Egy vérből valók

2005.06.06. 11:49


Az új Zafira választható különleges alakú panorámatetővel. A négy ablak hosszában helyezkedik el, köztük középen lehajtható rekeszeket építettek be. Kívülről az autó középvonalában végighúzódó taréj igazán egyedivé teszi a panorámatetős Zafirát. Az üvegek sötétítettek, és elektromos roló árnyékolja őket. A lefelé nyíló dobozok hasznosíthatóságát bátorkodom megkérdőjelezni. Képzeljük csak el, micsoda csörgés-zörgés lehet a fejünk fölött, ha mind az öt rekeszben van valami.


Sokkal többre értékelem az Opel FlexOrganiser rendszerét, ami pont az elszabadult tárgyak megfékezésére szolgál. A hátsó traktus oldalfalán kiképzett sínekhez rengetek kiegészítő rögzíthető, a sima hálótól a dobozok kampók, hevederek soráig. Az elakadásjelző háromszöget és az elsősegélydobozt az ötödik ajtó belső felébe süllyesztették.





A családapáknak lesz gondjuk a motorválasztásnál. A Zafira háromféle dízellel és négyféle benzinessel kapható, és hogy nagyobb legyen a zavar, hat- és ötsebességes kézi és hat-, illetve négysebességes automata váltó is szóba jöhet. Én az 1.9 CDTI ECOTEC motort és a hatsebességes automatát választottam, ezt a konfigurációt szívből ajánlom.

Figyelmes szülő csak automatát választ, hogy ne legyen bonyodalom a hátrapofozással, és szerintem családi viszonylatban az 1,9-es, 120 lóerős dízel is elégséges. Nem ment rosszul, és a nyolc liter körüli fogyasztás is jó. A végsebesség a gyári adatok szerint, 182 km/h, üresen ezt könnyedén teljesítette.

Motorválaszték

Motor Telj. Nyomaték Végseb. Gyorsulás Fogy.
  kW/LE Nm km/h s l/100km
1.9 CDTI ECOTEC 74/100 206 174 14,1 6,1
1.9 CDTI ECOTEC 88/120 280 183 12,2 7,2
1.9 CDTI ECOTEC 110/150 320 202 9,8 6,2
                 
1.6 TWINPORT ECOTEC 77/105 150 176 14,3 7,1
1.8 ECOTEC 103/140 175 197 11,5 7,6
2.2 DIRECT ECOTEC 110/150 215 200 10,6 8,2
2.0 TURBO ECOTEC 147/200 262 225 9,8 9,5

Komolyan figyeltek a biztonságra. Amíg az előző generáció csak három csillaggal végzett a EuroNCAP törésteszten, addig az új az ötcsillagosok táborába lépett. Külön figyelmet érdemel, hogy a gyermekek védelmét négy csillaggal jutalmazták, ami ebben a kategóriában nagyon jónak számít. Egyedül a gyalogosvédelemmel voltak gondok, ott négy csillagból kettő jutott. Vigyázzanak a gyalogosok magukra.




A vason kívül komoly villanyos rendszer is ügyel a családra. A Zafira futóművét elektronika felügyeli 500 kB/s sebességgel rohangáló adattömegek segítségével. Mágnesszelep vezérli a négy lengéscsillapítót, és az útviszonyok, a jármű mozgása és a vezetési stílus figyelembevételével fokozatmentesen szabályozza a csillapítást. A rendszer munkájában közreműködik az ESP menetstabilizáló, a TC kipörgésgátló, a CBC kanyar-fékerőszabályzó is. Ha már itt tartunk, az elektrohidraulikus szervokkormányt (EHPS) is a csapatba sorolnám.


Van még egy érdekesség: a tervezésnél külön figyelmet fordítottak a javíthatóságra. Vannak karosszériaelemek, amelyek csavarkötéssel oldhatók, így gyorsan cserélhetőek. A kábelkötegek több részre osztottak, hogy ha például a menyét szétrágja, csak egy részegységet kelljen cserélni. Az első karosszériaelemeket több részre osztották, így a koccanásos ütközésekkor kevesebb dolgot kell cserélni. A motorháztető alatt a drágább alkatrészeket hátrébb, védett helyen helyezték el.

Opel Zafira - 2005

Be kell vallanom, nem gondoltam volna, hogy ilyen jó kis autó az új Zafira. Egész jól néz ki, főleg taréjjal és nagy bakancsban. A tesztelt változatra sem lehet panaszom, mégis a cikk végén a "nem kéné"-re kattintanék. Nincs semmi baj vele, csak nem én vagyok a célközönség. Talán majd pár év múlva.