel is bőven össze tudunk gyűjteni többéves áristomra való büntetést egy országos közlekedésbiztonsági ellenőrzésen végigrobogva.

*A megállapítás jelen helyzetre érvényes. Egy fecsegő alkalmazottól tudjuk, hogy a 2006-os új S80 V8-as blokkal kíván tarolni az észak-amerikai piacon.

Műszaki adatok:

Volvo S80 2,5D

Méretek
Hosszúság: 4822 mm
Szélesség: 1832 mm
Magasság: 1453 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1582/1560 mm
Fordulókör: 11,9 m
Önsúly: 1677 kg
Csomagtér: 460 l
Légellenállási tényező: 0,28
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros dízelmotor turbófeltöltéssel, elöl, keresztben beépítve
Lökettérfogat: 2460 ccm
Furat/löket: 81/95,5 mm
Max. teljesítmény: 103/140/4000 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 290/1900-3100 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 5/10
Sűrítési viszony: 20,5:1
Erőátvitel, váltó: elsőkerék-hajtás, 4 sebességes, elektronikusan vezérelt automata, téli fokozattal
Menetteljesítmények saját mérések alapján
Végsebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h = 10,2 s; 80-120 km/h = 8,8 s; 100-140 km/h = 9,5 s
Tesztfogyasztás: 8,27 l/100 km
Üzemanyagtartály: 80 l
Futómű
Független első futómű rugóstagokkal, multi-link hátsó futómű alumínium segédvázon
Gumi: 205/65 R 15
Fékek elöl/hátul: 286 mm átmérőjű hűtött tárcsa / 288 mm átmérőjű tárcsa

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.