A cikket a Zeiss támogatta

Nem sokat ér a biztonsági elektronika jó látás nélkül

2017.11.15. 07:30
Sokan fals biztonságérzetbe keverik magukat, amikor az autók biztonsági elektronikáiban bíznak. Habár egyre fejlettebbek a vezetéstámogató rendszerek, még mindig a sofőr dönt és vállalja a felelősséget. Ehhez a minden körülmények között tiszta látás elengedhetetlen.

Kutatások szerint az emberek több mint ötven százalékának szüksége lenne valamilyen szemüvegre, Magyarországon mégis közel másfél millióan vannak azok, akik, bár rosszul látnak, de nem hogy szemüveget nem viselnek, még sohasem vettek részt látásvizsgálaton sem.

A problémakör korosztálytól függetlenül mindenkit érint, de talán a leginkább a 40-45 éves korosztályt, hiszen ebben az életkorban alakul ki a presbiópia, más néven öregszeműség. A kor előrehaladtával a közeli tárgyak, apróbb szövegek olvasása nehézkessé válik. Ha ön is azzal trükközik, hogy a könyvet, tabletet igyekszik egyre távolabb tartani, hogy élesek legyenek a betűk, akkor jól ismeri a jelenséget.

Sajnos a legtöbben csak akkor gondolkodnak el szemüveg beszerzésén, amikor már nem tudják olyan hosszúra nyújtani a karjukat, hogy éles legyen a kép, miközben távolra is szükségük lehet szemüvegre. Vagy nem foglalkoznak a problémával eléggé, vagy mivel sosem voltak látásvizsgálaton, elképzelni sem tudják, mit jelenthet a jobb látás a gyakorlatban.

Az agy egyébként sokáig igyekszik korrigálni a látásproblémákat, csakhogy ez rengeteg energiánkba kerül. Vezetés közben figyelmünk megoszlik, stresszhelyzetben a reakcióidőnk megnő, amin akár életek is múlhatnak.

shutterstock 41754469

Miért fontos a vezetésre optimalizált szemüveg?

A közlekedés veszélyes üzem, így törekednünk kell arra, hogy vezetés közben minél kevesebb zavaró tényező akadályozzon bennünket. Egy rosszul kiválasztott szemüveget viselve hamarabb elfáradunk és gyengébben teljesítünk vezetés közben, a legrosszabb esetben (különösen este, vagy rossz látási viszonyok között) veszélybe sodorhatjuk nem csak saját magunkat, de a többi közlekedőt is.

Érdemes belegondolni, hogy egy piackutatás szerint a szemüvegviselők 86%-a autót is vezet. Talán nem is vagyunk tudatában, hogy milyen sok mindenre figyelünk vezetés közben. Ezt mutatja be ez a videó. 

Vezetés közben is kétségkívül igaz: a szemünk a legfontosabb érzékszervünk. Ráadásul az emberi test nem arra lett kitalálva, hogy nagy sebességnél kelljen a másodperc tört része alatt alkalmazkodni különböző szituációkhoz. Ha a külső körülményeket nem tudjuk az érzékszerveink képességeihez igazítani az adott helyzetben, akkor az érzékszerveinket, jelen esetben a szemünket kell a lehető leghatékonyabban kihasználnunk. Ehhez pedig elengedhetetlen a jó látásteljesítmény, amit ha szükséges, a mai modern szemüveglencsékkel könnyedén elérhetünk.

Alagútból kijövetel utáni fényvakság? Fákkal tagolt, erdős útszakaszokon beszűrődő fény? Éjszakai vezetés? Rossz látási körülményeket okozó időjárás? Ezekkel mind találkozunk a hétköznapjaink során, a forgalomban élet-halál kérdése is lehet, hogy minél könnyebben tudjunk alkalmazkodni az ilyen szituációkhoz. Ma már a szemüveglencse gyártó ksci-fi-be illő technikákkal, külön vezetésre optimalizált lencsékkel igyekeznek segíteni ezeken a problémákon.

