Élet, túl a félmillión

2007.09.12. 02:23

Adatlap Volkswagen Passat 1,9 Td - 1996

  • 1896 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 110 LE @ 4150 rpm
  • 235 Nm @ 1900 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.1 másodperc
  • Végsebesség:
    188 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Megy is, mint a veszedelem. Mindig azonnal indul (hidegen persze illik kivárni a pár másodperces izzítást), már alapjárat közelében is jól húz, nem úgy, mint a mai környezetvédők. 1900 körül már felépül a turbónyomás, megérkezik a 235 Nm nyomaték, 2500-tól 4200-ig pedig kifejezetten dinamikusan, erőteljesen cibálja a motor az 1,4 tonnát. Ötödikben száznál 2200 körül forog. És közben alig eszik. Nem ördöngösség 6 liter alatt tartani a fogyasztást, ráérősebbek az ötöt is megcélozhatják.

Ráadásul ez a kombi irgalmatlanul tágas. Ha papíron, literre mérve vannak is nagyobb csomagtartójú kombik, mint ez a másfél köbméteres, az utastér, különösen a hátsó lábtér tágassága példátlan. Ha a limuzin négyhullás, akkor ez a karosszériaváltozat lehajtott hátsó ülésekkel legalább tíz.

Részleteiben viszont ugyanaz a kimunkálatlanság figyelhető meg, mint külsejében. Hiába, ez a modell még a Volkswagen csillapítottan visszacsapódó kapaszkodós korszaka előtt készült. Az utaslégzsákkal felszerelt példányokban például egyáltalán nincs kesztyűtartó. Az ülések nehézkesen állíthatóak, a kárpitok, műanyagok tartósak, de kellemetlenül ridegek. Ha akad is pohártartó egy jobban felszerelt példányban, látható, hogy csak úgy odaragasztották középkonzol oldalára. A gyárnak nyilván az utolsó utáni pillanatban jutott eszébe, hogy akad olyan elvetemült, aki autózás közben megszomjazik.

A gépészeti lényeg viszont nagyon rendben van, ez a tízéves Passat az öröklétnek gyártott autó. A kormány pontos és direkt, a váltókar rövid úton, nagyon precízen jár, szinte a BMW-ket is megszégyeníti. A kapcsolók keményen kattannak, mintha a picit napszítta, picit kifényesedett felszín alatt vadonatúj lenne az egész. Mindez egy majd háromszázezret futott autóban! Kedves olvasó, ha Passatot akar venni, gondolkodjon el majd a kiszemelt autóban, vajon akkor mennyit kellett használni, hogy kilazuljon a bajuszkapcsoló, lötyögjön a váltó, elgyengüljön a csomagtérajtó teleszkópja.

VW Passat 1,9 TDI

Vásárlásnál tehát általában nincs lehetőség a valós futásteljesítmény megállapítására, marad a klasszikus dinnyeütögetésszerű állapotfelmérés. A motor induljon könnyen, ne füstöljön kéken, fehéren. Az autó fusson egyenesen, álljon meg, ha kell, de ha kopog a féltengely, nem emel ki rendesen a kuplung, lóg a kormánymű, akkor sem biztos, hogy le kell mondani a vásárlásról: egy 11-12 éves Passat híresen olcsón javíttatható autó. Csak a szinte biztos félmilliós futással kell kibékülni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.