Fényérzékelés

Az emberi szem, azon belül is a pupilla folyamatosan alkalmazkodik a különböző fényviszonyokhoz. Nappal, jó (fotopikus) látási körülmények között szűkül a pupilla, így a nagy mélységélességnek köszönhetően jól láthatunk.

Este azonban ennek a teljes ellentéte történik, amit szkotopikus látásnak nevezünk. Ilyenkor a pupillánk tágulni kezd, szemünk adaptálódik a gyengébb fényviszonyokhoz, ezáltal csökken a mélységélesség, így a jól belátható útszakasz is rövidebb lesz. Azon belül viszont – ideális esetben, ha nem szükséges optikai korrekció – élesen látjuk a tárgyakat.

shutterstock-latasi-viszony-zeiss

Az igazi probléma szürkületben vagy nappal, esős időjárás közben jön elő – mezopikus látáskörülmények között -, amikor a szemünk nem tud stabil méretű pupilla átmérőt választani, így általánosságban elmondható, hogy egy köztes értéket lő be, de természetesen a változó körülményeknek megfelelően folyamatosan változik a mélységélesség. Ilyenkor a térérzékelés és a távolság helyes felmérése is nehezebbé válik, és hamarabb elfáradunk vezetés közben. Ma már léteznek olyan szemüveglencsék, amelyek kifejezetten a mezopikus körülmények között igyekeznek kellemesebbé tenni az életünket. E mellett viszont nappali fényviszonyok között is kiválóan használhatóak.

Segítségükkel, a hagyományos szemüvegekkel ellentétben nem csak egyenesen látunk majd élesen, hanem fejlett (freeform) technológiával úgy alakítják ki a dioptriát, hogy az a centrálistól eltérő területeken is a lehető legélesebb látást biztosítsa. Így szélesebb lesz a látóterünk, természetesebb a látásunk akár kifejezetten magas dioptriák esetén is.

Tükröződés, vakítások

Sötétben nyilván nagyobb kihívást jelent a vezetés, mint nappal: a csökkenő látótáv és a mesterséges fényhatások mind megnehezítik a koncentrációt. A figyelmetlen vezetők által későn lekapcsolt reflektorok, az utólagosan, szakszerűtlenül beszerelt xenon lámpák, vagy akár az új, high-tech, automatikus LED-mátrix fényszórók mind vakíthatnak.

A problémát nem csak a kontár módon elvégzett világítótest-cserék okozzák, hanem az a tény is, hogy az újabb autók már sokkal hidegebb fénnyel világítanak, mint a régiek, hiszen az autógyártók felismerték, hogy az ilyen hullámhosszú fények jobban terjednek – végeredményben tehát a sofőr messzebb lát el. A probléma a szembejövőkkel van, akik számára ezek a hullámhosszú fények még jó beállítás esetén is zavaróbbak, mint a régebbi, sárgás fénycsóvák.

shutterstock 489799567
Fotó: Shutterstock

Sok gyártó felismerte ezt a problémát, így ma már elérhetők olyan lencsék, amelyek a megfelelő hullámhosszú fénysugarak szűrésével jelentős mértékben csökkentik a vakító hatást. Fontos azonban kerülni az igazán olcsó megoldásokat, hiszen azok rossz esetben többet árthatnak, mint használnak. Például a különböző, napellenzőre csíptethető sárga vakításcsökkentő lencsék lehet, hogy nappal valamelyest segítenek a napfényben való vezetésben, viszont este már kiszűrnek olyan fényeket is, amelyek elemi fontosságúak a bioritmusunk vagy a jó látás szempontjából.

Egy vezetésre optimalizált lencsével több legyet is ütünk egy csapásra, hiszen csökken a mesterséges fények okozta irritáció, valamint a holdudvar (fényforrások körüli fényudvar, elmosódás) és a délibáb (horizont közelében tükröződő tárgyak) jelenség is. A fotokromatikus vagy a polarizált lencsékkel akár a lombkoronák közül beszűrődő fényeken vagy az alagútból kihajtás következtében jelentkező vakításon is javíthatunk.

Kényelmes fókuszváltás, progresszív lencsék esetén is

Ma már egyáltalán nem lepődünk meg, ha megtudjuk, hogy valaki progresszív lencséjű szemüveget visel. A már említett öregszeműség a távolra jól látókat is progresszív lencsék vásárlására ösztönözheti. Ilyenkor a lencse egyik része a közeli, míg a másik a távoli tárgyak felismerhetőségében segít. Míg a hétköznapokban néhány hét alatt megszokottá válik a különböző előjelű dioptriák közötti váltogatás kisebb fejbiccentéssel, addig vezetés közben ez kifejezetten fárasztó, zavaró lehet.

Ezért sokan inkább maradnak a szimplán egyfókuszú távoli szemüvegüknél, mivel nagyobbrészt távolra nézünk vezetés közben. Csakhogy így romlik a műszerfal illetve a tükrök látásélessége. A probléma kiküszöbölésére a legnagyobb gyártók a marketingesek által is használt hőtérképes elemzéshez hasonlóan (így nézik, egy felhasználó, hova kattint legsűrűbben a weben) kikutatták, hova és milyen gyakran fókuszálunk a legsűrűbben. Ennek megfelelően alakították ki a közellátásra és a távollátásra való részeket, így kevesebbet kell mozgatnunk a fejünket az éles látásért.

Tipp: ha progresszív lencsére van szüksége, számítson rá, hogy a valóban szakszerűen elvégzett vizsgálat akár egy órát is igénybe vehet. Ennél a lencsénél különösen fontos felmérni, a viselő leendő szokásait, hiszen ez mind a lencse típusát és ezáltal a választható kereteket is befolyásolja. Például vezetésre optimalizált lencséknél akár az ülés szögét (teherautó vs. személyautó) is figyelembe vehetik a különböző dioptriájú mezők meghatározásánál.

Ha ön vezetéshez optimalizált szemüveg készítésén gondolkodik, ajánljuk az alábbi online tesztet, ami a személyes vizuális szokásait vizsgálja meg. Összeállítja az úgynevezett látásprofilját, és ennek segítségével segít megtalálni a legmegfelelőbb lencsét a biztonságos vezetéshez. Az elkészült vizuális profilját kinyomtatva vagy QR kódként bemutathatja látszerészének.

Mindent egybe a biztonságért

Ma már szinte mindennaposnak mondható a vékonyított, alapvető tükröződéscsökkentő réteggel ellátott lencse, azonban látható, hogy ennél fejlettebb megoldások közül is válogathatunk. A vezetés speciális körülményei gyakran megkívánják ezt.

zeiss.drivesafe-lenses-9
Fotó: Zeiss

Ma már számos olyan gyártó létezik, amely az említett megoldásokat egy kifejezetten vezetésre optimalizált szemüveglencse modellben egyesítik. Ilyen például a Zeiss DriveSafe technológiája, amely ráadásul a hétköznapi szituációkban is problémamentesen használható. Minden helyzetben jobb látást biztosíthat a viselőjének, azonban a high-tech gyártástechnológiának köszönhetően a hagyományos lencsékhez képesti előnyös optikai tulajdonságai vezetés közben érvényesülnek leginkább, hiszen vezetés közben sokkal gyorsabban és dinamikusabban érnek minket a vizuális ingerek, mint pl. a számítógép előtt ülve.

Ezekkel a szemüvegekkel nem csak kényelmesebbé, hanem biztonságosabbá is tehetjük a forgalomban eltöltött időt. Ez minden közlekedő érdeke, hiszen: az autó legfontosabb biztonsági rendszere még mindig ön és a szeme.

Brand & Content Brand & Content
A cikket a Brand & Content készítette a ZEISS megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.